Polacy uzależnieni od telewizji
17 proc. widzów to osoby 'uzależnione' od oglądania telewizji, a dla 20 proc. odbiorców telewizja jest ważnym doradcą i 'przewodnikiem po życiu'. Jednocześnie 20 proc. widzów uważa, że oglądanie telewizji to strata czasu - wynika z badań, jakie dla TVP przeprowadziła firma badawcza IQS and Quant Group.
Badania wskazują, że 17 proc. widzów czuje się źle, "nieswojo" i czegoś im brakuje, gdy nie jest włączony telewizor. Oglądanie telewizji jest dla tych osób ulubionym sposobem spędzania czasu: oglądają telewizję jedząc posiłki, sprzątając, gotując, czytając, lubią też pooglądać telewizję przed snem. Sami jednak twierdzą, że oglądają za dużo telewizji.
20 proc. badanych to tzw. widzowie zaangażowani. Telewizja jest dla nich przewodnikiem po życiu, przyjacielem, doradcą i "substytutem prawdziwych przeżyć". Postacie z seriali traktują jak znajomych, a oglądane programy są dla nich tematem rozmów z rodziną oraz "poradnikiem" jak rozwiązywać problemy i co myśleć na dany temat.
15 proc. badanych to tzw. widzowie "odreagowujący". Osoby te włączają telewizor, by zapomnieć o codziennych troskach, zrelaksować się i odpocząć od codzienności. Taka sama grupa widzów (15 proc.) to tzw. pożeracze informacji. Telewizja jest dla nich źródłem informacji i wiedzy o świecie, ludziach, wydarzeniach.
20 proc. widzów ocenia oglądanie telewizji bardzo krytycznie. Uważają oni, że jest to marnowanie czasu, ponieważ rzadko można znaleźć tam coś wartościowego i mądrego. 13 proc. badanych to osoby "obojętne". Oglądanie telewizji nie jest dla nich czynnością wartą zaangażowania. Wybierają tylko interesujące i atrakcyjne dla nich programy.
Badanie zostało przeprowadzone na przełomie 2005 i 2006 roku na reprezentatywnej próbie 2500 osób w wieku 15-65 lat. TVP przedstawiła wyniki badań w czwartek, 19 stycznia, na konferencji prasowej na temat działań marketingowych TVP w 2005 roku.
(fot. AFP)