Toni Collette
Ceniona aktorka australijska młodszego pokolenia, z powodzeniem występująca również w produkcjach hollywoodzkich. Wszechstronna, charyzmatyczna i dość charakterystyczna, została dostrzeżona już u progu kariery, brawurowo wcielając się w postać tytułowej bohaterki komediowego „Wesela Muriel”. Później można ją było oglądać w całkowicie odmiennych wcieleniach w tak głośnych produkcjach, jak: „Godziny”, „Idol”, „Był sobie chłopiec”, „Mała Miss”, czy „Szósty zmysł”. Rola w tym ostatnim przyniosła jej nominację do Oskara.
Urodziła się 1 listopada 1972 roku w Sydney, w Australii, jako najstarsza z trójki rodzeństwa. Dorastała na przedmieściach Sydney. Jako dziecko uwielbiała śpiewać, a w wieku 14 lat zadebiutowała na scenie w muzycznej produkcji „Godspell”. Dwa lata później wstąpiła do Australian Theatre for Young People, by bliżej zapoznać się ze scenicznym musicalem.
Wszystko to zawiodło ją na studia aktorskie w prestiżowym, australijskim National Institute of Dramatic Art, z których zrezygnowała po trzech semestrach, korzystając z szansy zagrania w scenicznej adaptacji „Wujaszka Wani”.
Wkrótce potem zadebiutowała zarówno na małym (serial „A Country Practice” 1990), jak i dużym ekranie (komedia „Menedżer w bamboszach” z Anthonym Hopkinsem 1992).** Szybko nadeszła pierwsza przełomowa rola tytułowej bohaterki w komediowym „Weselu Muriel” (1994). Rola pulchnej fanki Abby (Collette przytyła do tej roli 15 kg) przyniosła jej pierwszą z pięciu Australijskich Nagród Filmowych, pierwszą nominację do Złotego Globu i międzynarodowy rozgłos.**
Nie licząc uhonorowanego kolejnym rodzimym laurem, występu w australijskim dramacie „Historia Liliany” w reżyserii Jerzego Domaradzkiego (1995), najbliższe lata to występy komediowe: w „Operze u czubków”, u boku Gwyneth Paltrow w romantycznych komediach „Emma” i „Żałobnik” (wszystkie z 1996), obok Parker Posey i Lisy Kudrow w „Urzędowaniu”, w kryminalnym „Małym wielkim gangu” i w romantycznej komedii „Diana i ja” (wszystkie z 1997).
Doceniano ją jednak za kreacje w produkcjach o skrajnie odmiennej tonacji: za drugoplanowy występ w dramacie „Chłopcy” (1998, Australijska Nagroda Filmowa), kreację żony tytułowego „Idola” w muzycznym filmie Todda Haynesa (1998), rolę matki małego posiadacza niezwykłego „Szóstego zmysłu” (1999, Blockbuster Entertainment Award, nominacja do Oskara), występ u Petera Greenawaya w filmie „8 i pół kobiety” (1999), drugoplanową rolę Kitty w osławionych „Godzinach” Stephena Daldry’ego (2002, Boston Society of Film Critics Award, Vancouver Film Critics Circle Award), czy gwiazdorski występ w dramacie/romansie „Japońska historia” (2003, Australijska Nagroda Filmowa).
W międzyczasie zadebiutowała na Brodawayu w musicalu „The Wild Thing”, z miejsca zgarniając nominację do nagrody Tony (2000), dwukrotnie spotkała się z Samuelem L. Jacksonem na planie głośnego filmu akcji „Shaft” (2000) i thrillera „Zmiana pasa” z Benem Affleckiem (2002) i po raz pierwszy partnerowała Gregowi Kinnearowi w filmie TV „Kolacja z przyjaciółmi” Normana Jewisona (2001).
** Zanim para aktorów ponownie spotkała się pięć lat później, by raz jeszcze zagrać filmowe małżeństwo w zwariowanej, obsypanej nagrodami komedii „Mała Miss” (2006, nominacja do BAFTA i Złotego Globu), Collette zaliczyła cały szereg innych, komediowych występów: w surrealistycznym „Hotelu Splendide” z Danielem Craigiem (2000), głośnej komedii romantycznej „Był sobie chłopiec” z Hugh Grantem (2002, nominacja do BAFTA, Boston Society of Film Critics Award), kryminalnych komediach: „Szemrany interes” (2002) i „Ujęcie” (2004), w „Connie i Carli” (2004) i obok Cameron Diaz w „Siostrach” (2005).**
W 2006 roku, prócz występu w przebojowej „Małej Miss”, zagrała także w dwóch thrillerach („Nocny słuchacz” z Robinem Williamsem; „Like Minds”, debiut w roli producentki wykonawczej) i w dwóch dramatach („Siedem żyć”; „Tsunami – po katastrofie”, nominacja do Emmy i Złotego Globu). Rok 2007 to dołączenie do gwiazdorskiej obsady filmu „Wieczór” oraz udział w debiucie reżyserskim Alana Balla „Nothing Is Private”, zaś 2008 – produkcja wykonawcza oraz gwiazdorski udział w dramacie „Czarny balonik” (Australijska Nagroda Filmowa, Film Critics Circle of Australia Award) i w czarnej komedii „Cześć, jestem Esther” Cathy Randall. Ostatnią produkcją z udziałem Collette jest serial komediowy „United States of Tara”, gdzie gra tytułową rolę (2009).