"Przedwiosenny" bal w Odolanach
Ekipa filmowa "Przedwio艣nia" w re偶yserii Filipa Bajona zrealizowa艂a w Chrobrzu sceny balu w Odolanach. Aktorzy i staty艣ci ta艅czyli m.in. shimmy, kozaka i walca.
Bal, zgodnie z powie艣ci膮 呕eromskiego, odby艂 si臋 na rzecz ofiar wojny polsko-bolszewickiej 1920 roku. Wzi膮艂 w nim udzia艂 m.in. pan Storzana na fotelu na k贸艂kach. Podczas balu miano wypi膰 tak偶e milcz膮cy toast "za zdrowie bohater贸w tej ziemi, kt贸rzy w obronie jej wolno艣ci potracili r臋ce albo nogi".
Odniesienia historyczne nie by艂y jednak w scenie balu najwa偶niejsze. W艂a艣nie w Odolanach zawi膮za艂a si臋 gra uczu膰 i nami臋tno艣ci mi臋dzy Cezarym Baryk膮 (Mateusz Dami臋cki) a trzema kobietami znajduj膮cymi si臋 pod jego urokiem: dojrza艂膮 Laur膮 (Ma艂gorzata Lewi艅ska), m艂odziutk膮 Karusi膮 (Urszula Grabowska) i b臋d膮c膮 na kraw臋dzi ob艂臋du Wandzi膮 (Karolina Gruszka). Na balu ta艅czono shimmy - taniec b臋d膮cy prototypem charlestona, a tak偶e kozaka i walca. Aktor贸w i statyst贸w przygotowywa艂 Emil Weso艂owski, dyrektor Baletu Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie.
Shimmy - pogodny, lekki taniec pochodzenia po艂udniowo- ameryka艅skiego, b臋d膮cy nowink膮 w odzyskanej Polsce i wprowadzony do salon贸w przez snobuj膮cych si臋 arystokrat贸w - stanowi艂 rozpocz臋cie sceny. Cezary poprosi艂 Karusi臋, kt贸ra "ta艅czy艂a z oddaniem mi艂osnym, blisko partnera". On jednak "robi艂 wszystko, by znale藕膰 si臋 blisko i twarz膮 do Laury". Wandzia, "rachitycznie si臋 prezentuj膮ca i przestraszona", siedzia艂a samotnie na sto艂ku, "z zaci艣ni臋tymi pi臋艣ciami". Sto艂ek przewr贸ci艂 si臋 pod ni膮. Na planie rozleg艂 si臋 艣miech. Dziewczyna "sp艂oszy艂a si臋" zachowaniem pan贸w 艣piesz膮cych jej z pomoc膮.
Do ta艅ca Cezarego Baryki z Laur膮, ze wzgl臋du na konieczn膮 blisko艣膰 partner贸w - realizatorzy filmu wybrali walca. Cezary poprosi艂 Laur臋, kiedy spostrzeg艂, 偶e jest chwilowo sama, opuszczona przez Barwickiego - swojego towarzysza (Krzysztof Globisz). Podczas ta艅ca Cezary i Laura um贸wili si臋 na schadzk臋. Zdaniem Emila Weso艂owskiego, aktorzy s膮 bardzo utalentowani i 艣wietnie sobie radz膮 w ta艅cu. W scenie balu wzi臋艂o udzia艂 oko艂o 60 os贸b. Ta艅czono do muzyki z playbacku, gdy偶 oryginalna muzyka Micha艂a Lorenca jest dopiero w stadium kompozycji.
Ekipa filmowa przebywa w 艢wi臋tokrzyskiem od 18 lipca. Zrealizowano ju偶 zdj臋cia w Ludyni ko艂o Kielc, a tak偶e w Muzeum Wsi Radomskiej i kamienicy na radomskim rynku. Po zako艅czeniu zdj臋膰 w Chrobrzu ekipa pojedzie do Tokarni. Powstan膮 tam sceny z folwarku Hipolita i w domu rz膮dcy. W okolicach Ch臋cin nakr臋cone b臋d膮 sceny przejazdu karet. 12 sierpnia ekipa b臋dzie pracowa膰 w Obl臋gorku, kt贸ry stanie si臋 pa艂acykiem Laury. 14 sierpnia filmowcy zrealizuj膮 na stacji kolejowej w Szcz臋艣liwicach sceny w wagonie repatriacyjnym, natomiast 15 sierpnia - w 80. rocznic臋 Cudu nad Wis艂膮 - powstan膮 zdj臋cia pobojowiska po bitwie polsko-bolszewickiej. Ekipa b臋dzie nagrywa膰 tak偶e w Baku i Moskwie. Do Polski powr贸ci w listopadzie. Powstan膮 w贸wczas sceny marszu Cezarego Baryki na Belweder.
PAP/a艂