Melinda i Melinda (Melinda And Melinda)
呕ycie jest komedi膮, czy tragedi膮? Zale偶y, kto jest jego bohaterem, ale jak w swym najnowszym filmie pokazuje Woody Allen, nie bez znaczenia jest punkt widzenia.
Tytu艂owa Melinda (Radha Mitchell)
to kobieta po powa偶nych przej艣ciach, kt贸ra niespodziewanie... I tu losy bohaterki zaczynaj膮 si臋 toczy膰 dwutorowo. Uog贸lniaj膮c, mamy opcj臋 optymistyczn膮 i pesymistyczn膮. Dwie odmienne wersje wydarze艅 nakre艣laj膮 pisarze, z kt贸rych jeden jest zagorza艂ym zwolennikiem teorii, 偶e 艣miech jest esencj膮 偶ycia, drugi dostrzega natomiast g艂贸wnie jego ciemne strony.
W zale偶no艣ci od narratora, widzimy jak dziewczyna odnajduje lub traci wol臋 istnienia. W komedii, Melinda niespodziewanie wkracza w 偶ycie nieznajomych. Szukaj膮c pomocy po za偶yciu pigu艂ek nasennych puka do drzwi swoich s膮siad贸w Susan (Amanda Peet) i Hobie'ego (znakomity w tej roli Will Ferrell). Ci okazuj膮 si臋 dla niej niezwykle pomocni i 偶yczliwi. W tragedii, maj膮c za sob膮 trudne do艣wiadczenia, bohaterka staje w progu mieszkania swych szkolnych przyjaci贸艂 Cassie (Brooke Smith) i Lee (Johnny Lee Miller). Potrzebuje wsparcia, tymczasem czeka j膮 zdrada i zaw贸d.
"Radosna" Melinda potrafi zatrzyma膰 si臋 na 艣rodku chodnika na Manhattanie, aby zagra膰 na pianinie star膮 piosenk臋, jej "depresyjna" odpowiedniczka ma problemy z wybraniem stroju na kameraln膮 imprez臋. Pierwsza znajduje mi艂o艣膰, druga, opuszczona przez najbli偶szych, chce wyskoczy膰 z okna.
Allen nie zaskakuje, ale jak zwykle trzyma klas臋. Wyraziste postaci, inteligentne dialogi, zaz臋biaj膮ce si臋 w膮tki, zamiany partner贸w, sfrustrowani m臋偶czy藕ni i pewne siebie kobiety tworz膮 razem b艂yskotliw膮, melancholijno - romantyczn膮 histori臋. Perypetie Melindy mieszaj膮 si臋 z losami pozosta艂ych bohater贸w, co tworzy typowy dla Woody'ego galimatias relacji mi臋dzyludzkich. Nie a偶 tak dobry jak w "Tajemnicy morderstwa na Manhattanie", czy "Przejrze膰 Harry'ego", ale zdecydowanie lepszy ni偶 w dw贸ch ostatnich produkcjach re偶ysera.
Jak to uj膮艂 jeden z bohater贸w "偶ycie jest pokr臋cone". Pe艂ne nadziei i l臋k贸w, 艂ez i 艣miechu, zwyczajnych ludzi i pi臋knych nieznajomych, rado艣ci, smutk贸w, rozczarowa艅 i mn贸stwa niespodzianek. I niby wszyscy o tym wiemy, ale tylko Woody Allen potrafi pokaza膰 to w taki spos贸b, 偶e wydaje nam si臋, 偶e w艂a艣nie odkryli艣my najwi臋ksz膮 tajemnic臋 偶ycia.