"Matylda": była prokurator Krymu chce kontroli filmu z Michaliną Olszańską w roli głównej
Rosyjska deputowana Natalia Pokłonska, była prokurator Krymu, zwróciła się do prokuratury generalnej o kontrolę filmu "Matylda", opowiadającego o tancerce polskiego pochodzenia Matyldzie Krzesińskiej. Według mediów deputowana otrzymała sygnał, że obraz jest antyrosyjski.
03.11.2016 | aktual.: 03.11.2016 10:19
Pokłonska poinformowała w środę, że skierowała zapytanie poselskie w sprawie filmu do prokuratora generalnego Jurija Czajki. Uzasadniła ten krok skierowanymi do niej apelami, ustnymi i pisemnymi, ze strony obywateli. Wcześniej media informowały, że do Pokłonskiej zwracali się przedstawiciele ruchu społecznego Carski Krzyż. Uznali oni, że film, który jeszcze nie jest zakończony i nad którym wciąż trwają prace, jest "antyrosyjską i antyreligijną prowokacją w sferze kultury".
Reżyser filmu Aleksiej Uczitiel powiedział agencji TASS, że film zostanie ukończony dopiero za kilka miesięcy i nikt dotąd nie widział go w całości. Wyjaśnił również, że materiały z filmu były wcześniej sprawdzane przez prokuraturę i nie znalazła ona żadnych naruszeń.
Film, w którym w postać Matyldy Krzesińskiej wcieliła się znana z głośnych "Córek dancingu" Michalina Olszańska, opowiada* o miłosnej relacji między primabaleriną petersburskiego Teatru Maryjskiego i przyszłym carem Mikołajem II.* Premiera planowana jest na marzec 2017 roku. W kwietniu bieżącego roku 20-minutowy fragment filmu pokazano na międzynarodowych targach radiowo-telewizyjnych MIPTV w Cannes.
O tym, że przygotowywane jest zapytanie poselskie, Pokłonska powiedziała najpierw we wtorek portalowi Life.
*- Jeśli faktycznie ujawnione zostaną znamiona znieważenia uczuć religijnych wyznawców prawosławia i póki nie zakończy się kontrola, należyte zbadanie tego filmu - a sprawdzane będzie też uzasadnienie kulturalne i historyczne - film oczywiście nie wejdzie do dystrybucji *- oświadczyła deputowana.
Inicjatywa Pokłonskiej nastąpiła krótko po głośnej w Rosji debacie na temat cenzury w kulturze, zapoczątkowanej przez reżysera Konstantina Rajkina. Publicznie poruszył on problem ataków motywowanych uczuciami patriotycznymi i religijnymi przeciwko różnym twórcom i ich dziełom oraz zarzucił władzom państwowym tolerowanie tego zjawiska.