Film o ojcu Rydzyku jest tendencyjny
Wed艂ug Rady Etyki Medi贸w, wyemitowany przez TVP film Jerzego Morawskiego "Imperium ojca Rydzyka" by艂 potrzebnym g艂osem na temat Radia Maryja. Rada uwa偶a jednocze艣nie, 偶e obraz sprawia wra偶enie tendencyjnego, kt贸ry mia艂 skompromitowa膰 o. Rydzyka.
W o艣wiadczeniu przes艂anym w poniedzia艂ek, 30 grudnia, PAP Rada pisze te偶, 偶e szkoda, i偶 film nie podj膮艂 pr贸by rozpoznania spo艂ecznej roli Radia Maryja - bo jak s膮dzi - w贸wczas m贸g艂by si臋 on sta膰 pocz膮tkiem niezwykle potrzebnej dyskusji o ofercie programowej tej rozg艂o艣ni, a tak偶e dialogu z rzeszami jej zwolennik贸w. Rada wskazuje, 偶e autor dociekaj膮c prawdy zabiega艂 o udzia艂 w filmie ojca dyrektora Tadeusza Rydzyka (na zdj. na ok艂adce polskiej edycji Newsweeka) oraz pracownik贸w toru艅skiej rozg艂o艣ni, spotka艂 si臋 jednak z odmow膮.
Film oparty g艂贸wnie na 艣wiadectwie jednej osoby, przesycony komentarzem niejednokrotnie napastliwym wobec dyrektora rozg艂o艣ni, sprawia wra偶enie materia艂u tendencyjnego, kt贸ry mia艂 skompromitowa膰 ojca Rydzyka - czytamy w o艣wiadczeniu Rady.
Jej cz艂onkowie uwa偶aj膮 jednak te偶, 偶e autor filmu stawia wa偶ne dla opinii publicznej pytania o zgodno艣膰 z prawem dzia艂a艅 organizacyjno-finansowych dyrektora Radia Maryja. Wed艂ug Rady, film by艂 potrzebny. Radio to maj膮c miliony wiernych s艂uchaczy i licznych zwolennik贸w, odgrywa istotna rol臋 w polskim 偶yciu publicznym i dlatego mo偶e i powinno by膰 przedmiotem zainteresowania niezale偶nych dziennikarzy - stwierdza REM.
O opinie do Rady na temat filmu Morawskiego zwr贸ci艂a si臋 Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Rada Etyki Medi贸w zosta艂a powo艂ana w 1996 r. przez Konferencj臋 Medi贸w Polskich, w sk艂ad kt贸rej wchodz膮 przedstawiciele stowarzysze艅 i organizacji dziennikarskich oraz pracodawc贸w medialnych. Rada ma czuwa膰 nad realizacj膮 Karty Etycznej Medi贸w, podpisanej przez przedstawicieli wszystkich medi贸w w Polsce.
Cz艂onkowie Rady rozpatruj膮 skargi i interwencje dotycz膮ce medi贸w. Wydaj膮 r贸wnie偶 opinie w wa偶nych, budz膮cych w膮tpliwo艣ci etyczne zjawiskach w mediach. Opinie te nie maj膮 jednak mocy wi膮偶膮cej.