To było szaleństwo na Netfliksie. Polski film jednym z największych hitów w historii

27 kwietnia na platformie streamingowej zadebiutował nasz eksportowy produkt filmowy "365 dni: Ten dzień". Dzień później polska produkcja stała się numerem jeden w aż 74 krajach. Mniejsza o to, że dziennikarze portalu MetaCritic okrzyknęli go najgorszym filmem roku. To największy frekwencyjny sukces polskiego filmu w najnowszej historii polskiej kinematografii.

"365 dni: Ten dzień" był niewątpliwym hitem Netfliksa"365 dni: Ten dzień" był niewątpliwym hitem Netfliksa
Źródło zdjęć: © Kadr z filmu
Przemek Romanowski

Oto #TOP2022. Przypominamy najlepsze materiały mijającego roku.

Nie ulega wątpliwości, że platformy streamingowe stały się miejscem, w którym filmy ze wszystkich krajów mogą wypłynąć na szerokie wody. Dystrybucja kinowa nie dawała takiej możliwości. Polskie produkcje nie miały większych szans stać się przebojami poza ojczyzną. Teraz, głównie za sprawą Netfliksa, stają się hitami na całym świecie.

Pierwszym polskim tytułem, który odniósł sukces na platformie streamingowej, był erotyczny dramat "365 dni", który święcił triumfy w pierwszej połowie 2020 r. Produkcja na podstawie książki Blanki Lipińskiej okazała się największym przebojem sezonu w polskich kinach (ponad 1,6 mln widzów), jednak większych szans na dystrybucję kinową w innych krajach nie miała.

Zainteresowany filmem był jedynie mały amerykański dystrybutor, który specjalizuje się w rozpowszechnianiu polskich produkcji w krajach Europy Zachodniej. Dzięki niemu "365 dni" trafił do brytyjskich kin, gdzie podczas pierwszego weekendu wyświetlania znalazł się na 8. pozycji (494 tys. dolarów wpływów), a później szybko zniknął z kinowego repertuaru.

Pisano wówczas, że film Barbary Białowąs i Tomasza Mandesa odniósł na Wyspach duży sukces. Jeszcze lepiej radzi sobie druga część opowieści o bohaterach Bianki Lipińskiej - tym razem na Netfliksie.

Na Netfliksie wszystkie filmy mają równe szanse. A przynajmniej równiejsze niż w kinach czy nawet w telewizji, bo zagraniczne stacje w godzinach największej oglądalności nie pokazują raczej polskich produkcji. Na platformach streamingowych nie ma dyrektora programowego, który układa filmowy repertuar pod prime time'owe godziny, nie ma ścisku w grafiku, tytuły nie wypadają z obiegu z powodu braku miejsca. O popularności filmów decydują użytkownicy Netfliksa, którzy nie sugerują się zazwyczaj nawet opiniami krytyków.

Gdyby bowiem widzowie platformy streamingowej czytali lub przejmowali się recenzjami filmów, to "365 dni: Ten dzień" nie miałby żadnych szans na odniesienie sukcesu. Na razie w zagranicznych serwisach filmowych nie pojawiła się żadna pozytywna czy nawet neutralna opinia na temat filmu Barbary Białowąs i Tomasza Mandesa. Krytycy używają sobie, ile mogą. Recenzentka magazynu "Variety" zauważa: "Akty seksualne tej nużącej i prostackiej fantazji erotycznej są sprowadzone do wibratorów, prześcieradła i bielizny bohaterki. To film o rzeczach, nie o seksie. O garniturach, okularach przeciwsłonecznych, willach, skuterach wodnych, sklepach i samochodach".

Widzowie Netfliksa recenzjami się jednak nie przejmują i film oglądają. W czwartek, 28 kwietnia "365 dni: Ten dzień" był najpopularniejszym tytułem na platformie streamingowej w aż 74 krajach. Tak imponującego otwarcia nie miał wcześniej żaden nieanglojęzyczny film. Co więcej, okazał się skuteczniejszy od niemal wszystkich amerykańskich produkcji, które w ostatnich 12 miesiącach pojawiły się na Netfliksie. Jedynie "Czerwona nota" oraz "Projekt Adam" miały na starcie więcej pierwszych miejsc niż "365 dni: Ten dzień".

Nie będziemy wyliczać, gdzie film Barbary Białowąs i Tomasza Mandesa stał się numerem jeden. Łatwiej wymienić kraje, w których nie znalazł się na szczycie listy. Jest ich bowiem zaledwie osiem: Bangladesz, Indie, Malediwy, Oman, Pakistan, Sri Lanka (w tych krajach nasz film został sklasyfikowany na 2. miejscu), Korea Południowa (3. miejsce) i Japonia (5. miejsce). Trudno się z tym kłócić - to naprawdę był wynik!

Wybrane dla Ciebie

Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"