Rewolucyjne zmiany w polskich kinach
Polskie kina studyjne licz膮 na korzystne zmiany dzi臋ki cyfryzacji. Problemem jest jednak zakup cyfrowych projektor贸w. Trwa debata na temat mo偶liwych form finansowego wsparcia inwestycji, kt贸rych same kina nie mog膮 ud藕wign膮膰.
Ma艂e kina maj膮 problem z pozyskaniem nowych, przebojowych tytu艂贸w, poniewa偶 kopie na 35-milimetrowej ta艣mie filmowej s膮 robione w ograniczonej liczbie. Dystrybutorzy przygotowuj膮 zwykle kilkadziesi膮t sztuk, kt贸re trafiaj膮 do multipleks贸w. Tymczasem brak dobrej premiery, kt贸ra przyci膮gn臋艂aby widz贸w, mo偶e zachwia膰 kondycj膮 niewielkiego kina.
"Cyfryzacja to jest co艣, co zmieni oblicze, funkcjonowanie i podstawy ekonomiczne kin studyjnych, pewna rewolucja. Nie ma dla niej alternatywy, jest tylko kwestia, kiedy i jak" - powiedzia艂 w 艣rod臋 PAP podczas XXVI Forum Wok贸艂 Kina w Katowicach zast臋pca dyrektora Filmoteki Narodowej i szef Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych, Andrzej Goleniewski.
Koszt przygotowania kopii na ta艣mie celuloidowej to ok. 6-7 tys. z艂, kopia cyfrowa kosztuje jedynie ok. 400 z艂. Film jest w贸wczas zarejestrowany na serwerze komputera, pod艂膮czonego do wysokiej jako艣ci projektora cyfrowego. Taki projektor z przystawk膮 3D do wy艣wietlania film贸w tr贸jwymiarowych kosztuje jednak 80-100 tys. euro.
"Ma艂e kina nie s膮 w stanie ud藕wign膮膰 takiego ci臋偶aru. Jaki艣 wk艂ad w艂asny musi by膰, ale konieczne jest te偶 dofinansowanie. W 艣rodowisku trwa dyskusja na temat wyboru modelu dop艂at" - powiedzia艂 Goleniewski. "Krajowa Izba Producent贸w Audiowizualnych w porozumieniu z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej lobbuje w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego na rzecz utworzenia wsp贸lnego mechanizmu finansowania i stopniowego wdra偶ania cyfryzacji tych kilkuset ma艂ych kin" - poinformowa艂 Micha艂 Zab艂ocki, wicedyrektor Instytucji Filmowej Silesia-Film, kt贸ra r贸wnie偶 zarz膮dza kilkoma kinami studyjnymi.
Podkre艣li艂, 偶e cyfryzacja niesie ze sob膮 wiele korzy艣ci. System jest bardzo prosty w obs艂udze, sam materia艂 mo偶na przekaza膰 internetem i drog膮 satelitarn膮. Jako艣膰 kopii jest doskona艂a, nie do odr贸偶nienia od jako艣ci filmu na ta艣mie celuloidowej. Nie trzeba wymienia膰 aparatury d藕wi臋kowej ani ekranu, wystarczy jeszcze jedno okienko w kabinie projekcyjnej. Z kolei dystrybutor zyskuje dok艂adn膮 informacj臋, ile pokaz贸w, w jakich godzinach i w jakich dniach przeprowadzono.
"Ka偶dy dystrybutor b臋dzie zainteresowany jednoczesn膮 premier膮 w jak najwi臋kszej liczbie kin, bo to daje mo偶liwo艣膰 uzyskania wspania艂ego otwarcia frekwencyjnego. Przy du偶ej liczbie kopii zawsze b臋dzie du偶a frekwencja, zw艂aszcza je艣li mamy do czynienia z atrakcyjnym tytu艂em. Kina b臋d膮 tym szalenie zainteresowane, bo przyci膮gn膮 publiczno艣膰" - m贸wi艂 Zab艂ocki.
Andrzej Goleniewski podkre艣li艂, 偶e trzeba znale藕膰 rozwi膮zanie uniwersalne, kt贸re gwarantowa艂oby r贸wnie偶 serwisowanie, unowocze艣nianie, a nawet wymian臋 sprz臋tu. Szacuje, 偶e na cyfryzacj臋 polskich kin potrzeba 3-5 lat.
"To wielka szansa dla ma艂ych kin, ale ca艂kowitej rewolucji w dost臋pie do film贸w nie b臋dzie. To nie tylko no艣nik decyduje, ale r贸wnie偶 polityka dystrybutor贸w" - oceni艂.
Sie膰 Kin Studyjnych i Lokalnych zrzesza ponad 90 ma艂ych kin. Specjali艣ci szacuj膮, 偶e jest ich w Polsce ok. 500.