Trwa 艂adowanie...
d1pjb0k
amnezja
04-12-2006 18:07

Amnezja (Twisted)

d1pjb0k
d1pjb0k

Philip Kaufman niecz臋sto staje za kamer膮, bo 艣rednio co pi臋膰 lat. Nie wp艂ywa to, niestety, na efekt jako艣ciowy jego dzie艂, kt贸re rzadko bywaj膮 naprawd臋 interesuj膮ce. Tak te偶 jest w przypadku obrazu "Amnezja", kt贸ry wprawdzie ogl膮da si臋 z zaciekawieniem, lecz po napisach ko艅cowych szybko ulega si臋... amnezji.

Jak w swoich najlepszych filmach - "Niezno艣na lekko艣膰 bytu" (1988), "Henry i June" (1990) czy "Zatrute pi贸ro" (2000) - tak i tym razem Kaufman skupia si臋 na kobiecej postaci uwik艂anej w 艣wiat silnych i wp艂ywowych m臋偶czyzn, kt贸rzy determinuj膮 jej przysz艂o艣膰. G艂贸wn膮 bohaterk膮 jest pani inspektor Jessica Shepard, kt贸ra niedawno otrzyma艂a awans i podj臋艂a prac臋 w wydziale zab贸jstw. Ta niezwykle atrakcyjna i inteligentna kobieta zachowuje si臋 raczej jak m臋偶czyzna. Je偶eli podoba jej si臋 jaki艣 facet, ona robi pierwszy krok. 呕yje w stresie, a do tego ma problemy z alkoholem i kontrolowaniem agresji. Szybciej zyskuje nowych wrog贸w, ni偶 przyjaci贸艂. Pierwsz膮 spraw膮, jak膮 zajmuje si臋 w nowym departamencie, jest schwytanie seryjnego mordercy, kt贸ry zabija jej by艂ych kochank贸w. Kwesti膮 czasu pozostaje wi臋c, kiedy sama stanie si臋 podejrzan膮.

Portret g艂贸wnej bohaterki jest najmocniejszym i bodaj jedynym atutem "Amnezji". Z ca艂膮 pewno艣ci膮 to zas艂uga kobiecego duetu: scenarzystki obrazu Sarah Thorp i aktorki Ashley Judd. Panie zadaj膮 razem k艂am twierdzeniu, 偶e w dzisiejszym kinie gatunkowym nie ma miejsca na wyraziste i intryguj膮ce postaci kobiece, kt贸re mog艂yby si臋 r贸wna膰 z m臋skimi bohaterami. Jednak scenariusz ciekawie prezentuje jedynie w膮tki koncentruj膮ce si臋 na Jessice Shepard, kt贸ra pracuje nie tylko nad bie偶膮cym 艣ledztwem, ale tak偶e nad zagadk膮 z jej przesz艂o艣ci. B臋d膮c dziewczynk膮 prze偶y艂a bowiem tragedi臋: ojciec w szale gniewu zabi艂 matk臋, a nast臋pnie pope艂ni艂 samob贸jstwo. To wszystko sprawia, 偶e bohaterka w pewnym momencie sama dla siebie staje si臋 przedmiotem 艣ledztwa. Zaczyna zastanawia膰 si臋 nad w艂asn膮 natur膮 - czy odziedziczy艂a zdolno艣膰 zabijania, a je艣li tak, to czy jest w stanie j膮 kontrolowa膰.

O ile portret psychologiczny g艂贸wnej bohaterki jest rozbudowany i intryguj膮cy, to postaci drugoplanowe s膮 nakre艣lone w spos贸b schematyczny i powierzchowny: szowinistyczni m臋偶czy藕ni, z kt贸rych ka偶dy m贸g艂by by膰 potencjalnym zab贸jc膮. Ta schematyczno艣膰 prowadzi do tego, 偶e fina艂 intrygi kryminalnej dla wielbiciela gatunku szybko staje si臋 oczywisty. Co wi臋cej, film jest przesi膮kni臋ty sztampowym sposobem budowania atmosfery tajemniczo艣ci i zagro偶enia: zimne kolory w uj臋ciach San Francisco, postacie w ciemnych ubraniach, wszechobecna mg艂a i wilgo膰.

Na kolejny obraz Kaufmana nie b臋d臋 czeka膰 z niecierpliwo艣ci膮.

d1pjb0k
Oce艅 jako艣膰 naszego artyku艂u:
Twoja opinia pozwala nam tworzy膰 lepsze tre艣ci.

Komentarze

Trwa 艂adowanie
.
.
.
d1pjb0k

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie tre艣ci dost臋pnych w niniejszym serwisie - bez wzgl臋du na ich charakter i spos贸b wyra偶enia (w szczeg贸lno艣ci lecz nie wy艂膮cznie: s艂owne, s艂owno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz form臋 (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Sp贸艂ka Akcyjna z siedzib膮 w Warszawie, b臋d膮cej w艂a艣cicielem niniejszego serwisu, bez wzgl臋du na spos贸b ich eksploracji i wykorzystan膮 metod臋 (manualn膮 lub zautomatyzowan膮 technik臋, w tym z u偶yciem program贸w uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powy偶sze zastrze偶enie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu u艂atwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunk贸w umownych lub dozwolonego u偶ytku okre艣lonego przez w艂a艣ciwe przepisy prawa.Szczeg贸艂owa tre艣膰 dotycz膮ca niniejszego zastrze偶enia znajduje si臋tutaj