Nastassja Kinski

Odznaczająca się nieprzeciętną urodą, międzynarodowa gwiazda pochodzenia niemieckiego. Wsławiła się przede wszystkim jako tytułowa „Tess” w filmie Romana Polańskiego oraz kilkakrotna odtwórczyni ról u Wima Wendersa. Jest córką słynnego aktora Klausa Kinskiego.

Obraz

Urodziła się 24 stycznia 1961 roku w Berlinie, jako Nastassja Aglaia Nakszynski. Rodowe nazwisko zmienione zostało na „Kinski” wraz z rozwijającą się karierą aktorską ojca Nastassji, charyzmatycznego, niepowtarzalnego odtwórcy ról u Wernera Herzoga - Klausa Kinskiego. Mimo, że zawodowo poszła w ślady ojca, z nim samym straciła kontakt jeszcze jako dziecko.

** Zadebiutowała w 1975 roku w niemieckim filmie Wima Wendersa „Fałszywy ruch” (German Film Award in Gold).** Zagrała jeszcze zakonnicę w okultystycznym horrorze „To the devil a Daughter” (1976), wystąpiła u boku Marcella Mastroianniego w hiszpańsko-włoskim romansie Alberta Lattuady „Bądź, jaka jesteś” (1978) i była gwiazdą niemieckiej komedii „Passion Flower Hotel” (1978), zanim nastąpił przełomowy moment w jej karierze.

** Stało się to za sprawą spotkania z Romanem Polańskim, który najpierw namówił młodą gwiazdę na kursy aktorstwa w słynnym nowojorskim Instytucie Lee Strasberga, a następnie obsadził ją w tytułowej roli w głośnym filmie „Tess” swojego autorstwa (1979). Ważne nagrody i nominacje (Złoty Glob dla Najlepszej Debiutantki, nominacja do Złotego Globu i Césara dla Najlepszej Aktorki), międzynarodowy sukces filmu, znane nazwisko i pogłoski o rzekomym romansie z Polańskim – cała ta mieszanka sprawiła, że o aktorce zaczęło być głośno, i to po obu stronach oceanu. Popularności nie zaszkodziła też owiana legendą, rozbierana sesja zdjęciowa z prawdziwym wężem.**

W 1982 roku wystąpiła w dwóch amerykańskich produkcjach: romansie „Ten od serca” Francisa Forda Coppoli i horrorze „Ludzie-koty” Paula Schradera z Malcolmem McDowellem (nominacja do Saturna), jednak jej ekranowa osobowość była na tyle odmienna od typowych wizerunków hollywoodzkich gwiazd, że najzwyczajniej nie sprawdziła się u tamtejszych odbiorców.

Nie rezygnując całkowicie z występów w kinie amerykańskim („Hotel New Hampshire” Tony’ego Richardsona 1984), zdecydowanie lepsze i bardziej znane kreacje w tej dekadzie, tworzyła w filmach europejskich. W 1983 roku zagrała we francuskim kryminale „Księżyc w rynsztoku” Jeana - Jacquesa Beineixa i w opartym o biografię Schumanna, niemieckim filmie muzycznym Paula Schamoni „Symfonia wiosenna” (1983, German Film Award in Gold). Rok później dała pamiętny występ w głośnym filmie Wima Wendersa „Paryż, Teksas” i zagrała tytułową rolę w „Kochankach Marii” Andrieja Konczałowskiego (1984, Srebrna Taśma), a w 1985 roku wystąpiła u boku Bena Kingsleya w „Haremie” i Ala Pacino w „Rewolucji”.

** W 1987 roku otrzymała druga nominację do Césara za rolę we francuskiej produkcji „Chora z miłości” Jacquesa Deraya.**

Oprócz Francji, na przełomie dekad Kinski zyskała ogromną popularność również we Włoszech, pojawiając się w gwiazdorskiej obsadzie wielu zrealizowanych tam filmów (m.in. „W pewną noc, w świetle księżyca” Liny Wertmüller 1989, „Wiosenne wody” Jerzego Skolimowskiego 1989, „Sekret” 1990, „Blondyneczka” 1992). W 1991 roku zagrała obok Nikity Michałkowa w ekranizacji „Skrzywdzonych i poniżonych”, a w 1993 roku raz jeszcze spotkała się z Wendersem, tym razem na planie filmu „Tak daleko, tak blisko”.

W drugiej połowie 90-tych ponownie wzbudziła w Hollywood zainteresowanie swoją osobą, czego głównym czynnikiem sprawczym była stała obecność w tabloidowej prasie z uwagi na zwieńczony ciążą romans z Quincy Jonesem.

Począwszy od 1994 roku i udanego występu u boku Charliego Sheena w sensacyjnym filmie „Na granicy ryzyka”, nieprzerwanie związana jest właściwie wyłącznie z kinem i telewizją amerykańską. W ciągu ostatniej dekady wzięła udział w wielu tamtejszych produkcjach, z których najsłynniejsze to: komedia Ivana Reitmana „Dzień ojca” z Robinem Williamsem i Billym Crystalem (1997), dramat wojenny „Wybawca” z Dennisem Quaidem (1998), gwiazdorsko obsadzona komedia romantyczna „Gra w serca” (1998), thriller „Intruz” z Charlotte Gainsbourg (1999), horror TV „Dzień końca świata” z Randym Quaidem (2001), thriller: „Nie mów nic” z Williamem Baldwinem i „Pamiętnik seksoholika” z Rosanną Arquette (2001). Później można ją było oglądać na planie francuskich produkcji: telewizyjnej ekranizacji „Niebezpiecznych związków” z Leelee Sobieski i Andrzejem Żuławskim (2003), obok Gérarda Depardieu w mini-serialu „Kobieta muszkieter” (2004), czy obok Christophera Lamberta we francuskim dramacie „Jak dwie krople wody” (2004).

Nie licząc gościnnego występu w filmie Davida Lyncha „INLAND EMPIRE” (2006), w ostatnim czasie zaprzestała występów w filmach.

Nastassja Kinski

Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

Oto polski kandydat do Oscara. "Triumfował wśród siedmiu zgłoszonych filmów"
Oto polski kandydat do Oscara. "Triumfował wśród siedmiu zgłoszonych filmów"
"Można usnąć z nudów". Powraca jeden z największych hitów Netfliksa
"Można usnąć z nudów". Powraca jeden z największych hitów Netfliksa
Film za 76 mln zł. Mistrzowska rola Lindy
Film za 76 mln zł. Mistrzowska rola Lindy
"Minuta ciszy" jeszcze lepsza. Udany powrót przedsiębiorców pogrzebowych
"Minuta ciszy" jeszcze lepsza. Udany powrót przedsiębiorców pogrzebowych
W Hollywood piszą o polskim filmie. Będzie Oscar? Może w przyszłym roku
W Hollywood piszą o polskim filmie. Będzie Oscar? Może w przyszłym roku
"Okropne". Żart prowadzącego nie wszystkim się spodobał
"Okropne". Żart prowadzącego nie wszystkim się spodobał
Mała karteczka wiele znaczyła. Aktorka miała tam wiadomość
Mała karteczka wiele znaczyła. Aktorka miała tam wiadomość
Rekordowa widownia w USA i w Polsce. "Najlepszy film akcji 2025 roku"
Rekordowa widownia w USA i w Polsce. "Najlepszy film akcji 2025 roku"
Przykryta jedynie klejnotami. O tej kreacji mówili wszyscy
Przykryta jedynie klejnotami. O tej kreacji mówili wszyscy
Farrell z synem na gali. Henry coraz bardziej podobny do znanej mamy
Farrell z synem na gali. Henry coraz bardziej podobny do znanej mamy
"Teściowie 3". Z rodziną najlepiej wychodzi się w scenariuszach Marka Modzelewskiego
"Teściowie 3". Z rodziną najlepiej wychodzi się w scenariuszach Marka Modzelewskiego
Podpisała dokumenty SB i donosiła. Potem aktorka poszła do więzienia
Podpisała dokumenty SB i donosiła. Potem aktorka poszła do więzienia