Roman Polański dubbingował "Nóż w wodzie"

Obraz
Źródło zdjęć: © East news

O skandalu ze słonym kakao, specjalnym pokazie filmu z dubbingiem w wykonaniu reżysera i peugeocie grającym mercedesa opowiadali twórcy "Noża w wodzie" podczas cyfrowej premiery debiutu Romana Polańskiego. Organizatorem pokazu było Stowarzyszenie Filmowców Polskich.

Dziennikarz sportowy (Leon Niemczyk) i jego żona (Jolanta Umecka) planują spędzić niedzielę na swoim jachcie. Po drodze zabierają młodego autostopowicza (Zygmunt Malanowicz). Na łódce między mężczyznami zaczyna toczyć się gra, ujawniająca, że wbrew pozorom obaj – pewny siebie 40-letni konformista i 20-letni buntownik – są podobni, łączy ich to samo pragnienie władzy, dominacji i chęć posiadania. Swoje chce też ugrać kobieta…

- Po 53 latach doczekałem się wreszcie premiery „Noża w wodzie”. W tej pierwszej nie mogłem uczestniczyć ze względu na bardzo rygorystyczne zasady panujące wtedy w szkole aktorskiej – wspominał Zygmunt Malanowicz. - Bardzo chętnie wracam wspomnieniami do tamtych minionych dni. Z uczuciem nostalgii przywołuję wspaniałą atmosferą towarzyszącą realizacji tego filmu – dodał odtwórca roli Chłopaka.

Obraz

Na niezwykły klimat towarzyszący powstaniu debiutu Romana Polańskiego wskazywała także Halina Paszkowska, realizatorka dźwięku. – „Nóż w wodzie” realizowała mała ekipa. Wszyscy mieszkaliśmy na barce. Mieliśmy znakomitego kucharza. Z peerelowskiego niedoboru potrafił wyczarować prawdziwe smakowitości. Ku naszemu zdumieniu któregoś dnia podał nam... słone kakao. Oczywiście staraliśmy się mu wytłumaczyć, że taka pomyłka może się zdarzyć każdemu i nie powinien się tym przejmować. Kucharz uniósł się jednak honorem. Powiedział, że po takim błędzie nie jest w stanie patrzeć nam w oczy. I opuścił barkę – opowiadała Halina Paszkowska.

Obraz

Pierwszy pokaz zmontowanego „Noża w wodzie” zorganizowany został specjalnie dla Jerzego Bossaka, kierownika artystycznego Zespołu „Kamera”, osoby dzięki której debiut Romana Polańskiego trafił do produkcji. Po pierwszym akcie zepsuł się dźwięk. – Bossak strasznie się wściekł. Wytykając nam, że nie potrafimy zorganizować zwykłej projekcji. Romek, ratując sytuację, powiedział, że to żaden problem. Wznowił projekcję i w pełnym synchronie, bez żadnej pomyłki, powiedział wszystkie kwestie pojawiające się w filmie – wspominał Andrzej Kostenko, asystent reżysera.

Choć film Romana Polańskiego jest kameralną produkcją, to na jego ostateczny kształt miała wpływ wielka międzynarodowa polityka. – Byliśmy już po zdjęciach kiedy niemiecki tygodnik "Stern" opublikował tekst dotyczący rocznicy Bitwy pod Grunwaldem z okładką przedstawiającą rząd mercedesów i podpisem „Myśmy też tam byli”. Gomułka się wściekł, a my mieliśmy problem, bo nasi bohaterowie jeździli właśnie mercedesem. Bossak powiedział, że nie będziemy ryzykować i zlecił nam przekręcenie plenerowych ujęć samochodu. Dlatego z zewnątrz występuje peugeot, a wewnątrz mercedes – opowiadał Andrzej Kostenko.

Organizatorami projekcji są Polski Instytut Sztuki Filmowej, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, SF Kadr, SF TOR, SF Zebra, Cyfrowe Repozytorium Filmowe. Film został zrekonstruowany cyfrowo dzięki mecenasowi - PKO Bank Polski. Patroni medialni wydarzenia są: sfp.org.pl, audiowizualni.pl. i Telewizja Kino Polska.

Gośćmi specjalnymi wieczoru byli twórcy „Noża w wodzie”: Zygmunt Malanowicz, odtwórca roli Chłopaka; Andrzej Kostenko, asystent reżysera i Halina Paszkowska, realizatorka dźwięku.

Rekonstrukcją cyfrową obrazu filmu „Nóż w wodzie” zajmowały się firmy DI Factory i Re Kino. Nad rekonstrukcją dźwięku pracowała firma Sound Place. Nadzór artystyczny sprawowali Halina Paszkowska i Paweł Edelman, a nadzór technologiczny - Michał Wielgosz i Łukasz Rutkowski. Archiwizacją kopi cyfrowych zajmuje się Cyfrowe Repozytorium Filmowe.

Premiera zrekonstruowanego cyfrowo filmu „Nóż w wodzie” odbyła się 29 czerwca 2015 w warszawskim kinie Kultura, którego operatorem jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich.

Wśród dziesiątków zrekonstruowanych cyfrowo filmów znajdują się takie arcydzieła polskiego kina jak: „Rękopis znaleziony w Saragossie” Wojciecha Jerzego Hasa, „Barwy ochronne” Krzysztofa Zanussiego, „Człowiek z żelaza” Andrzeja Wajdy, „Wodzirej” Feliksa Falka czy „Psy” Władysława Pasikowskiego.

Obraz

Wybrane dla Ciebie

Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"