search
WSZYSTKO
tape

Nagrody
tape

Złote Globy

1 nominacja


kamienie milowe
tape

1972 ostatni występ aktorki w przygodowym westernie „Gniew Boga”, z Robertem Mitchumem

1966 rola w dreszczowcu „Mak również jest kwiatem” Terence’a Younga z Marcellem Mastroiannim

1964 nominacja do Złotego Globu za rolę w „Świecie cyrku” Henry’ego Hathawaya z udziałem Claudii Cardinale i Johna Wayne’a


Rita Hayworth

BIOGRAFIA TWÓRCY

Amerykańska aktorka hiszpańskiego pochodzenia; ideał kobiecości i symbol seksu okresu II wojny światowej i dekady lat 40-tych. Najbardziej pamiętną, wręcz legendarną kreacją Hayworth jest tytułowa rola „Gildy” w głośnym filmie noir, a pochodząca z tego filmu scena, w której aktorka zmysłowo zdejmuje długie, czarne rękawiczki przeszła do klasyki kina jako jedna z najgorętszych w historii.

Urodziła się 17 października 1918 roku na Brooklynie w Nowym Jorku, jako Margarita Carmen Cansino.

Od dziecięcych lat występowała na scenie i estradzie, wykonując wraz z ojcem hiszpańskie i latynoskie tańce.

Z kinem związała się w 1935 roku, debiutując (jeszcze jako Rita Cansino) w westernie „Pod palącym niebem Argentyny”.

Od samego początku odznaczała się niebywałą urodą i talentem aktorskim, a dodatkowe umiejętności wokalno - taneczne dodatkowo pomogły jej zrobić szybką karierę w czasie rosnącej mody na filmy muzyczne.

Już w drugiej połowie lat 30-tych nie mogła narzekać na brak zainteresowania, co roku pojawiając się przynajmniej w jednej produkcji – były to m.in. dramat „Piekło Dantego” (1935) ze Spencerem Tracy, musical „Tańczący pirat” (1936), dreszczowiec „Cień” (1937), czy romans przygodowy „Tylko aniołowie mają skrzydła” (1939) Howarda Hawksa z Carym Grantem.

Dopiero jednak dekada lat 40-tych rzeczywiście „należała” do Hayworth.

W 1940 roku po raz pierwszy wystąpiła u Charlesa Vidora jako gwiazda komediodramatu „Kobieta jest zagadką”.

Rok później zagrała w głośnym remake’u melodramatu „Krew na piasku” z Anthonym Quinnem (1941). Była gwiazdą musicali z Fredem Astaire („Marzenia o karierze” 1941, „Moja najmilsza” 1942) i Genem Kelly („Modelka” 1944 Charlesa Vidora).

Zagrała też główną rolę w filmach muzycznych: „Rudowłosa” (1941) Raoula Walsha i „Dziś w nocy i każdej nocy” (1945). Wystąpiła u Juliena Duviviera w nowelowej „Historii jednego fraka” (1942) z Henrym Fondą oraz u George’a Cukora w filmie „Susan i Bóg” (1940).

W 1946 roku stworzyła swoją najbardziej znaną kreację tytułowej „femme fatale” w „Gildzie” Charlesa Vidora z Glennem Fordem.

Rok później wystąpiła w równie słynnej roli w kolejnym filmie z nurtu amerykańskiego kina czarnego – „Dama z Szanghaju” (1947) w reżyserii i u boku ówczesnego męża, Orsona Wellesa.

Z Vidorem i Glennem Fordem spotkała się jeszcze na planie dramatu „Miłość Carmen” (1948), a z samym Fordem przy okazji realizacji „Przygody na Trynidadzie” (1952), w której wzięła udział po czterech latach przerwy od występów w filmie.

W 1957 roku pojawiła się obok Jacka Lemmona i Roberta Mitchuma w przygodowym obrazie „Ogień pod pokładem”, a w 1958 roku u boku Burta Lancastera i Debory Kerr w dramacie obyczajowym „Osobne stoliki”.

Generalnie jednak, zrealizowane w kolejnych dekadach filmy z jej udziałem nie odnosiły już sukcesów porównywalnych z musicalami i filmami czarnymi z lat 40-tych, głównie ze względu na zmieniające się upodobania publiczności i przesunięcie się kanonów piękna w kierunku słodkich blondynek w stylu Marilyn Monroe.

Za rolę w „Świecie cyrku” (1964) Henry’ego Hathawaya z udziałem Claudii Cardinale i Johna Wayne’a otrzymała jedyną nominację do Złotego Globu.

W 1966 roku zagrała z Marcellem Mastroiannim w dreszczowcu „Mak również jest kwiatem” Terence’a Younga, a w 1968 – z Klausem Kinskim w „Bękartach”.

Definitywnie zakończyła karierę w 1972 roku z powodu zdiagnozowanej choroby Alzheimera.

Ostatnim filmem z jej udziałem był „Gniew Boga” (1972) z Robertem Mitchumem.

Była gwiazdą wielu filmów dokumentalnych, m.in. znanego obrazu „Boginie miłości” (1965).

Zmarła w 1987 roku.

Zostań współautorem strony, kliknij aby dodać informacje o tym filmie

dodaj informacje o osobie

Zaloguj się, by dodać informację o osobie.
Jeśli nie masz jeszcze konta - załóż je.


OK
Imię nazwisko:
Rita Hayworth
Nazwisko rodowe:
Margarita Carmen Cansino
Data urodzenia:
17 października 1918 r
Miejsce urodzenia:
Brooklyn, Nowy Jork
Data śmierci:
14 maja 1987 r
Miejsce śmierci:
New York City, New York, USA
Powód śmierci:
Choroba Alzheimera
Rodzina:
Aly Khan  - Mąż    (książę, 1949-53, rozwód, córka Yasmin)
James Hill  - Mąż    (1958-61, rozwód)
Dick Haymes - Mąż    (1953-55, rozwód, aktor)
Edward C. Judson  - Mąż    (1937-43, rozwód)
Orson Welles - Mąż    (reżyser i aktor (1943-48, rozwód), córka Rebecca)
Kamienie milowe:
Rok
Wydarzenie
1972
ostatni występ aktorki w przygodowym westernie „Gniew Boga”, z Robertem Mitchumem
1966
rola w dreszczowcu „Mak również jest kwiatem” Terence’a Younga z Marcellem Mastroiannim
1964
nominacja do Złotego Globu za rolę w „Świecie cyrku” Henry’ego Hathawaya z udziałem Claudii Cardinale i Johna Wayne’a
1958
rola w dramacie obyczajowym „Osobne stoliki” z Burtem Lancasterem i Deborą Kerr
1957
występ u boku Jacka Lemmona i Roberta Mitchuma w przygodowym obrazie „Ogień pod pokładem”
1953
jako „Salome” w dramacie historycznym Williama Dieterle
1952
kolejny występ u boku Forda w dramacie „Przygoda na Trynidadzie”
1948
spotkanie z Vidorem i Fordem na planie dramatu „Miłość Carmen”
1947
główna rola w „Damie z Szanghaju” u boku i w reżyserii ówczesnego męża, Orsona Wellesa
1946
legendarna rola tytułowej femme- fatale w „Gildzie” Charlesa Vidora z Glennem Fordem
1944
rola u boku Gene’a Kelly w musicalu „Modelka”
1942
udział w nowelowym filmie Juliena Duviviera „Historia jednego fraka” z Henrym Fondą
ponowne spotkanie z Fredem Astaire na planie musicalu „Moja najmilsza”
1941
jako tytułowa „Rudowłosa” w musicalu Raoula Walsha
udział w musicalu „Marzenia o karierze” z Fredem Astaire
występ w głośnym remake’u melodramatu „Krew na piasku” z Anthonym Quinnem
1940
pierwszy występ u Charlesa Vidora w komediodramacie „Kobieta jest zagadką”
rola u George’a Cukora w filmie „Susan i Bóg”
1939
udział w romansie przygodowym „Tylko aniołowie mają skrzydła” Howarda Hawksa z Carym Grantem
1937
rola w westernie „Kłopoty w Teksasie”
1936
występ w musicalu „Tańczący pirat”
1935
debiut – jeszcze jako Rita Cansino - w westernie „Pod palącym niebem Argentyny”