Trwa ładowanie...
dmrw53s

Faye Dunaway

Najnowsze informacje
Oceń jako pierwszy:
Miejsce urodzenia:

Bascom, Floryda, USA

Filmografia:

Joanna D'Arc (1999) (Yolande D'Aragon)

Columbo: It's All In the Game (1993) (Lauren Staton)

Chinatown (1974) (Evelyn Cross Mulwray)

Ćma barowa (1987) (Wanda Wilcox)

Ślepy tor (2000) (Kitty Olchin)

Last Goodbye (2004) (Sean Winston)

Will of Their Own, A (1998) (Margaret Sanger)

Hurry Sundown (1967) (Lou McDowell)

Albino Alligator (1996) (Janet Boudreaux)

Komora (1996) (Lee Cayhall Bowen)

Temp, The (1993) (Charlene Towne)

Happening, The (1967) (Sandy)

Pierwszy śmiertelny grzech (1980) (Barbara Delaney)

Pijacy (1997) (Becky)

Don Juan DeMarco (1995) (Marilyn Mickler)

Gorączka wyborcza (2000) (Meg Gable)

Gia (1998) (Wilhelmina Cooper)

Afera Thomasa Crowna (1999) (Psychiatra)

Trzej muszkieterowie (1973) (Milady de Winter)

Puzzle of a Downfall Child (1970) (Lou Andreas Sand)

Americano (2004) (Jesse)

Opowieść Podręcznej (1990) (Serena Joy)

Najdroższa mamusia (1981) (Joan Crawford)

Supergirl (1984) (Selena)

Wicked Lady, The (1983) (Lady Barbara Skelton)

Żyć szybko, umierać młodo (2002) (pani Eve Denton)

Wirus zagłady () (Govenor Shaefer)

Burning Secret (1988) (Mrs. Tuchman)

Arizona Dream (1993) (Elaine Stalker)

Apartament dla orangutana (1996) (Mrs. Dubrow)

Balladyna (2009) (Terapeutka)

Bonnie i Clyde (1967) (Bonnie Parker)

Sprawa Thomasa Crowna (1968) (Vicki Anderson)

Wielki Mały Człowiek (1970) (Louise Pendrake)

Płonący wieżowiec (1974) (Susan Franklin)

Oczy Laury Mars (1978) (Laura Mars)

Trzy dni Kondora (1975) (Kathy Hale)

Sieć (1976) (Diana Christensen)

dmrw53s

Jedna z najwybitniejszych aktorek amerykańskich, popularna szczególnie w latach 60-tych i 70-tych. Reprezentowała typ chłodnego sex- appealu, z powodzeniem emanując nim na ekranie począwszy od przełomowej roli zawodowej morderczyni w kultowym filmie „Bonnie i Clyde” Arthura Penna.

Urodziła się 14 stycznia 1941 roku w Bascom na Florydzie.

Początkowo chciała zostać nauczycielką, zmieniła jednak życiowe plany udając się na studia do Bostonu. Po ich ukończeniu, w latach 1962-64 była aktorką American National Theatre and Academy (ANTA).

To właśnie z teatru trafiła na plan filmowy, debiutując w komedii kryminalnej „The Happening” (1967) z Anthonym Quinnem.

W tym samym roku wystąpiła u Ottona Premingera w „Szybkim zmierzchu” oraz w przełomowej kreacji w filmie Arthura Penna „Bonnie i Clyde”, u boku Warrena Beatty. Występy w tych dwóch filmach przyniosły jej BAFTA, dwie nominacje do Złotego Globu, a rola Bonnie – pierwszą nominację do Oscara.

W szczytowym okresie kariery występowała w bardzo wielu znaczących produkcjach, m.in. w sensacyjnej „Aferze Thomasa Crowna” ze Stevem McQuennem i we włoskich „Kochankach” Vittorio de Siki z Marcellem Mastroiannim (oba z 1968 roku), w „Układzie” (1969) Elii Kazana, anty- westernie „Mały wielki człowiek” (1969) Arthura Penna z Dustinem Hoffmanem, w „Zagadce dziecka klęski” (1970, nominacja do Złotego Globu) Jerry’ego Schatzberga, w katastroficznym „Płonącym wieżowcu” (1974) ze Stevem McQuennem, Paulem Newmanem i Fredem Astaire, w sensacyjnych „Trzech dniach kondora” (1975) Sydneya Pollacka z Robertem Redfordem w roli głównej, czy wreszcie w „Mistrzu” (1979) Franka Zeffirellego z Johnem Voightem.

Za stylową kreację femme fatale w „Chinatown” Romana Polańskiego (1974) u boku Jacka Nicholsona otrzymała drugą nominację do Nagrody Akademii oraz kolejne do BAFTA i Złotego Globu, a za rolę producentki TV w „Sieci” (1976) Sidneya Lumeta została uhonorowana Oskarem, Złotym Globem i nominacją do BAFTA.

Dwie statuetki Złotego Globu przyniosły jej później występy w produkcjach TV: mini-serialu „Wyspa Ellis” (1984) i w biograficznym dramacie „Gia” (1998) z Angeliną Jolie w roli głównej. Co ciekawe, jedyna nagroda Emmy, jaką aktorka została uhonorowana nie pokrywała się z rolami nagrodzonymi Globami – Dunaway dostała ją za gościnny występ w jednym z odcinków serialu „Columbo” (1993, również nominacja do Złotego Globu).

Najbardziej udaną i znaną kreacją aktorki w dekadzie lat 80-tych była ta w dramacie obyczajowym „Ćma barowa” z Mickeyem Rourke’iem (1987, nominacja do Złotego Globu).

W latach 90-tych wystąpiła w kilku znaczących produkcjach, m.in. u Emira Kusturicy w „Arizona Dream” (1993), Luka Bessona w „Joannie D’Arc” (1999), w remake’u „Afery Thomasa Crowna” (1999) z Piercem Brosnanem, czy „Don Juanie DeMarco” (1995) z Marlonem Brando i Johnnym Deppem i dalej nieustannie obecna jest na ekranie, jednak generalnie przestała otrzymywać propozycje na miarę swojego talentu, co miało odbicie w częstotliwości otrzymywania nominacji do Złotej Maliny (aktorka dostała w sumie aż 8 nominacji do tej anty-nagrody, w tym dwie Maliny: za rolę aktorki Joan Crawford w biograficznym filmie „Ukochana mamusia” 1981 oraz za rolę w thrillerze „Bez skrupułów” 1993).

Stała się tym samym jedną z nielicznych laureatek najważniejszej nagrody oraz anty- nagrody w przemyśle filmowym.

W 2001 roku otrzymała ostatnią nominację do Złotego Globu za rolę w filmie TV „Gorączka wyborcza”.

W ostatnich latach często pojawia się w thrillerach, m.in. „Ukryta tożsamość” (2003) z Valem Kilmerem, mini-serial „Pandemic” (2007), „Say It In Russian” (2007), „Dr. Fugazzi” (2008). W 2009 roku zagrała w filmie "Noc na bagnach Luizjany" i "Balladyna". Rok 2010 to rola w obrazie "Earth Ring".

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dmrw53s
dmrw53s
dmrw53s
dmrw53s

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj