Janusz Kijowski

Reżyser filmowy i teatralny, scenarzysta, producent, uznany pedagog. Jeden z najważniejszych przedstawicieli nurtu Kina Moralnego Niepokoju, twórca określenia, jakim przyjęło się nazywać ten nurt. Producent i opiekun artystyczny głośnego filmu Dariusza Gajewskiego „Warszawa”, nagrodzonego Złotymi Lwami na FPFF w Gdyni.

Obraz

Urodził się 14 grudnia 1948 roku Szczecinie. Zanim został dyplomowanym reżyserem (PWSFTViT w Łodzi 1978), ukończył Wydział Historii Uniwersytetu Warszawskiego (1972). W czasie studiów trudnił się krytyką filmową, pisząc m.in. do tygodnika „Kultura”.

Jego dyplomowym filmem, a zarazem debiutem w roli reżysera i scenarzysty był „Indeks” z Krzysztofem Zaleskim w roli głównej (1977, premiera 1981, nagrody w Łagowie i Lublinie, Brązowa Charybda w Taorminie). Z powodu opóźnienia się premiery filmu, to jednak powstałe później „Kung-fu” przyniosło reżyserowi nagrodę za debiut reżyserski na FPFF w Gdyni (1979).

Oba filmy zaliczane są do grona dzieł najbardziej reprezentatywnych dla Kina Moralnego Niepokoju.

W latach 80-tych zrealizował trzy dzieła: „Głosy” - ponownie z pierwszoplanową kreacją Zaleskiego (1980), „Maskaradę” z Bogusławem Lindą i Zbigniewem Zapasiewiczem (1986) oraz „Stan strachu” z Wojciechem Malajkatem i Anną Majcher (1989).

Później raczej odsunął się od reżyserii filmowej, poświęcając się innym aktywnościom. W 1992 roku zrealizował jeszcze wojenny film „Tragarz puchu” („Warszawa. Rok 5703”) w zagranicznej koprodukcji i z takąż obsadą (Julie Delpy, Hanna Schygulla, Lambert Wilson), a w 2001 roku - film i serial sensacyjny „Kameleon” z Piotrem Machalicą i Ewą Błaszczyk.

** Jako szef Studia im. Karola Irzykowskiego dał się poznać w roli producenta i opiekuna artystycznego. Największym sukcesem Kijowskiego w ramach tej działalności było zdobycie Grand Prix FPFF w Gdyni za produkcję filmu „Warszawa” Dariusza Gajewskiego (2003).**

Poza tym, był producentem „Pułapki” Adka Drabińskiego (1997) oraz opiekunem artystycznym takich filmów, jak: „Zakład” Teresy Kotlarczyk (1990), „Deborah” Ryszarda Brylskiego (1995), „Przystań” Jana Hryniaka (1997), czy głośny telewizyjny cykl filmowych debiutów „Pokolenie 2000”.

Dwukrotnie pojawił się jako aktor: w „Ostatnim dzwonku” Magdaleny Łazarkiewicz (1989) i „Portrecie podwójnym” Mariusza Fronta (2000).

Jest autorem dokumentalnych filmów „Przed bitwą” produkcji belgijskiej (1982) oraz „Śląsk Kazimierza Kutza” (1997).

Janusz Kijowski znany jest ze swojej wieloletniej działalności pedagogicznej. Wykłada reżyserię w Institut National Superieur des Arts du Spectacle w Brukseli (od 1983 roku) i w PWSFTviT w Łodzi (od 1998 roku). Od 2003 roku posiada stopień doktora habilitowanego sztuki filmowej.

Pełnił funkcję wiceprezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich i (od 2002 roku) Europejskiej Federacji Reżyserów Filmowych FERA. W latach 2005-2008 był członkiem Rady Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Kijowski jest również reżyserem teatralnym. Realizował spektakle operowe dla Opery Narodowej w Warszawie (1999), kilkakrotnie reżyserował również dla Teatru Telewizji (m.in. „Głód” Knuta Hamsuna 1980, oparty o sztukę własnego autorstwa „Czyściec” 1998, czy nagrodzona za adaptację na Krajowym Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru TV w Sopocie „Piękna pani Seidenman” wg Andrzeja Szczypiorskiego 2003).

Zrealizował wiele inscenizacji dla Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie, którego dyrektorem naczelnym i artystycznym jest od 2004 roku.

Janusz Kijowski

Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

Ależ się zmienił. Pierwsze zdjęcia z nowego serialu Netfliksa
Ależ się zmienił. Pierwsze zdjęcia z nowego serialu Netfliksa
Miał być kit, wyszedł przebój. Kinowy film już podbija polskie domy
Miał być kit, wyszedł przebój. Kinowy film już podbija polskie domy
Costner się nie poddaje. Poleciał po pieniądze do Arabii Saudyjskiej
Costner się nie poddaje. Poleciał po pieniądze do Arabii Saudyjskiej
Zwyzywali ją w telewizji. "Zrozumiałam, że stałam się pośmiewiskiem"
Zwyzywali ją w telewizji. "Zrozumiałam, że stałam się pośmiewiskiem"
Wielka rola. Pozbawiony skrupułów, cyniczny manipulator
Wielka rola. Pozbawiony skrupułów, cyniczny manipulator
Nowa "Pasja" bez tych słynnych aktorów. Caviezel jako Jezus nie wróci
Nowa "Pasja" bez tych słynnych aktorów. Caviezel jako Jezus nie wróci
Kolejna rysa na wizerunku. Costner wdał się w kłótnię z aktorem
Kolejna rysa na wizerunku. Costner wdał się w kłótnię z aktorem
"Obrzydliwe". Córka zmarłego aktora dostaje filmiki z AI
"Obrzydliwe". Córka zmarłego aktora dostaje filmiki z AI
Do trzech razy sztuka? Rola godna Oscara. Świetne recenzje
Do trzech razy sztuka? Rola godna Oscara. Świetne recenzje
"Ledwo stałem na nogach". Clooney o alkoholu i narkotykach
"Ledwo stałem na nogach". Clooney o alkoholu i narkotykach
Niezwykła metamorfoza. Na ulicy nikt by go już nie rozpoznał
Niezwykła metamorfoza. Na ulicy nikt by go już nie rozpoznał
Oskarża byłego męża o przemoc. "Prawie mnie zabił tyle razy"
Oskarża byłego męża o przemoc. "Prawie mnie zabił tyle razy"