Młodzi Polacy uzależnieni od telewizji
73% młodzieży w wieku 11-18 lat spędza przed telewizorami przynajmniej dwie godziny dziennie. Co trzeci nastolatek zasiada przed małym ekranem przynajmniej na 3 godziny w ciągu doby. Gimnazjaliści spędzają przed nim nawet 4 godziny.
25.05.2006 14:23
Według badań PBS DGA prawie połowa młodych ludzi, włączając telewizor, nie wie, co chce obejrzeć i wybiera przypadkowe programy, przeskakując z kanału na kanał. Najczęściej uwagę nastolatków przykuwają filmy (61%.), seriale, sport i teledyski (29–26%.).
Najmniej interesujące są dla nich programy informacyjne - wybiera je zaledwie 3% młodzieży. Jednocześnie nastoletni telewidzowie często świadomie oglądają programy przeznaczone dla odbiorców dorosłych.
Co siódmy gimnazjalista deklaruje, że celowo ogląda co najmniej raz w tygodniu programy oznaczone czerwonym znakiem w rogu ekranu. Co trzeci robi to co najmniej raz w miesiącu.
Chociaż przed telewizorami młodzi spędzają wiele godzin, to, jak zauważa psycholog społeczny, dr hab. Janusz Czapiński, nisko oceniają poziom programów emitowanych w mediach i oczekiwaliby m.in. większej liczby i lepszych programów edukacyjnych oraz popularnonaukowych, których jednak de facto w telewizji nie szukają.
Dla 72% badanej młodzieży najważniejszym zadaniem mediów jest dostarczanie im rozrywki, filmów (56%) i muzyki (45%). 41% nastolatków szuka w mediach programów edukacyjnych. Młodzi ludzie domagają się także więcej informacji (36%) na tematy dotyczące rozrywki, sportu, zdrowia, mody i urody lub przyrody.