Bartosz Żurawiecki: Romy - kobieta europejska

Romy Schneider
Źródło zdjęć: © AFP

Tuż za miedzą, w berlińskim Muzeum Filmu można do końca maja oglądać wystawę poświęconą *Romy Schneider. Duże wrażenie zrobił na mnie fragment ostatniego wywiadu, jakiego aktorka udzieliła w kwietniu 1982 roku (na miesiąc przed śmiercią) francuskiej telewizji.*

Ledwo powstrzymując wzburzenie mówi o paparazzim, który w przebraniu pielęgniarki zakradł się do szpitala, by zrobić zdjęcie jej tragicznie zmarłego syna. „Gdzie jest moralność? Gdzie jest takt?” – pyta Romy Schneider. Trzeba przyznać, że kuratorka berlińskiej wystawy, Daniela Sannwald wykazała się taktem. Nie uległa łatwej pokusie, by stworzyć melodramatyczną opowieść o kobiecie, która była sławna i bogata, ale zarazem nieszczęśliwa w miłości. Nie epatuje faktami z życia prywatnego swojej bohaterki, nie spekuluje, czy jej przedwczesna śmierć była samobójcza. Skupia się na karierze Schneider, która z „cudownego dziecka”, cukierkowego i rumianego dziewczęcia, gwiazdy kiczowatych niemieckich i austriackich filmów realizowanych w Technikolorze, przemieniła się w jedną z najciekawszych europejskich aktorek.

Wielką popularność w niemieckim obszarze językowym przyniosła młodziutkiej Romy rola tytułowa w trylogii opowiadającej o wczesnych latach Sissi, czyli księżniczki bawarskiej, Elżbiety, która została żoną cesarza Franciszka Józefa. Filmy te – nakręcone w latach 1955-57, a więc niedługo po przegranej przez Niemcy wojnie – budziły nostalgię za germańską potęgą i czasami imperialnej świetności. Toteż i sama Romy stała się niejako dumą plemienną. Jednak już w 1958 roku przyjęła rolę dziewczyny zakochanej w swojej nauczycielce w filmie „Dziewczęta w mundurkach” piętnującym pruski kult dyscypliny i posłuszeństwa.

W pierwszym okresie kariery Romy występowała często u boku własnej matki, aktorki Magdy Schneider, której zresztą zarzucano, że bez skrupułów wpycha córkę w tryby szołbiznesu. Szybko się jednak spod matczynej kurateli wyrwała. Dzięki związkowi z Alainem Delonem zamieszkała w Paryżu i rozpoczęła karierę w kinie francuskim. Zagrała u wybitnych reżyserów, takich jak Orson Welles czy Luchino Visconti. Począwszy od filmu „Okruchy życia” z roku 1970 stała się ulubioną aktorką Claude’a Sauteta i pierwszą damą francuskiego kina psychologicznego.

Zobacz także:

**[

Obraz

LEGENDARNA KUSICIELKA. O KIM MOWA? ]( http://film.wp.pl/mezczyzni-padaja-jej-do-stop-o-kim-mowa-6025282670335105g ) * *[

Obraz

PIERWSZE PIERSI POLSKI ]( http://film.wp.pl/top-10-najbardziej-obfitych-biustow-polskich-aktorek-6025282550993537g ) * *[

Obraz

WSTYDLIWE WPADKI GWIAZD ]( http://film.wp.pl/10-filmow-ktorych-sie-wstydza-6025282273682561g ) * *[

Obraz

CICHOPEK ZATRUDNIŁA SOBOWTÓRA?! ]( http://aleseriale.pl/gid,5895,img,219267,fototemat.html ) ** Swe najwybitniejsze role stworzyła w latach 70. – głównie u Sauteta („Max i ferajna”, „Cezar i Rozalia”, „Prosta historia”), ale także m.in. u Claude’a Chabrola („Niewinni o brudnych rękach”), Luchina Viscontiego („Ludwig”) czy Andrzeja Żuławskiego („Najważniejsze to kochać”). To właśnie za rolę w tym ostatnim filmie otrzymała pierwszego w dziejach Cezara –
nagrodę Francuskiej Akademii Filmowej.

Romy Schneider była gwiazdą i piękną kobietą. Toteż mediów nie interesowały subtelności jej gry aktorskiej, tylko zupełnie co innego. Przykładem na to jest – zaprezentowany na wystawie - reportaż z niemieckiej telewizji pokazujący tłum dziennikarzy i fotografów polujących na „celebrytkę”, która właśnie wzięła ślub z drugim mężem. Podczas gdy Romy rozmawia po ceremonii z przedstawicielami mediów, operator kamery wykonuje duże zbliżenie na jej biust.

Brukowce śledziły kolejne romanse i związki aktorki, pisały o uzależnieniu od alkoholu i lekarstw. Ponieważ Romy w latach 70. grywała nierzadko role kobiet nieszczęśliwych i maltretowanych przez mężczyzn (taka jest m.in. bohaterka „Najważniejsze to kochać”), chętnie utożsamiano jej ekranowe wcielenia z nią samą. Zapominano – co podkreśla Daniela Sannwald – że Romy Schneider jest świetną aktorką, która kreuje w filmie postacie, a nie demonstruje prywatne dramaty.

Z pokazanych w Berlinie zdjęć i fragmentów filmów Romy wyłania się portret współczesnej „kobiety europejskiej”. Kobiety wrażliwej, inteligentnej, odważnej, delikatnej i niezależnej, choć nie zawsze - z powodów uczuciowych, obyczajowych czy politycznych – wolnej.

Ostatnia sala na wystawie poświęcona jest paralelom między Romy a Sissi, w którą aktorka wcieliła się czterokrotnie (trzy razy w młodości i raz w filmie Viscontiego „Ludwig”, gdzie zagrała Elżbietę dojrzałą). Obie były piękne i samotne. Obie musiały być osobami publicznymi, czego szczerze nie znosiły. Obie straciły w tragicznych okolicznościach swoich synów. Obie stały się po śmierci mitem.

Kto nie dotrze do Berlina, temu zwracam uwagę na dokument „Inferno” – pokazany zostanie w Polsce po raz pierwszy w maju na festiwalu Doc Review. Opowiada on o niedokończonym filmie Henri-Georgesa Clouzota „L’enfer” („Piekło”) z Romy Schneider w roli głównej.

Zobacz także:

**[

Obraz

LEGENDARNA KUSICIELKA. O KIM MOWA? ]( http://film.wp.pl/mezczyzni-padaja-jej-do-stop-o-kim-mowa-6025282670335105g ) * *[

Obraz

PIERWSZE PIERSI POLSKI ]( http://film.wp.pl/top-10-najbardziej-obfitych-biustow-polskich-aktorek-6025282550993537g ) * *[

Obraz

WSTYDLIWE WPADKI GWIAZD ]( http://film.wp.pl/10-filmow-ktorych-sie-wstydza-6025282273682561g ) * *[

Obraz

CICHOPEK ZATRUDNIŁA SOBOWTÓRA?! ]( http://aleseriale.pl/gid,5895,img,219267,fototemat.html ) **

Wybrane dla Ciebie

Aktor i modelka OnlyFans? To nie tak, jak wszyscy pomyśleli
Aktor i modelka OnlyFans? To nie tak, jak wszyscy pomyśleli
Do obejrzenia w domu. Alternatywna historia I wojny światowej
Do obejrzenia w domu. Alternatywna historia I wojny światowej
Kręciły intymne sceny. Sieklucka mówi o kulisach
Kręciły intymne sceny. Sieklucka mówi o kulisach
Metamorfoza Russella Crowe. Zaskoczył widzów swoim wyglądem
Metamorfoza Russella Crowe. Zaskoczył widzów swoim wyglądem
Tych premier nie możecie przegapić jesienią. Największa rola The Rocka
Tych premier nie możecie przegapić jesienią. Największa rola The Rocka
Jennifer Lopez o rozwodzie z Affleckiem: "To najlepsze, co mnie spotkało"
Jennifer Lopez o rozwodzie z Affleckiem: "To najlepsze, co mnie spotkało"
"Rola godna Oscara". Takiego DiCaprio jeszcze nie widzieliśmy
"Rola godna Oscara". Takiego DiCaprio jeszcze nie widzieliśmy
Festiwal narcyzmu. Quebo zrobił film o swojej własnej wyjątkowości
Festiwal narcyzmu. Quebo zrobił film o swojej własnej wyjątkowości
Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek