ycipk-4ah2cz

Oscary 2019: Netflix "kupił" Oscary dla "Romy". Przesądziły wielkie pieniądze

"Roma" Alfonso Cuarona zdobyła dziesięć nominacji i trzy Oscary. Sukces meksykańskiego, czarno-białego filmu z Netfliksa może dziwić, dopóki nie spojrzy się na finanse kampanii reklamowej.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Alfonso Cuaron z trzema Oscarami dla "Romy"
Alfonso Cuaron z trzema Oscarami dla "Romy" (Getty Images)
ycipk-4ah2cz

- Mniej więcej było wiadomo, co się wydarzy. Więc emocje były umiarkowane. Zawsze była nadzieja, że uda się oszukać matematykę, ale ta jest bezwzględna – mówiła Agnieszka Holland, komentując przegraną "Zimnej wojny" z "Romą" Alfonso Cuarona.

Obejrzyj: Agnieszka Holland o rywalizacji "Zimnej wojny" z "Romą"

ycipk-4ah2cz

Film meksykańskiego reżysera zgarnął wszystkie Oscary (film nieanglojęzyczny, reżyseria, zdjęcia), o które walczył polski kandydat. Oprócz tego miał szansę na siedem innych statuetek. Dla czarno-białego filmu bez jakichkolwiek gwiazd w obsadzie, który na dodatek większość ludzi obejrzało na Netfliksie, a nie w kinie, to ogromne zwycięstwo.

Zobacz także: Oscary 2019 rozdane. Oto lista zwycięzców

- Netflix władował ogromną kasę w promocję. Film nieanglojęzyczny, który ma startować w innych kategoriach, musi się promować szalenie mocno – tłumaczyła Holland, która uważa, że Amazon, amerykański dystrybutor "Zimnej wojny", nie chciał się ścigać z potężnym rywalem.

"Daily Mail" podaje, że Netflix wydał na przedoscarową promocję "Romy" rekordowe 114 mln zł, czyli dwa razy więcej niż kosztowała produkcja samego filmu.

ycipk-4ah2cz

Ogromne pieniądze pozwoliły obkleić billboardy wzdłuż hollywoodzkiego Bulwaru Zachodzącego Słońca reklamami "Romy". Wcześniej Netflix kupił agencję odpowiedzialną za reklamowy sukces obrazów, które w przeszłości zdobyły Oscara dla najlepszego filmu ("Zakochany Szekspir", "Jak zostać królem", "Spotlight", "Moonlight").

Kadr z filmu "Roma"/Materiały prasowe
Podziel się

- To była najbardziej agresywna kampania dla filmu, jaką kiedykolwiek widziałem – mówił "Forbesowi" Tony Angellotti. Szef promocji tegorocznego zdobywcy Oscara dla najlepszego filmu – "Green Book".

Ogromny sukces "Romy" na oscarowej gali robi wrażenie, choć nie brakuje głosów sprzeciwu. Przeciwnicy strategii Netfliksa powtarzają, że to film telewizyjny, a nie kinowy. "Roma" powstała z myślą o platformie streamingowej, a na wielkim ekranie pojawiła się wyłącznie dla formalności, by móc walczyć o oscarową nominację jako film kinowy.

ycipk-4ah2cz

Steven Spielberg mówił już wcześniej, że jeśli film nie utrzymuje się w kinie dłużej niż przez kilka dni, a następnie trafia do telewizji, nie ma prawa ubiegać się o najbardziej prestiżową amerykańską nagrodę.

- Jeżeli coś jest filmem telewizyjnym, to należy się Emmy, a nie Oscar – mówił Spielberg w 2018 r. po oscarowej walce filmu "Mudbound" Netfliksa.

ycipk-4ah2cz
ycipk-4ah2cz