Tofifest 2014: Zero motywacji, normalnie Psychokino

Obraz
Źródło zdjęć: © Robert Pałka/Fotos-Art

Środa na Tofifest przyniosła ciekawe spotkania. W ramach konkursu polskiego From Poland widzowie zobaczyli film Huba (Parasite) wyreżyserowany przez znanych polskich artystów wizualnych *Annę i Wilhelma Sasnalów. Po filmie z widownią spotkała się Anna Sasnal. Po projekcji Heavy Mental (także konkurs From Poland) mieliśmy okazję poznać reżysera Sebastiana Buttnego. Drugi z gości — aktor Piotr Głowacki — jest już bowiem na Tofifest doskonale znany, w 2011 otrzymał od festiwalu nagrodę Flisak Tofifest.*

Z toruńską widownią spotkał się także gość specjalny festiwalu, reżyser filmu Ja nie wracam (I won’t come back) Ilmar Raag. Raag to jeden z najważniejszych głosów współczesnego kina estońskiego. Jego Nasza klasa wywołała poruszenie mieszkańców tego nadbałtyckiego kraju. Z kolei Kertu — miłość jest ślepa okazał się frekwencyjnym hitem. Za film Nasza klasa reżyser otrzymał wyróżnienie oraz nagrodę specjalną na MFF w Karlowych Warach oraz nagrodę specjalną i wyróżnienie jury FIPRESCI na Warszawskim Festiwalu Filmowym. Wszystkie te filmy obejrzymy na Tofifest.

Wśród ciekawych wydarzeń znalazł się pokaz filmów i spotkanie z goszczącym na Audiowizjach Tofifest kolektywem Psychokino, tworzącym znakomite videoklipy. Psychokino to duet — Dorota Piskór i Tomek Ślesicki — który zrealizował już teledyski dla takich wykonawców jak Bokka, Dawid Podsiadło czy Ania Wyszkoni. Kolektyw, jako jedyny w Polsce, konsekwentnie kręci klipy filmowe, fabularne utrzymane w estetyce kina Braci Coen i Davida Finchera.

Na ekranie mocna reprezentacja filmów konkursu głównego On Air. Od czasu nagród dla Odgrobadogroba (2006) Jana Cvitkoviča, w konkursie nie było filmu słoweńskiego. W tym roku kraj ten reprezentuje Klasowy wróg (Class Enemy / Razredni sovražnik) Roka Bičeka. To osadzona we współczesnej słoweńskiej szkole historia dramatu, do jakiego dochodzi na linii uczniowie–jeden z nauczycieli. Nauczyciel języka niemieckiego jest najbardziej znienawidzonym wykładowcą w jednej ze szkolnych klas. Po samobójstwie jednej z uczennic cała klasa obarcza go odpowiedzialnością za jej śmierć. Kiedy uczniowie wreszcie zdają sobie sprawę, że nie wszystko jest tak czarno-białe, jak wcześniej sądzili, jest już za późno… Reżyser filmu mówi: Uważam, że sztuka filmowa powinna odnosić się do kwestii ludzi zamieszkujących dany kraj, ale także do społeczności globalnej. W filmie osiągnąłem to poprzez ukazanie mikroświata uczniów szkoły średniej, którzy stanowią pokolenie skrajnie podatne na ciosy. Dzięki temu są oni bardzo wrażliwi, czy tego
chcą czy nie, na wszystko co ich dotyka bezpośrednio i to, co dzieje się wokół nich. Klasowego wroga nagrodzono na MFF w Bratysławie (Nagroda FIPRESCI) i MFF w Wilnie (Nagroda dla Najlepszego Aktora, nagroda CICAE).

Rok temu w konkursie On Air kino Izraela reprezentował na Tofifest Rock the Casbah, pokazujący wojnę z Palestyńczykami okiem izraelskich mężczyzn-żołnierzy. W tym roku spojrzymy na ten sam świat okiem kobiet z izraelskiej armii. Zero Motivation (Efes beyahasei enosh) w reżyserii Talyi Lavie (polska premiera) to ostry, czarny i komediowy portret codziennego życia młodych żołnierek pracujących w armijnym biurze, pokazujący sytuację kobiet w izraelskim wojsku. To historia rzeczywistej i nierzeczywistej podróży w głąb labiryntu biurokracji oraz zawirowań związanych z wiekiem dojrzewania, stanowiąca tragikomiczną obserwację życia w zmilitaryzowanym społeczeństwie Izraela. Film otrzymał nagrodę dla najlepszej fabuły i Nora Ephron Prize na festiwalu Tribeca w Nowym Jorku oraz 12 nominacji do izraelskich nagród filmowych.

W środę zaczęły się także pokazy konkursu Lokalizacje. Zobaczyliśmy między innymi unikalne dokumenty: o zamkniętej społeczności żydowskich chasydów w Nowym Jorku — Innych (The Other) Emilii Bilińskiej, o mikroświecie wielkiego poety rodem z kujaw — Edwarda Stachurę z tego świata Teresy Kudyby oraz filmowy portret legendarnej, bydgoskiej grupy rockowej „Schizma” zatytułowany Ewolucja buntowników w reżyserii Lecha Wilczaszka i Macieja Wacława.

Na scenach klubowych muzycznej sekcji festiwalu — Audiowizje Tofifest zagrało 10 zespołów. W klubie Dwa Światy: Groove Gravity i Diuna, w Estrada Stage Bar Toruń: Bicz i Nankinowa, w Kulturhauz: Blackberry Hill i drUMMat, w NRD Klub: Alters i 3moonboys, wreszcie w Galerii i Kawiarni Muza: The Soulmates i Kartony.

Wybrane dla Ciebie
Po 50 latach zorientował się, że popełnił błąd. Internet nie zostawia na Pacino suchej nitki
Po 50 latach zorientował się, że popełnił błąd. Internet nie zostawia na Pacino suchej nitki
Oto nowy Rocky. Jest o ponad 50 lat młodszy od Stallone'a
Oto nowy Rocky. Jest o ponad 50 lat młodszy od Stallone'a
"Fantastyczny". Nowa wersja hitu z lat 80. W PRL kultowy film wideo
"Fantastyczny". Nowa wersja hitu z lat 80. W PRL kultowy film wideo
Najdłuższe samobójstwo w historii Hollywood. Życie Montgomery’ego Clifta poraża tragizmem
Najdłuższe samobójstwo w historii Hollywood. Życie Montgomery’ego Clifta poraża tragizmem
Program TV. Polska komedia, która zawojowała kina, teraz do zobaczenia w domu
Program TV. Polska komedia, która zawojowała kina, teraz do zobaczenia w domu
Premiery w październiku 2025. "Historia Eda Geina" ma konkurencję, idzie "Potwór z Florencji"
Premiery w październiku 2025. "Historia Eda Geina" ma konkurencję, idzie "Potwór z Florencji"
Numer jeden w Polsce. Pentagon uderza w przebój Netfliksa
Numer jeden w Polsce. Pentagon uderza w przebój Netfliksa
"Wiozą mamę". Została zabita na oczach córeczki przez stalkera
"Wiozą mamę". Została zabita na oczach córeczki przez stalkera
Costner w tarapatach. Przegrywa w sądzie
Costner w tarapatach. Przegrywa w sądzie
Budzi kontrowersje. Dla wielu widzów najlepszy polski serial wojenny
Budzi kontrowersje. Dla wielu widzów najlepszy polski serial wojenny
Bijatyka w zatłoczonym barze. Hollywoodzki aktor położył rękę na niewłaściwej kobiecie
Bijatyka w zatłoczonym barze. Hollywoodzki aktor położył rękę na niewłaściwej kobiecie
W PRL został zakazany. Powraca "najbardziej wstrząsający film wojenny"
W PRL został zakazany. Powraca "najbardziej wstrząsający film wojenny"