Gdzie jest Lisa?
Oj, nie mia艂 pomys艂u na sw贸j film Richard Eyre. Zaskakuj膮ce to o tyle, 偶e poprzednie jego doknanie, "Notatki o skandalu", cechuje si臋 nienagannym rzemios艂em i wytrawn膮 dramaturgi膮. Tutaj zabrak艂o obu czynnik贸w - historia m臋偶czyzny poszukuj膮cego kochanka swej zaginionej 偶ony ani nie grzeszy przenikliwo艣ci膮, ani nie imponuje struktur膮. To raczej bezkszta艂tna pulpa gatunkowych zagadnie艅, ani偶eli historia pe艂n膮 g臋b膮. Po艣r贸d porozrzucanych tu i 贸wdzie narracyjnych trop贸w prym wiod膮 thriller i melodramat, ale "Niewinna" z ich zespolenia nie czyni bynajmniej ciekawej mieszanki.
Eyre wyra藕nie kluczy - przerzuca swojego bohatera (w g艂贸wnej roli Liam Neeson)
z miejsca na miejsce, z jednej strony zmuszaj膮c go do polubienia latynoskiego kochanka (Antonio Banderas)
偶ony, z drugiej pozwalaj膮c mu odzyska膰 utracon膮 mi艂o艣膰 do kobiety, kt贸ra ju偶 nie wr贸ci. Po Lisie (Laura Linney w retrospekcjach) zosta艂y tylko wspomnienia - kolor jej szpilek, zdj臋cia z hotelowego pokoju, zapami臋tany u艣miech, zapach... Ale si臋gaj膮c po za艂o偶enia znane z "Wiernego ogrodnika" Waltera Sallesa, re偶yser "Niewinnej" wbija sobie samob贸ja. Podobnego 艂adunku emocjonalnego nie udaje mu si臋 osi膮gn膮膰 z prostego wzgl臋du - scenariusz wype艂niony jest licznymi d艂u偶yznami i logicznymi niekonsekwencjami.
Nie pomaga tr贸jka markowych aktor贸w. Liam Neeson miota si臋 po rozmaitych sceneriach, ale nie jest w stanie zbudowa膰 wiarygodnej postaci, posta膰 Laury Linney cierpi z braku miejsca, a pogrywaj膮cy z wizerunkiem macho Antonio Banderas jest tak d艂ugo ciekawy, jak d艂ugo re偶yser ma pomys艂 na jego zagospodarowanie, czyli przez oko艂o pi臋膰 minut. Nie jest dobrze. Przejmuj膮ca i perspektywiczna melodrama z ka偶d膮 minut膮 zamienia si臋 w niegramotn膮 wi膮zk臋 telewizyjnych bana艂贸w. W takiej sytuacji, nawi膮zuj膮c do dziwacznego polskiego tytu艂u (oryginalny to "Inny m臋偶czyzna"), kogo艣 do winy trzeba jednak poci膮gn膮膰.