Trwa 艂adowanie...
d4it3e9
02-12-2010 09:39

Syzyfowe prace

d4it3e9
d4it3e9

Jak na film okre艣lany mianem "jednego z najbardziej pomys艂owych dreszczowc贸w ostatnich lat" (cytat z plakatu), "Pi膮ty wymiar" bazuje na pomy艣le do艣膰 popularnym i stosunkowo leciwym. Nie pierwszy to, i pewnie nie ostatni, przypadek kiedy bohater(ka) wpada w p臋tl臋 czasow膮, z kt贸rej nie mo偶e si臋 wydosta膰. Re偶yser Christopher Smith znany jest zreszt膮 z podobnych "rewolucji". Gdy na ekrany wchodzi艂y jego "L臋k" - horror o monstrum z otch艂ani... metra i "Redukcja" - konceptualna czarna komedia, towarzyszy艂y im podobne slogany. 呕e z polotem, 偶e z klimatem. Horror jako konwencja do艣膰 hermetyczna ma jednak to do siebie, 偶e wszelkie pomys艂y szybko prze偶uwa. Je艣li wi臋c wyj艣ciowy koncept "Pi膮tego wymiaru" traktowa膰 odkrywczo, to tylko pod warunkiem, 偶e na p贸艂k臋 z horrorami zagl膮damy sporadycznie.

Ale nawet wtedy film Smitha potrafi zagwarantowa膰 dreszczyk emocji. Fabu艂a jest tu czysto pretekstowa, a rozw贸j wydarze艅 - je艣li si臋 zastanowi膰 - do艣膰 idiotyczny, a jednak ca艂o艣膰 broni si臋. Przynajmniej tak d艂ugo, jak d艂ugo re偶yser podejmuje ryzyko i w pe艂ni zawierza swojej aktorce. Melissa George, urodziwa Australijka zaprawiona w gatunkowych bojach ("30 dni mroku", "Amityville", 'Turistas") potrafi przekonuj膮co odda膰 dramat swojej bohaterki - uwi臋zionej w serii powtarzaj膮cych si臋 zdarze艅, bezsilnej i zdesperowanej. Ca艂a sytuacja nie ma swojego pocz膮tku - wydaje si臋 syzyfowym czy艣膰cem, z艂o艣liwym sposobem na odpokutowanie win. Jakich? Dlaczego? George gra tak, jakby sama nie wiedzia艂a co si臋 dzieje. Albo wi臋c jest utalentowan膮 aktork膮 zdoln膮 w pojedynk臋 poci膮gn膮膰 pe艂nometra偶owy film, albo... to wszystko nie ma zbyt wiele sensu.

Prawda zdaje si臋 le偶e膰 gdzie艣 po艣rodku. Najlepsze sceny w ca艂ym filmie to te, w kt贸rych chodzi o wyra偶enie emocji. Rozpacz, zagubienie, determinacja - skrajno艣ci udarzaj膮 w bohaterk臋 falami tak obfitymi, 偶e wszelkie fabularne zwroty s膮 tu swego rodzaju rozpraszaj膮cym suplementem. W pewnym momencie przestaje mie膰 znaczenie co si臋 w艂a艣ciwie dzieje. W tym kalejdoskopie zdarze艅 (zaczyna si臋 od wyprawy 艂odzi膮 na otwarte morze, ko艅czy masakr膮 na pok艂adzie wycieczkowego jachtu) wszystko zbudowane jest na zasadzie niezawodnego mechanizmu - co ma si臋 sta膰, to si臋 stanie. Nie ma na to rady. Konfrontacja z t膮 z艂o艣liwo艣ci膮 wydaje si臋 w tym kontek艣cie najciekawsza. I jest.

d4it3e9
Oce艅 jako艣膰 naszego artyku艂u:
Twoja opinia pozwala nam tworzy膰 lepsze tre艣ci.

Komentarze

Trwa 艂adowanie
.
.
.
d4it3e9

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie tre艣ci dost臋pnych w niniejszym serwisie - bez wzgl臋du na ich charakter i spos贸b wyra偶enia (w szczeg贸lno艣ci lecz nie wy艂膮cznie: s艂owne, s艂owno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz form臋 (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Sp贸艂ka Akcyjna z siedzib膮 w Warszawie, b臋d膮cej w艂a艣cicielem niniejszego serwisu, bez wzgl臋du na spos贸b ich eksploracji i wykorzystan膮 metod臋 (manualn膮 lub zautomatyzowan膮 technik臋, w tym z u偶yciem program贸w uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powy偶sze zastrze偶enie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu u艂atwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunk贸w umownych lub dozwolonego u偶ytku okre艣lonego przez w艂a艣ciwe przepisy prawa.Szczeg贸艂owa tre艣膰 dotycz膮ca niniejszego zastrze偶enia znajduje si臋tutaj