Dzienniki motocyklowe
Filmy biograficzne, szczeg贸lnie o legendarnych osobisto艣ciach, nie ciesz膮 si臋 wielk膮 popularno艣ci膮. Bo czy zaskoczy膰 mo偶e fabu艂a, kt贸rej koniec jest powszechnie znany? Ano mo偶e. Tak, jak dzieje si臋 to w przypadku obrazu Waltera Sallesa. Takiego portretu kultowego Ernesto "Che" Guevary chyba nikt si臋 nie spodziewa艂.
Bohaterami opowie艣ci s膮 dwaj m艂odzi Argenty艅czycy: Ernesto Guevara i Alberto Granado, kt贸rzy w 1952 roku na motorze wyruszaj膮 w podr贸偶 po krajach Ameryki 艁aci艅skiej. Ich wyprawa mo偶e nie obfituje w wiele niebezpiecznych przyg贸d, jednak drastycznie wp艂ynie na ich przysz艂e 偶ycie.
Co interesuj膮cego mo偶na powiedzie膰 o legendarnym "Che", aby unikn膮膰 akademickiego wyk艂adu? Mo偶na przedstawi膰 jego przemian臋 wewn臋trzn膮. Jak to si臋 sta艂o, 偶e m艂ody ch艂opak, kt贸ry mia艂 wszelkie predyspozycje aby zosta膰 lekarzem, stan膮艂 na czele jednej z najwi臋kszych rewolucji. Salles koncentruje si臋 na tym okresie z 偶ycia Guevary, kt贸ry najcz臋艣ciej jest pomijany na lekcjach historii. Chodzi o podr贸偶, kt贸ra zapowiada艂a si臋 jak niewinna eskapada dw贸ch spragnionych przyg贸d m艂odych ludzi, a kt贸ra zmieni艂a ich 偶yciowe priorytety. Wida膰 to nawet w zmianie tonu opowie艣ci - z komedii o dw贸ch m艂odzianach i zepsutym motorze film zmienia si臋 w psychologiczny dramat.
Aby ukaza膰 przemiany zachodz膮ce w bohaterach brazylijski re偶yser wykorzysta艂 regu艂y kina drogi. Im dalej "Che" i jego przyjaciel zapuszczaj膮 si臋 w Ameryk臋 艁aci艅sk膮, z tym wi臋ksz膮 bied膮, niesprawiedliwo艣ci膮 i z艂em maj膮 do czynienia. Kiedy rozpoczynaj膮 wypraw臋, widzimy m艂odego Guevar臋 zakochanego w pi臋knej dziedziczce wielkiej fortuny. Gdy bohaterowie dobijaj膮 do kresu podr贸偶y, mi艂o艣膰 "Che" skierowana jest do wszystkich ludzi. Szczeg贸lnie tych, kt贸rzy najbardziej potrzebuj膮 uwagi i pomocy. Reszta jest histori膮.
"Dzienniki motocyklowe" to opowie艣膰 o konkretnej osobie. Bowiem tylko opowiadaj膮c o konkretnych ludziach mo偶na pokaza膰 uniwersalne prawdy. Walterowi Sallesowi uda艂o si臋 to znakomicie.