Philip Kaufman niecz臋sto staje za kamer膮, bo 艣rednio co pi臋膰 lat. Nie wp艂ywa to, niestety, na efekt jako艣ciowy jego dzie艂, kt贸re rzadko bywaj膮 naprawd臋 interesuj膮ce. Tak te偶 jest w przypadku obrazu "Amnezja", kt贸ry wprawdzie ogl膮da si臋 z zaciekawieniem, lecz po napisach ko艅cowych szybko ulega si臋... amnezji.
Jak w swoich najlepszych filmach - "Niezno艣na lekko艣膰 bytu" (1988), "Henry i June" (1990) czy "Zatrute pi贸ro" (2000) - tak i tym razem Kaufman skupia si臋 na kobiecej postaci uwik艂anej w 艣wiat silnych i wp艂ywowych m臋偶czyzn, kt贸rzy determinuj膮 jej przysz艂o艣膰. G艂贸wn膮 bohaterk膮 jest pani inspektor Jessica Shepard, kt贸ra niedawno otrzyma艂a awans i podj臋艂a prac臋 w wydziale zab贸jstw. Ta niezwykle atrakcyjna i inteligentna kobieta zachowuje si臋 raczej jak m臋偶czyzna. Je偶eli podoba jej si臋 jaki艣 facet, ona robi pierwszy krok. 呕yje w stresie, a do tego ma problemy z alkoholem i kontrolowaniem agresji. Szybciej zyskuje nowych wrog贸w, ni偶 przyjaci贸艂. Pierwsz膮 spraw膮, jak膮 zajmuje si臋 w nowym departamencie, jest schwytanie seryjnego mordercy, kt贸ry zabija jej by艂ych kochank贸w. Kwesti膮 czasu pozostaje wi臋c, kiedy sama stanie si臋 podejrzan膮.
Portret g艂贸wnej bohaterki jest najmocniejszym i bodaj jedynym atutem "Amnezji". Z ca艂膮 pewno艣ci膮 to zas艂uga kobiecego duetu: scenarzystki obrazu Sarah Thorp i aktorki Ashley Judd. Panie zadaj膮 razem k艂am twierdzeniu, 偶e w dzisiejszym kinie gatunkowym nie ma miejsca na wyraziste i intryguj膮ce postaci kobiece, kt贸re mog艂yby si臋 r贸wna膰 z m臋skimi bohaterami. Jednak scenariusz ciekawie prezentuje jedynie w膮tki koncentruj膮ce si臋 na Jessice Shepard, kt贸ra pracuje nie tylko nad bie偶膮cym 艣ledztwem, ale tak偶e nad zagadk膮 z jej przesz艂o艣ci. B臋d膮c dziewczynk膮 prze偶y艂a bowiem tragedi臋: ojciec w szale gniewu zabi艂 matk臋, a nast臋pnie pope艂ni艂 samob贸jstwo. To wszystko sprawia, 偶e bohaterka w pewnym momencie sama dla siebie staje si臋 przedmiotem 艣ledztwa. Zaczyna zastanawia膰 si臋 nad w艂asn膮 natur膮 - czy odziedziczy艂a zdolno艣膰 zabijania, a je艣li tak, to czy jest w stanie j膮 kontrolowa膰.
O ile portret psychologiczny g艂贸wnej bohaterki jest rozbudowany i intryguj膮cy, to postaci drugoplanowe s膮 nakre艣lone w spos贸b schematyczny i powierzchowny: szowinistyczni m臋偶czy藕ni, z kt贸rych ka偶dy m贸g艂by by膰 potencjalnym zab贸jc膮. Ta schematyczno艣膰 prowadzi do tego, 偶e fina艂 intrygi kryminalnej dla wielbiciela gatunku szybko staje si臋 oczywisty. Co wi臋cej, film jest przesi膮kni臋ty sztampowym sposobem budowania atmosfery tajemniczo艣ci i zagro偶enia: zimne kolory w uj臋ciach San Francisco, postacie w ciemnych ubraniach, wszechobecna mg艂a i wilgo膰.
Na kolejny obraz Kaufmana nie b臋d臋 czeka膰 z niecierpliwo艣ci膮.