Requiem
Historia ukazana w dramacie "Requiem" znana jest ju偶 kinomanom z seansu hollywoodzkiego thrillera "Egzorcyzmy Emily Rose". Jednak warto zapozna膰 si臋 z ni膮 jeszcze raz, gdy偶 tym razem pokazana jest z zupe艂nie inn膮 wra偶liwo艣ci膮. W tym zderzeniu Europa wygrywa z Fabryk膮 Sn贸w.
Film Hansa-Christiana Schmida - podobnie jak wcze艣niej wspomniane dzie艂o jego kolegi po fachu, Scotta Derricksona - oparty jest na historii m艂odej Anneliese Michel z Miltenbergu. Dziewczyna, podejrzana o to, i偶 op臋ta艂y j膮 z艂e duchy, przesz艂a seri臋 egzorcyzm贸w, kt贸re zako艅czy艂y si臋 jej 艣mierci膮. Jak wykaza艂o 艣ledztwo w sprawie, Anneliese by艂a psychicznie chora, jednak nieodpowiednia kuracja medyczna pog艂臋bia艂a jedynie jej z艂y stan zdrowia.
O ile "Egzorcyzmy Emily Rose" k艂ad艂y nacisk na sensacyjn膮 cz臋艣膰 historii m艂odej dziewczyny i pr贸bowa艂y za pomoc膮 dramatu s膮dowego odpowiedzie膰 na pytanie, co tak naprawd臋 by艂o przyczyn膮 艣mierci dziewczyny - si艂y nadprzyrodzone czy b艂膮d ksi臋dza, o tyle niemiecka produkcja koncentruje si臋 na nakre艣leniu t艂a opowie艣ci. Schmid, wykorzystuj膮c narz臋dzia kina dokumentalnego, bada 艣rodowisko z jakiego wysz艂a g艂贸wna bohaterka dramatu. Pe艂na boja藕ni bo偶ej, konserwatywna rodzina z ma艂ej miejscowo艣ci z jakiej pochodzi filmowa Anneliese, jest dla niej klatk膮, z kt贸rej pr贸buje uciec. Dodatkowo wi膮偶e j膮 z ni膮 choroba - ataki epilepsji, paniki i halucynacje, w kt贸rych pomocna stara si臋 by膰 nadopieku艅cza matka. Dziewczyna jednak nie poddaje si臋 i odwa偶nie zmierza ku wolno艣ci. Udaje si臋 jej to, gdy wyje偶d偶a na studia. Tam - zupe艂nie odmieniona fizycznie, skoncentrowana na sobie, na rozrywkach jakie niesie du偶e miasto, na jaki艣 czas 偶yje jak setki jej podobnych m艂odych kobiet. Nawr贸t choroby wpycha bohaterk臋 ponownie klatk臋
przes膮d贸w i wierze艅.
"Requiem" Schmida odziera histori臋 Anneliese z wymiaru sensacyjnej duchowo艣ci. To nie B贸g, a raczej jego brak i pojawienie si臋 demon贸w, odpowiedzialne jest za 偶ycie dziewczyny. To spo艂ecze艅stwo, l臋k przed inno艣ci膮 i brak akceptacji dla niej zabijaj膮. I to zabijaj膮 dos艂ownie.