Mira Sorvino
Miejsce urodzenia: | Tenafly, New Jersey, USA |
Filmografia: | Norma Jean & Marilyn (1996) (Marilyn Monroe) Mordercze lato (1999) (Dionna) Dziewczyny z przemytu (2005) (Kate Morozov) Lulu na moście (1998) (Celia Burns) Brooklyn Boogie (1995) (młoda dama) Jej wysokość Afrodyta (1995) (Linda Ash) Quiz Show (1994) (Sandra Goodwin) Wersja ostateczna (2004) (Delila) Czy naprawdę wierzysz? (2015) (Samantha) Trouble with Cali, The (2012) (Nauczycielka Baletu) Perfect Sisters (2012) (Linda) Ostatni templariusz () (Tess Chaykin) Droga do przebaczenia (2007) (Ruth) Program Hades (2006) (Rachel Russel) Szara strefa (2001) (Dina) Wielki Gatsby (2001) (2001) (Daisy Buchanan) Miłość od pierwszwego wejrzenia (1999) (Amy Benic) Generałowie (2003) (Fanny Chamberlain) Oblicze mroku (2018) ( Amy) |
Amerykańska aktorka filmowa, święcąca sukcesy przede wszystkim w latach 90. Mimo aparycji seks bomby, ta biegle władająca językiem chińskim zdobywczyni Oskara, nigdy nie dała zaszufladkować się jako odtwórczyni jednego i tego samego typu ról. Jednak, choć zgodnie uznana jest za aktorkę utalentowaną i wszechstronną, od lat nie należy już do grona hollywoodzkiej czołówki aktorskiej.
Urodziła się 28 września 1967 roku w Tenafly, pod New Jersey w rodzinie filmowców. Jej ojciec, Paul Sorvino był znanym aktorem, który, w przeciwieństwie do większości popularnych rodziców, starał się ochronić swoje latorośle przed dziecięcym gwiazdorstwem. Mira była pilną i inteligentną uczennicą, co zaprowadziło ją na studia sinologiczne na Harvardzie, które ukończyła w 1989 roku, wcześniej spędziwszy rok w Pekinie, gdzie zbierała materiały do pracy magisterskiej i szlifowała język.
Znajomość chińskiego przydała jej się później w pracy zawodowej, podczas występów w kilku amerykańsko-azjatyckich koprodukcjach (m.in. „New Yoork Cup” z Tôru Makamurą).
Debiutowała na początku lat 90-tych, dzięki występom w serialach TV, jak choćby „Swans Crossing” (1992). Już rok później dała występy na dużym ekranie, m.in. w gangsterskiej, niezależnej produkcji „Pośród przyjaciół” z udziałem brata, Michaela (1993), następnie dołączyła do obsady głośnego filmu Roberta Redforda „Quiz Show” z Johnem Turturro (1994), a w 1995 roku stworzyła wyśmienitą, drugoplanową kreację prostytutki Lindy Ash w komedii Woody’ego Allena „Jej wysokość Afrodyta”, zgarniając Oskara, Złoty Glob, National Board of Review Award, Chlotrudis Award, nominację do BAFTA oraz New York, SouthEastern i Broadcast Film Critics Associations’ Awards.
Kontynuowała wspaniale rozpoczętą karierę, dając znaczące występy zarówno na małym (jako Marilyn Monroe w biograficznym dramacie „Norma Jean & Marilyn”, nominacja do Emmy i Złotego Globu 1996), jak i dużym ekranie (głośna produkcja „Brooklyn Boogie” Wayne’a Wanga 1996, komedia „Romy i Michele na zjeździe absolwentów” z Lisą Kudrow 1997, horror sci-fi „Mutant” Guillermo del Toro 1997, „Lulu na moście” Paula Austera 1998, „Mordercze lato” Spike’a Lee, „Dotyk miłości” z Valem Kilmerem 1999).
Mimo stałych występów, z czasem straciła na popularności, co nierzadko przypisywano tzw. „klątwie Oskara” – pechowi, jaki zwykł spotykać wielu jego laureatów.
Najbardziej znanymi występami Sorvino w ostatniej dekadzie były: uhonorowany nominacją do Złotego Globu udział w dramacie TV „Dziewczyny z przemytu” z Donaldem Sutherlandem (2005), główna książęca rola w „Triumfie miłości” z Benem Kingsleyem (2001), występ u boku gwiazdy pop - Marii Carey w „Kłopotach na zamówienie” (2002), historyczna kreacja Fanny Chamberlain w wojennym filmie akcji „Generałowie” z Robertem Duvallem i Jeffem Danielsem (2003), udział w thrillerach: „Droga do przebaczenia” z Jennifer Connelly i Joaquinem Phoenixem (2007) i „Wersja ostateczna” z Robinem Williamsem (2004) oraz rola u boku Gabriela Byrne’a w rosyjsko-brytyjskim dramacie „Leningrad” (2007).
W 2002 roku zagrała w mało znanym thrillerze „Santa Semana”, który okazał się bardzo znaczący dla jej życia osobistego – na planie spotkała się z późniejszym mężem, aktorem Christopherem Backusem.
Komentarze