Trwa ładowanie...
dkyvr0b

Alfred Hitchcock

Najnowsze informacje
4.7
(39 głosów)
Oceń:
Miejsce urodzenia:

Leytonstone, Londyn

Reżyser:

Trema (1950) (Charlotte Inwood)

Intryga rodzinna (1976)

Szał (1972) (gap)

Under Capricorn (1949)

Ring (1927)

Zawsze mów żonie (1923)

Ogród rozkoszy (1925)

Orzeł górski (1926)

Na równi pochyłej (1927)

Mary (1931)

Elastic Affair, An (1930)

Bogaci i dziwni (1932)

Waltzes from Vienna (1933)

Tajny agent (1936)

Sabotaż / Sabotage (1936) (1936)

House Across the Bay, The (1940)

Bon Voyage (1944)

Kłopoty z Harrym (1955)

Alfred Hitchcock prestige collection ()

Numer 13 (1922)

Żona farmera (1928)

Szampan (1928)

Człowiek z wyspy Man (1929)

Sound Test for Blackmail (1929)

Juno and the Paycock (1930)

Elstree Calling (1930) (Kilka Skeczy)

Skin Game, The (1931)

Numer siedemnaście (1932)

Oberża (1939)

Malgaska przygoda (1944)

Watchtower Over Tomorrow (1945)

Lokator (1926)

Łatwa cnota (1927)

Szantaż (1929)

Murder! (1930)

39 kroków (1935)

Pan i Pani Smith (1941)

Sabotaż / Saboteur (1942) (1942)

Lina (1948)

M jak morderstwo (1954)

Topaz (1969)

Człowiek, który wiedział za dużo (1956)

Zawrót głowy (1958)

Psychoza (1960) (Człowiek w kowbojskim kapeluszu)

Marnie (1964) (Mark Rutland)

Rebeka (1940) (mężczyzna stojący przy budce telefonicznej)

Łódź ratunkowa (1944) (mężczyzna z ogłoszenia)

Młody i niewinny (1937)

Starsza pani znika (1938)

Wyznaję (1953)

Niewłaściwy człowiek (1956) (Manny Balestrero)

Nieznajomi z pociągu (1951)

Okno na podwórze (1954) (Mężczyzna nakręcający zegar)

Złodziej w hotelu (1955)

Północ, północny zachód (1959) (Leonard)

Ptaki (1963)

Rozdarta kurtyna (1966)

Zagraniczny korespondent (1940)

Cień wątpliwości (1943)

Urzeczona (1945) (Mężczyzna wychodzący z windy hotelowej)

Notorious (1946)

Akt oskarżenia (1947)

Scenarzysta:
Filmografia:

Trema (1950) (Mężczyzna obserwujący Ewę na ulicy)

Hollywood: The Selznick Years (1969) (gość programu)

Under Capricorn (1949) (przechodzień w brązowym kapeluszu)

Biały cień (1923)

Sabotaż / Sabotage (1936) (1936)

Bon Voyage (1944)

Woman to Woman (1923)

Sound Test for Blackmail (1929)

Oberża (1939)

Lokator (1926)

Łatwa cnota (1927) (Mężczyzna na korcie tenisowym)

Szantaż (1929) (Mężczyzna w metrze)

Murder! (1930) (Mężczyzna na ulicy)

39 kroków (1935) (Littering man near music hall)

Pan i Pani Smith (1941) (Mężczyzna mijający na ulicy David'a Smith'a)

Sabotaż / Saboteur (1942) (1942) (Mężczyzna stojący przed nowojorską apteką)

Lina (1948) (Mężczyzna na ulicy)

M jak morderstwo (1954) (Otyły mężczyzna na zdjęciu)

Spotkanie z Alfredem Hitchcockiem (1962) (gospodarz)

Topaz (1969) (Mężczyzna na wózku na lotnisku)

Show Business at War (1943) (siebie)

Człowiek, który wiedział za dużo (1956) (Mężczyzna z Morocco Marketplace)

Zawrót głowy (1958) (Mężczyzna przechadzający sie po przystani)

Psychoza (1960) (Człowiek w kowbojskim kapeluszu)

Hitchcock: Shadow of a Genius (1999) (siebie)

Marnie (1964) (Mężczyzna opuszczający pokój hotelowy)

Hitchcock, Selznick and the End of Hollywood (1999) (siebie)

Alfred Hitchcock Presents (1985) (gospodarz)

Młody i niewinny (1937) (Reporter przed budynkiem sądu)

Starsza pani znika (1938) (Mężczyzna stojący na dworcu w Londynie)

Wyznaję (1953) (Mężczyzna przechodzący przez klatkę schodową)

Niewłaściwy człowiek (1956) (narrator)

Alfred Hitchcock (1973) (siebie)

Alfred Hitchcock Presents (1955) (gospodarz)

Nieznajomi z pociągu (1951) (Mężczyzna opuszczający pociąg)

Okno na podwórze (1954) (Mężczyzna nakręcający zegar)

Złodziej w hotelu (1955) (Mężczyzna siedzący w autobusie obok John'a Robie'g)

Północ, północny zachód (1959) (Mężczyzna który nie zdążył na autobus)

Ptaki (1963) (mężczyzna wyprowadzający psa ze sklepu zoo)

Rozdarta kurtyna (1966) (Mężczyzna w holu hotelowym z dzieckiem)

Zagraniczny korespondent (1940) (Mężczyzna mijający John'a na ulicy)

Notorious (1946) (mężczyzna pijący szampana na przyjęciu)

Akt oskarżenia (1947) (mężczyzna niosący futerał od wiolonczeli)

dkyvr0b

Niekwestionowany mistrz suspense’u, angielski reżyser, scenarzysta i producent; twórca klasyki gatunku spod znaku thrillera, którego jest de facto wynalazcą – „Psychozy”, „Okna na podwórze”, „Północ – północny zachód”. Prawdziwy geniusz kina, który – tworząc filmy zjednujące sobie uwielbienie masowej publiczności, jednocześnie potrafił wypracować własny styl, utrzymujący je zawsze na wysokim poziomie artystycznym.

Urodził się 13 sierpnia 1899 roku w Londynie. Przygodę z filmem zaczął w 1919 roku jako projektant napisów do niemych filmów w londyńskim oddziale Paramount Pictures. Później pracował jako scenarzysta, scenograf, wreszcie – asystent reżysera.

Samodzielnym debiutem reżyserskim Hitchocka był kryminał „Ogród rozkoszy” (1925). W erze kina niemego zrealizował w sumie dziewięć obrazów, z których jedynie „Lokator” (1927) odniósł większy sukces. Wszystkie filmy z tego okresu charakteryzowały się oryginalną stroną wizualną.

W 1929 roku nakręcił pierwszy dźwiękowy film „Szantaż”, który uważa się przełomowy nie tylko ze względu na obecność dźwięku, ale też z uwagi na zaprezentowaną tu pełnię dojrzałości twórczej.

W połowie lat 30-tych, tuż przed wyjazdem do USA zasłynął jako twórca filmów szpiegowskich: „Człowiek, który wiedział za dużo” (1934), „39 kroków” (1935), „Tajny agent” (1936) z Johnem Gielgudem, „Starsza pani znika” (1938). Jego debiutem w USA była „Rebeka” (1940) z Laurencem Olivierem i Joan Fontaine. W dekadzie lat 40-tych sprawdzał się w różnych gatunkach: nadal eksplorował film szpiegowski („Korespondent zagraniczny” 1940), zrealizował jedyną komedię „Mr&Mrs Smith” (1941) z Carole Lombard, czarne kryminały („Podejrzenie” 1941 z Carym Grantem i Joan Fontaine, „Urzeczona” 1945 z Ingrid Bergman i Gregorym Peckiem, „Osławiona” 1946 z Bergman i Grantem, „Akt oskarżenia” 1947), ale też film wojenny „Łódź ratunkowa” (1944), a w Wielkiej Brytanii - melodramat „Poniżej Zwrotnika Koziorożca” 1949 z Ingrid Bergman. Sukcesy filmów z poprzedniej dekady pozwoliły Hitchockowi na pełnię swobody twórczej i samodzielną produkcję własnych filmów w latach 50-tych.

Zrealizował wówczas tak znane dzieła, jak „Okno na podwórze” (1954) z Jamesem Stewartem i Grace Kelly, kryminał „M jak morderca” (1954) z Grace Kelly, „Złodziej w hotelu” (1955) z Carym Grantem i Grace Kelly, remake własnego filmu z lat 30-tych „Człowiek, który wiedział za dużo” (1956) z Jamesem Stewartem i Doris Day, „Zawrót głowy” (1958, Srebrna Muszla w San Sebastián) z ponownym udziałem Stewarta i Kim Novak, „Północ- północy zachód” (1959, Srebrna Muszla w San Sebastián) z Carym Grantem, czy wreszcie jeden z najbardziej popularnych thrillerów wszechczasów – „Psychoza” (1960) z Anthonym Perkinsem.

W latach 1955-65, w ramach znanych cykli „Alfred Hitchcock Przedstawia” i (od 1962 roku) „Godzina Alfreda Hitchocka” zrealizował 20 filmów telewizyjnych (Złoty Glob 1958, dwie nominacje do Emmy).

Swoje ostatnie filmy nakręcił dla wytwórni Universal. W 1963 roku powstał znany horror „Ptaki” z Tippi Hedren i Rodem Taylorem, rok później – thriller „Marnie” (1964) z Seanem Connerym i Tippi Hedren, a w 1966 – „Rozdarta kurtyna” z Julie Andrews i Paulem Newmanem.

* W 1968 roku, podczas rozdania Nagród Akademii, został uhonorowany Specjalną Irving G. Thalberg Memorial Award. Ten sam rok przyniósł mu też pierwszą Nagrodę za Całokształt od Directors Guild of America.*

Zrealizowany w 1969 roku „Topaz” został wyróżniony NBR Award, a „Szał” (1972) – ostatnią nominacją do Złotego Globu.

* W tym samym, 1972 roku otrzymał też Specjalny Złoty Glob - Cecil B. DeMille Award.*

Ostatnim filmem Hitchocka była „Intryga rodzinna” (1976).

Kiedy w 1979 roku odbierał nagrodę Amerykańskiego Instytutu Filmowego za Całokształt żartował, że oznacza to pewnie, iż niedługo umrze. Tak się rzeczywiście stało.

Zmarł w następnym roku - 29 kwietnia 1980 roku w Bel Air w Kalifornii.

* Zadziwiający jest fakt, że mimo ogromu swoich zasług dla rozwoju kinematografii, pięciu nominacji do Oscara (za reżyserię „Rebeki”, „Łodzi ratunkowej”, „Urzeczonej”, „Okna na podwórze” i „Psychozy”), trzech do canneńskiej Grand Prize Jury (za „Osławioną”, „Wyznaję” i „Człowiek, który wiedział za dużo”) oraz jednej do Złotego Lwa w Wenecji („Złodziej w hotelu”), nigdy nie otrzymał żadnej z tych statuetek.*

Wystąpił w rolach „cameo” w większości swoich filmów.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dkyvr0b
dkyvr0b
dkyvr0b