AfryKamera: Werdykt Jury 11. Festiwalu
Ogłaszamy werdykt jury 11. Festiwalu AfryKamera. Najlepszym filmem pełnometrażowym jury uznało obraz „Hedi” reż. Mohamet Ben Attia, debiut tunezyjskiego reżysera opowiadający o Tunezji 5 lat po rewolucji. W kategorii Najlepszy Dokument zwycięzcą został film „Matka nienarodzonych” w reż. Nadine Salib, przejmujący portret Egiptu, do którego rewolucja nie dotarła. Najlepszym filmem polskim wybrano „Karty pamięci” reż. Piotr Cieplak, który stawia pytania o zachodnie spojrzenie na Afrykę, natomiast zwycięzcą Konkursu Krótkich Metraży został „Posłuchaj” reż. Rungani Nyoni, Hamy Ramezan.
Festiwal AfryKamera wciąż trwa w Łodzi i Poznaniu. W Białymstoku odbędzie się w dniach 6-8 maja. Po zebraniu głosów widzów ze wszystkich miast, ogłosimy laureata Nagrody Publiczności. Tradycyjnie już w wakacje będzie można obejrzeć najciekawsze tytuły tegorocznej edycji AfryKamery na Art Naif Festiwal w Katowicach. Przedstawiam werdykt jury wszystkich konkursów wraz z uzasadnieniem:
JURY FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH: Lizelle Bisschoff, Anna Serdiukow, Adam Warzyszyński
ZWYCIĘZCA: Posłuchaj / Kuuntele, reż. Rungani Nyoni, Hamy Ramezan
UZASADNIENIE: Zwycięski film to prosty, a zarazem potężny krótki metraż, któremu udaje się nawiązać silną więź emocjonalną między publicznością, a głównym bohaterem. Ten klasyczny dramat odzwierciedla stan ludzkości, a zarazem przemawia na tematy ważne, a zarazem naglące.
WYRÓŻNIENIE: Wiosenne kwiaty / Ngish Rbii, reż. Intissar Belaid
UZASADNIENIE: Wyróżnienie przekazujemy wzruszającemu krótkiemu metrażowy, który przekazuje opowieść oczami dziecka. Stylistycznie innowacyjny, korzysta z wywiadów z dziećmi, ujęciami scen rewolucji oraz animacji klatkowej.
JURY FILMÓW DOKUMENTALNYCH: Nicholas Lory, Konrad Piskała, Janek Simon
KATEGORIA: NAJLEPSZY FILM POLSKI
ZWYCIĘZCA: Karty pamięci / Memory Cards, reż. Piotr Cieplak
UZASADNIENIE: Za postawienie problemu odnośnie postrzegania i prezentacji Afryki w filmie.
KATEGORIA: NAJLEPSZY DOKUMENT
ZWYCIĘZCA: „Matka nienarodzonych” / Um Ghayeb, reż. Nadine Salib
UZASADNIENIE: Reżyserka za pomocą losów jednej postaci pokazała nam nie tylko życie kobiet na egipskiej wsi, ale stworzyła uniwersalną opowieść o sensie życia, cierpieniu, potrzebie macierzyństwa. Zrozumiała jest zarówno dla odbiorcy z Polski jak i w Egipcie. Moim zdaniem szczególnie ważna w kontekście naszej polskiej dyskusji, np. o in vitro.
JURY FILMÓW FABULARNYCH: Joanna Kos Krauze, Grzegorz Pieńkowski, Andrzej Werner
KATEGORIA: NAJLEPSZA FABUŁA
ZWYCIĘZCA: HEDI, reż. Mohamet Ben Attia
Tytułowy Hedi to wykształcony, młody człowiek, który godzi się, by jego życie osobiste zostało z góry zaplanowane. Mężczyznę poznajemy w momencie, gdy przygotowuje się do ślubu z wybraną przez rodziców dziewczyną. Jednak na tydzień przed aranżowanym ślubem poznaje wyzwoloną kobietę, w której zakochuje się, co powoduje przewartościowanie jego życia. Jest to przełomowy dla kraju, a zarazem niezwykle dojrzały obraz debiutanta, będący alegorią rewolucji. Przepełniona ambiwalencją wizja Ben Atti zachwyciła Meryl Streep, Małgorzatę Szumowską i resztę jurorów tegorocznego festiwalu w Berlinie. „Hedi” wyjechał ze stolicy Niemiec z nagrodami za najlepszy debiut oraz kreację Majda Mastoury, który brawurowo wcielił się w tytułowego bohatera.