Koniec z filmami za darmo?
Ponad 50 milion贸w p艂yt z muzyk膮 i zaskakuj膮ca ilo艣膰, bo co najmniej kilkana艣cie milion贸w, p艂yt DVD z filmami trafi艂o w ubieg艂ym roku do odbiorc贸w za darmo. Do tego trzeba doda膰 setki tysi臋cy bezp艂atnych kopii program贸w komputerowych, tysi膮ce pakiet贸w ubezpieczeniowych dla klient贸w bank贸w, wiele tytu艂贸w gazet. To nie jest nieuczciwa konkurencja - uwa偶a Urz膮d Ochrony Konkurencji i Konsument贸w. Kto艣 jednak za rozdawanie p艂aci, a niekt贸re rynki, nawet je艣li ju偶 nie zosta艂y rozdawnictwem zrujnowane, to na pewno zmienione - pisze w dzisiejszej "Rzeczpospolitej" Zbigniew Zwierzchowski.
- Skala tego zjawisko jest bardzo du偶a i ro艣nie od trzech lat. W ubieg艂ym roku p艂yt-insert贸w z muzyk膮 by艂o ok. 10 mln mniej ni偶 rok wcze艣niej, ale to miejsce wype艂ni艂y z naddatkiem p艂yty z filmami. Mog艂o ich by膰 kilkana艣cie, a by膰 mo偶e nawet kilkadziesi膮t milion贸w - powiedzia艂 gazecie Grzegorz Burakiewicz, kierownik wydzia艂u nagra艅 mechanicznych ZAiKS.
W ocenie Stowarzyszenia Autor贸w ZAiKS na rynek trafi艂o w 2003 r. ponad 50 mln p艂yt CD jako tzw. inserty, p艂yty premium, bonusy do艂膮czane do czasopism i innych produkt贸w. To trzykrotnie wi臋cej, ni偶 wynosi sprzeda偶 p艂yt w sklepach.
Rosn膮cej bezp艂atnej ofercie towarzyszy spadek sprzeda偶y w sklepach. Szacuje si臋, 偶e w 2003 r. kupiono w nich nieco ponad 13 mln p艂yt, dwukrotnie mniej ni偶 przed trzema laty.
Dlatego - m贸wi Burakiewicz - jakkolwiek zdania s膮 ci膮gle podzielone, formu艂owana jest opinia, 偶e darmowa dystrybucja niszczy dotychczasowy rynek. Inna kwestia - dodaje - 偶e zar贸wno autorzy, jak i producenci uczestnicz膮 w darmowej dystrybucji, nie odbywa si臋 to bez ich wiedzy i nie za darmo. Wydawcy musz膮 p艂aci膰 tantiemy tw贸rcom i op艂aty licencyjne producentom.
Ca艂y artyku艂 znajdziecie TUTAJ.