I narodzi艂a si臋 nowa gwiazda Hollywood. O dziwno nie jest to d艂ugonoga blondynka, ale przeci臋tny Amerykanin z nadwag膮, w d偶insach i baseball贸wce. Co wi臋cej, kr臋ci obrazy dokumentalne, kt贸re ze wzgl臋du na form臋 i kontrowersyjny ton por贸wna膰 mo偶na do prasy brukowej.
Tworz膮c film "Fahrenheit 9/11" Michael Moore, bo o nim mowa, chcia艂 pokaza膰 manipulacje, jakich dopuszczaj膮 si臋 media, przekazuj膮c ludziom tylko szcz膮tkowy obraz rzeczywisto艣ci. Dlatego w swoim filmie stara si臋 on nakre艣li膰 zupe艂nie nowy portret obecnego prezydenta USA, George'a W. Busha. Ukazuje go jako niekompetentnego, leniwego i g艂upiego cz艂owieka, kt贸ry swoimi b艂臋dnymi decyzjami zagra偶a ca艂emu 艣wiatu. Przedstawiaj膮c unikatowe materia艂y telewizyjne oraz dokumenty na pi艣mie, re偶yser wykazuje m.in., 偶e decyzja o uwik艂aniu USA w zbrojny konflikt z Irakiem by艂a podyktowana interesami, jakie rodzina Bush贸w od wielu lat prowadzi z wp艂ywowymi klanami saudyjskimi. To w艂a艣nie te zale偶no艣ci zadecydowa艂y tak偶e, 偶e - zdaniem Moore'a - prezydent zignorowa艂 sygna艂y o planach atak贸w terrorystycznych z 11 wrze艣nia 2001 roku.
Jednocze艣nie kr臋c膮c swoje dzie艂o Moore sam dopuszcza si臋 wielkiej manipulacji. Autor zdaje sobie spraw臋, 偶e nie przekona do swoich pogl膮d贸w widza, je艣li nie porzuci tradycyjnych form publicystki politycznej. Nie ukrywa si臋 wi臋c za kamer膮, lecz lansuje siebie jako rzecznika przeci臋tnego obywatela USA samemu zadaj膮c k艂opotliwe pytania i tropi膮c absurdy ameryka艅skiego systemu.
Jak na prawdziw膮 superprodukcj臋 kina rozrywkowego przysta艂o, stosuje doskonale dobran膮 艣cie偶k臋 d藕wi臋kow膮. Znakomitym przyk艂adem jest cho膰by zestawienie u艣miechni臋tych Bush贸w witaj膮cych przedstawicieli prominentnych rodzin arabskich z kompozycj膮 "Shinny Happy People" zespo艂u R.E.M.
Szczeg贸lnie druga znacznie s艂absza cz臋艣膰 filmu jawi si臋 jako zbyt nachalna propaganda. Pos艂uguj膮c si臋 tendencyjnymi uj臋ciami bawi膮cych si臋 dzieci i m艂odej pary w czasie wesela, tw贸rca stara si臋 przekona膰 widza, 偶e zanim wojska ameryka艅skie opanowa艂y Bagdad, w kraju pod rz膮dami Saddama Husajna panowa艂a sielanka.
W efekcie trudno da膰 si臋 omami膰 wizji Michaela Moore'a. Rozpoznaj膮c strategi臋 dzia艂ania re偶ysera nie spos贸b potraktowa膰 go serio, nawet zgadzaj膮c si臋 z jego przekonaniami politycznymi. Przez to "Fahrenheit 9/11" staje si臋 jedynie ciekawostk膮, kt贸r膮 mo偶na ogl膮dn膮膰 zajadaj膮c si臋 popcornem i popijaj膮c col臋.