Antena (La Antena)
Filmowa antyutopia wed艂ug argenty艅skiego re偶ysera Estebana Sapira przynosi przyjemne orze藕wienie po gor膮cych doniesieniach p艂yn膮cych z otaczaj膮cej nas rzeczywisto艣ci.
W zawieszonym w czasie Mie艣cie po艂o偶onym w nieokre艣lonym miejscu na Ziemi zapanowa艂y rz膮dy totalitarne. Mieszka艅cy zostali pozbawieni g艂osu. Porozumiewaj膮 si臋 za pomoc膮 ruchu warg lub list贸w. Prac臋, po偶ywienie i rozrywk臋 zapewnia im wszechobecna Telewizja. Na ekranach staromodnych odbiornik贸w mieszka艅cy Miasta ogl膮daj膮 pi臋kne tancerki i s艂uchaj膮 艣piewu G艂osu, jedynej osoby, kt贸ra jeszcze potrafi m贸wi膰. Kobieta zgadza si臋 jednak odda膰 swoje cia艂o wszechw艂adnemu panu TV w zamian za oczy dla swojego jedynaka. Tymczasem zaprzyja藕niona z synkiem G艂osu, ma艂a, w艣cibska dziewczynka i jej sk艂贸ceni ze sob膮 rodzice spr贸buj膮 przeciwstawi膰 si臋 dyktaturze pana TV.
Sapir zako艅czy艂 realizacj臋 filmu w roku 2007, jednak偶e obraz m贸g艂by r贸wnie dobrze powsta膰 osiemdziesi膮t lat wcze艣niej. Czarno-bia艂a "Antena" z jej milcz膮cymi bohaterami to ho艂d z艂o偶ony mistrzom kina niemego oraz tw贸rcom przedwojennej awangardy. W dziele mo偶na doszuka膰 si臋 odniesie艅 do "Metropolis" Fritza Langa czy "Podr贸偶y na ksi臋偶yc" Georgesa Melies. Cho膰 tempo, w jakim dzia艂aj膮 bohaterowie filmu Sapira nie wywo艂uje u widza przyspieszonego bicia serca, to re偶yser zadba艂 o odpowiedni膮 ilo艣膰 dobrze zaplanowanych zwrot贸w akcji. Szczery zachwyt wzbudza natomiast ba艣niowa scenografia z ewidentnie sztucznym 艣niegiem i ca艂膮 fotomonta偶ow膮 umowno艣ci膮.
Mimo niew膮tpliwych walor贸w artystycznych, "Antena" jest przede wszystkim ciekawostk膮 przeznaczon膮 dla filmowych koneser贸w. Za wyszukan膮 form膮 kryje si臋 prosta tre艣膰 b臋d膮ca wyrazem sprzeciwu tw贸rcy wobec monopolizacji kultury i dyktaturze telewizji (lub innych 艣rodk贸w masowego przekazu).