Trwa ładowanie...
09-04-2014 12:13

9. edycja Festiwalu Filmów Afrykańskich

9. edycja Festiwalu Filmów AfrykańskichŹródło: FOKN BOIS / mat. promo.
d24fyqz
d24fyqz

9. edycja Festiwalu Filmów Afrykańskich rusza 23 kwietnia w 7 miastach Polski: w Warszawie, Białymstoku, Gdańsku, Koszalinie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu i potrwa do 27 kwietnia. Pełen program wydarzeń tegorocznej AfryKamery, dostępny jest na stronie festiwalu: www.afrykamera.pl. Rusza również przedsprzedaż karnetów oraz biletów na pokazy filmowe.

Poniżej przedstawiamy listę gości 9 . edycji Festiwalu Filmów Afrykańskich AfryKamera 2014:

Riaan Hendricks – południowoafrykański reżyser wywodzący się z Cape Flats, obszaru o największej ilości morderstw w całym RPA. Jego pierwszy film dokumentalny „A Fisherman's Tale” (2004) został uznany za „przełomowy debiut reżyserski” i wygrał wyróżnienie na MFF Apollo. Jego drugi dokument „The Last Voyage” (2011) zdobył Silver Dhow na MFF Zanzibar. Najważniejszy afrykański festiwal dokumentalny Encounters uznał, że film przełamuje bariery tradycyjnej sztuki dokumentalnej. Podczas AfryKamery zaprezentuje jego dokument „DIABELSKIE LEŻE”, w którym reżyser wchodzi w świat gangów z Cape Flats. Siłą obrazu jest fakt, że obecni gangsterzy to przyjaciele reżysera z dzieciństwa, dzięki czemu zapominają, o obecnej kamerze i z niespotykaną autentycznością pokazują brutalność swojego świata. Niezwykle ważny intymny i przejmujący obraz, który demitologizuje zło i pokazuje jego ludzkie, zaskakująco ciepłe, codzienne oblicze. Jeden z najważniejszych dokumentów zeszłorocznego festiwalu HotDocs.

Chika Anadu - urodzona w Lagos w 1980 r., gdzie dorastała. W 2010-2011 roku brała udział Cinefondation Residence (w ramach MFF Cannes i w Berlinale Talent Campus), gdzie pracowała nad scenariuszem do swojego debiutu fabularnego „C jak chłopiec”. Film pokazujemy w tym roku na festiwalu AfryKamera. To niezwykle mocny debiut, który wprowadza kino nigeryjskie w świat światowego art-house'u. Odważny i nieunikający konfrontacji z kulturowymi tabu film wnika w rozdartą tkankę społeczną kraju znajdującego się pomiędzy przeszłością i tradycyjną rolą kobiety w społeczeństwie a przyszłością i pragnieniami współczesnej wyzwolonej kobiety. Zdjęcia zrealizowane przez wschodzącą gwiazdę polskiej sztuki operatorskiej Monikę Lenczewską (m.in. „Difret”).

Biyi Bandele – ur. w 1967 r. w północnej Nigerii. Pochodzi z ludu Jorubów, choć wychowywał się także w kręgu kultury Hausa. Studiował dramaturgię na Obafemi Awolowo University w Ile-Ife. W 1990 roku wyjechał na stypendium do Anglii i od tego czasu mieszka w Londynie. Pracuje na potrzeby teatrów, ale także radia oraz telewizji. Jest autorem sztuk teatralnych oraz powieści epickich. Wydana również w Polsce powieść „Chłopiec z Birmy” rozgrywa się w czasie II wojny światowej, jej bohaterami są nigeryjscy żołnierze oddziałów Orde Wingate'a. „Połówka żółtego słońca” to jego filmowy debiut reżyserski. Film zamyka tegoroczny festiwal. Z budżetem 8 milionów dolarów, sfinansowanych głównie ze środków krajowych, „Połówka żółtego słońca” stanowi najbardziej ambitną i kosztowną produkcję w historii lokalnego przemysłu filmowego. Niesamowita scenografia i wspaniałe kostiumy, podparta wspaniałymi kreacjami aktorskimi Thandie Newton („Crash”, „Mission Impossible II”), Anika Noni Rose („Dreamgirls”) oraz Chiwetel Ejiofor
(nominowany do Oskara za rolę w filmie „Zniewolony”) przenoszą nas w okres narodzin nowego kraju i pokazuje kluczową fazę budowania jej państwowości.

d24fyqz

FOKN BOIS - duet artystów z Ghany - uważani za jednych z najbardziej rozpoznawalnych twórców z tego kraju. Zdobyli popularność po stworzeniu pierwszego musicalu w języku pidgin english „To wina hajsu cz.I i cz.II”( „Coz ov Moni I & II”), którym podbili serca widzów na całym świecie. Artyści występowali na scenie z taki gwiazdami jak Femi Kuti & Gorillaz czy Snoop Dogg. Ich twórczość to mocne hiphopowe brzmienie „Czarnego Kontynentu” oraz niekonwencjonalne podejście do twórczości. Duet Fokn Bois silne wykorzystuje lokalne akcenty muzyczne i potoczną mowę zestawiając to z minimalistycznym bitem. Ich niekonwencjonalna twórczość, przewrotny i pełen absurdalnego humoru styl stanowi mieszankę wybuchową. „To wina hajsu” jest pierwszym musicalem pidgin english, czyli w ghanijskiej lokalnej odmianie angielskiego. W obu częściach filmu mówione dialogi pojawiają się jedynie okazjonalnie, zamiast tego z komicznym zacięciem, przypominającym przygody amerykańskiego kultowego duetu Cheech i Chong, rapują wymieniając
się poglądami, dyskutując o jedzeniu, o kobietach, martwiąc się o pieniądze. Między banalnością prób poderwania dziewczyn czy szukania „szybkiej forsy”, epizodów bycia na haju oraz nastawieniem na beztroską komedię, „Coz Ov Moni” wprowadza w życie codzienne Ghany i zahacza nawet o kwestie polityczne, prezentując przy tym porządny wgląd w życie uliczne ghanijskich miast. Świetnie zrealizowany przez czołowego ghanijskiego twórcę wideoklipów z niesamowitą dawką eklektycznej muzyki (głównie afrobeat oraz hip-hop) i niezwykle charyzmatycznymi członkami zespołu FOKN BOIS, „To wina hajsu” powoli zyskuje miano pierwszego kultowego ghanijskiego filmu.

Konrad Pilot reżyser filmu dokumentalnego „Hałas który przynosi pieniądze” opowiadającego historię kowali z Kamerunu, którzy przerabiają stare karoserię samochodowe, na użyteczne sprzęty. Urodzony i wychowany na Śląsku. Skończył studia antropologii społecznej w Monachium i antropologii wizualnej w Tromso.

Szczegółowe informacje dotyczące festiwalu znajdziecie na www.afrykamera.pl.

d24fyqz
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d24fyqz