Frederick Elmes
Filmografia: |
Praca Fredericka Elmes’a jak operatora obejmuje przełomowe projekty z najbardziej oryginalnymi i nowatorskimi twórcami filmowymi.
Współpracował wcześniej trzykrotnie z Jimem Jarmuschem w Nocy na ziemi (za który zdobył nagrodę Independent Spirit), Kawa i papierosy oraz w Ten Minutes Older w “INT. TRAILER. NIGHT.” (w roli głownej Chloë Sevigny).
Zainteresowanie Elmes’a fotografią zaczęło się, kiedy ojciec dał mu aparat Leica. Po ukończeniu studiów w Rochester Institute of Technology zafascynowały go możliwości użycia tego medium do opowiadaniu historii i rozpoczął studia filmowe na New York University. Zaproponowano mu pracę na American Film Institute i przeniósł się do Los Angeles w 1971, gdzie rozpoczął długoletnią współpracę z Davidem Lynchem.
Pracując w American Film Institute robił zdjęcia do Erasurehead (Głowa do wycierania) Davida Lyncha (w roli głównej Jack Nance) oraz do The Killing of a Chinese Bookie i Opening Night Johna Cassavetes’a.
Za zdjęcia do Blue Velvet Davida Lyncha zdobył kilka wyróżnień i zyskała uznanie National Society of Film Critics. Jego kolejny film z Davidem Lynchem Wild at Heart (Dzikość serca) otrzymał główną nagrodę (Złotą Palmę) na międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes i przyniosła mu jego pierwszą nagrodę Independent Spirit.
Pracował dwukrotnie z Timem Hunterem (w River’s Edge i The Saint of Fort Washington) i czterokrotnie a Ang’em Lee (w Ice Storm, Ride wiht the Devil, The Hulk i w filmie krótkometrażowym The Chosen, części serii Hire.
Inne filmy Elmes’a jako autora zdjęć to m. in. Reckless Normana René, The Empty Mirror Barry’ego Hershey’a, Storytelling Todda Solondz’a, and Kinsey Billa Condon’a.
Robił również zdjęcia do filmów reklamowych, teledysków i filmów telewizyjnych, takich jak np. The Wedding Charlesa Burnett’a i In the Gloaming Christophera Reeve’a (za który otrzymał nominację do nagrody Emmy).
Elmes nagrodzony został za zdjęcia do filmu Davida Lynch’a w roku 2000 na festiwalu CamerImage w Polsce.
Komentarze