Trwa ładowanie...
d1bbybh

Sophia Loren

Najnowsze informacje
Oceń jako pierwszy:
Miejsce urodzenia:

Rzym, Włochy

Filmografia:

Pret-a-Porter (1994) (Isabella de la Fontaine)

Hrabina z Hongkongu (1967) (hrabina Natascha Alexandroff)

Dwaj jeszcze bardziej zgryźliwi tetrycy (1995) (Maria Ragetti)

Boccaccio '70 (1962) (Zoe)

Arabeska (1966) (Yasmin Azir)

Powiew skandalu (1960) (królowa Olympia)

Nine - Dziewięć (2009) (matka Guido)

Zaczęło się w Neapolu (1960) (Lucia Curcio)

Pride and the Passion, The (1957) (Juana)

Boy on a Dolphin (1957) (Phaedra)

Desire Under the Elms (1958) (Anna Cabot)

Cyd (1961) (Chimene)

Ciociara, La (1960) (Cesira)

Matrimonio all'italiana (1964) (Filumena Marturano)

Voto (1950) (dziewczyna na festynie)

Toto Tarzan (1950) (dziewczyna Tarzana)

Sei mogli di Barbablu (1950) (dziewczyna)

Io sono il capataz (1950) (Segretaria del Dittatore)

Milano miliardaria (1951) (Extra)

Mago per forza (1951) (La Sposa)

Lebbra bianca (1951) (dziewczyna)

Era Lui!... Si! Si! (1951) (Odalisca)

Anna (1951) (kelnerka)

Sogno di Zorro (1952) (Conchita)

Tratta delle bianche (1953) (Elvira)

Segno di Venere (1953) (Agnese)

Paese dei campanelli (1953)

Due notti con Cleopatra (1953) (Cleopatra/Nisca)

Attila (1954) (Honoria)

Tempi nostri (1954) (dziewczyna)

Oro di Napoli, L' (1954) (Sofia)

Peccato che sia una canaglia (1955) (Lina Stroppiani)

Pane, amore (1955) (Donna Sofia)

Bella mugnaia (1955) (Carmela)

Fortuna di essere donna (1956) (Antonietta Fallari)

Key (1958) (Stella)

That Kind of Woman (1959) (Kay)

Black Orchid (1959) (Rose Bianco)

Breath of Scandal (1960) (Olympia)

Heller in Pink Tights (1960) (Angela Rossini)

Więźniowie z Altony (1962) (Johanna)

Showman (1963) (Siebie)

Couteau dans la plaie (1963) (Lisa Macklin)

Visitando a las estrellas (1964) (Siebie)

With Love, Sophia (1967) (gospodyni)

Sophia: A Self-Portrait (1968) (Siebie/Narrator)

Pupa del gangster (1975) (Pupa)

Cassandra Crossing (1976) (Jennifer Rispoli Chamberlain)

Angela (1977) (Angela Kincaid)

Sophia Loren: Her Own Story (1980) (Sophia Loren i Romilda Villani)

Quo Vadis? (1951) (Lygia's Slave)

Dom na łodzi (1958) (Cinzia Zaccardi)

Wczoraj, dziś, jutro (1963) (Adelina Sbaratti/Anna Molteni/Mara)

Man of La Mancha (1972) (Aldonza/Dulcinea)

Mortadella, La (1971) (Maddalena Ciarrapico)

Cuori sul mare (1950) (siebie)

Padrone del vapore (1951) (Ballerinetta)

E arrivato l'accordatore (1952) (Amica di Giulietta)

Favorita (1952) (Leonora)

Pellegrini d'amore (1953)

Domenica della buona gente (1953) (Ines)

Ci troviamo in galleria (1953) (Marisa)

Aida (1953) (Aida)

Africa sotto i mari (1953) (Barbara Lama)

Miseria e nobiltà (1954) (Gemma)

Giorno in pretura (1954) (Anna)

Carosello napoletano (1954) (Sisina)

Donna del fiume (1955) (Nives)

Legend of the Lost (1957) (Dita)

Millionairess (1960) (Epifania Parerga)

Madame Sans-Gêne (1961) (Sans-Gens)

Fall of the Roman Empire (1964) (Lucilla)

Operacja kusza (1965) (Nora)

Judith (1966) (Judith)

Questi fantasmi (1968) (Maria Lojacono)

Bianco, rosso e... (1971) (Hermana Germana)

Moglie del prete (1971) (Valeria Billi)

Viaggio (1974) (Adriana de Mauro)

Verdict (1974) (Teresa Leoni)

Brief Encounter (1974) (Anna Jesson)

Brass Target (1978) (Mara)

Fatto di sangue fra due uomini per causa di una vedova (1979) (Titina Paterno)

Firepower (1979) (Adele Tasca)

Qualcosa di biondo (1984) (Aurora)

Courage (1986) (Marianna Miraldo)

Sabato, domenica e lunedì (1990) (Rosa Priore)

Soleil (1997) (Madame Titine Lévy)

Lady L (1965) (Lady L)

d1bbybh

Międzynarodowej sławy aktorka włoska. Po dzień dzisiejszy - czołowa seksbomba kina, odkryta przez znanego producenta (prywatnie - męża gwiazdy) Carlo Pontiego. Ma na swoim koncie około 80 ról filmowych, jest laureatką prestiżowych Honorowych Nagród: Oscara, Złotego Niedźwiedzia, Złotego Globu, Złotego Lwa i Césara. Stworzyła liczne kreacje u Vittoria De Siki, bardzo często w duecie z Marcello Mastroiannim, u którego boku wystąpiła w sumie kilkanaście razy.

Urodziła się 20 września 1934 roku w Rzymie, jako Sofia Villani Scicolone.

Dorastała w biednej dzielnicy Neapolu, dodatkowo zniszczonej na skutek wojny. Może się to wydać dziwne, szczególnie w kontekście pełnego sex - appealu wizerunku Loren, z jakim ją kojarzymy, ale do 14 roku życia była tak przeraźliwie chuda, że w szkole przezywano ją „tyka”.

Pierwsze kroki w show - biznesie stawiała jako modelka. W 1950 roku zajęła 2. miejsce oraz tytuł Miss Elegancji w ogólnokrajowym konkursie piękności, od tego samego roku pojawiając się w epizodycznych rolach w takich filmach, jak m. in. „Serca na morzu” (1950), na planie którego po raz pierwszy spotkała się z Mastroiannim, czy ekranizacja „Quo Vadis” (1949, rozpowszechniany w 1951).

* W 1951 roku poznała starszego o 20 lat producenta i przyszłego męża Carlo Pontiego - to za jego sprawą stała się gwiazdą najpierw kina włoskiego, później także hollywoodzkiego.*

Przełomową rolą okazał się tytułowy występ w operowej „Aidzie” (1953), dzięki któremu stała się czołowym – obok Giny Lollobrigidy – symbolem seksu włoskiego kina lat 50-tych.

W tej dekadzie grywała głównie role komediowe, podkreślające jej niezwykłą urodę (m.in. pierwszy wspólnie zrealizowany z De Siką film „Złoto Neapolu” 1954, „Szkoda, że to łajdak” 1954 Alessandro Blasettiego z Mastroiannim i De Siką, „Piękna młynarka” 1955, „Chleb, miłość i...” 1955, „Co za szczęście być kobietą” 1956).

W 1957 roku wyjechała do Hollywood, gdzie do 1960 roku wystąpiła w 12 obrazach. Zagrała m.in. obok Cary’ego Granta w „Domu na łodzi” (1958), u Sidneya Lumeta w „That Kind of Woman” (1959), czy nagrodzonej Pucharem Volpiego w Wenecji „Czarnej Orchidei” (1958) z Anthonym Quinnem.

W 1960 roku zasłynęła dramatyczną kreacją w „Matce i córce” Vittorio De Siki z Jean- Paulem Belmondo, która przyniosła jej Nagrodę Aktorską na festiwalu w Cannes, Oscara, nominację do BAFTA i włoską nagrodę filmową - Srebrną Taśmę.

Występowała u Michaela Curtiza („Powiew skandalu” 1960) i Charlesa Chaplina („Hrabina z Hong- Kongu” 1967).

Za role w „Zaczęło się w Neapolu” (1960) z Clarkiem Gable i De Siką i u boku Mastroianniego w „Małżeństwie po włosku” (1964) de Siki otrzymała nominacje do Złotego Globu. Kreacja w tym drugim przyniosła jej ponadto nominację do Oscara i nagrodę aktorską na MFF w Moskwie. O jej popularności w Stanach świadczyły cztery Henrietta Award - Złote Globy dla Najbardziej Ulubionej Gwiazdy Filmowej (przyznane w latach 1964, 1965, 1969 i 1974).

* W latach 70-tych otrzymała 3 włoskie nagrody Davida za kreacje u De Siki: w „Słoneczniku” (1970) z Marcello Mastroiannim i „Podróży” (1974) z Richardem Burtonem oraz u Ettore Scoli w „Szczególnym dniu” (1977, również Srebrna Taśma), gdzie po raz kolejny wystąpiła obok Mastroianniego. Kreacja w „Podróży” przyniosła jej też nagrodę aktorską na MFF w San Sebastián. * W kolejnych dekadach znacznie rzadziej pojawiała się na ekranie, powracając w 1994 roku występem w „Prêt-à-Porter” Roberta Altmana (nominacja do Złotego Globu). Wystąpiła też w kilku filmach Liny Wertmüller (m.in. thriller „Krwawa zemsta” 1978, „Sobota, niedziela i poniedziałek” 1990, „Francesca i Nunziata” 2001, „Faszerowana papryka i rybą w twarz” 2004).

Ostatnim projektem Loren jest występ u boku Marion Cotillard, Penélope Cruz i Javiera Bardema w dramacie Roba Marshalla „Nine” (2009).

W latach 1961-68 co roku była laureatką nagrody Bambi (z wyjątkiem 1966 roku).

W 2007 roku, jako 74-latka została jedną z głównych gwiazd zaproszonych do wzięcia udziału w sesji zdjęciowej do słynnego kalendarza Pirelli.

Była spowinowacona z Benito Mussollinim - jej siostra wyszła za mąż za jego syna– Romano.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1bbybh
d1bbybh
d1bbybh
d1bbybh

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj