Druga woja 艣wiatowa cz臋sto bywa pretekstem dla tw贸rc贸w filmowych, aby opowiedzie膰 o wielkich uczuciach. W "Bon voyage" opr贸cz mi艂osnych rozterek mamy mi臋dzynarodow膮 polityk臋, w膮tek szpiegowski, zbrodni臋, a nawet elementy komediowe. Jednak cho膰 w obrazie wyst臋puj膮 wybitni aktorzy (Isabelle Adjani, G茅rard Depardieu, Peter Coyote), nie powsta艂o dzie艂o wybitne. Wydaje si臋, 偶e jedena艣cie nominacji do Cezara (i trzy statuetki) przyznano nieco na wyrost.
Na tle wydarze艅 historycznych 1940 roku rozgrywa si臋 dramat mi艂osny m艂odego pisarza Fr茅d茅rica (Gr茅gori Derangere), kt贸ry kocha si臋 do szale艅stwa w pi臋knej aktorce (Adjani). Ta jednak bez skrupu艂贸w wykorzystuje jego uczucie do swoich cel贸w, przez co m艂odzieniec trafia do wi臋zienia. Gdy udaje mu si臋 z niego wydosta膰, postanawia odnale藕膰 swoj膮 ukochan膮, kt贸ra razem z parysk膮 elit膮 uda艂a si臋 do Bordeaux. Jednak po drodze Fr茅d茅ric spotyka s艂ynnego fizyka i jego asystentk臋. Pr贸buj膮 oni za wszelk膮 cen臋 wywie藕膰 z Francji "ci臋偶k膮 wod臋", z kt贸rej Niemcy mogliby wyprodukowa膰 bomb臋 atomow膮. Nasz bohater musi dokona膰 trudnego wyboru mi臋dzy mi艂o艣ci膮 a patriotyzmem.
Fabu艂a "Bon voyage" przywodzi na my艣l "Casablanc臋" z Humphreyem Bogartem i Ingrid Bergman. Jednak z pewno艣ci膮 nie jest to film tego formatu. Cho膰 intryga mo偶e si臋 wydawa膰 sensacyjna, tw贸rcy potraktowali j膮 z lekkim przymru偶eniem oka, bawi膮c si臋 konwencjami gatunku.
By膰 mo偶e w艂a艣nie wprowadzenie w膮tk贸w komediowych najbardziej zaszkodzi艂o obrazowi. W "Bon voyage" 偶adna z postaci nie jest przekonuj膮ca. Mamy raczej do czynienia ze zbiorem typ贸w: rozkapryszon膮 aktork膮, niespe艂nionym w mi艂o艣ci pisarzem, kolaboruj膮cym politykiem, niemieckim szpiegiem, naukowcem 偶ydowskiego pochodzenia i wreszcie zaanga偶owan膮 politycznie asystentk膮. Razem jednak nie stanowi膮 oni zgranego zespo艂u, a ich perypetie nie wzbudzaj膮 wielkich emocji. Najbardziej zawi贸d艂 Derangere w roli Fr茅d茅rica. Nie tylko trudno uwierzy膰 w jego wewn臋trzn膮 przemian臋, ale przede wszystkim w jego wielk膮 mi艂o艣膰.
Trzeba jednak przyzna膰, 偶e "Bon voyage" ogl膮da si臋 z przyjemno艣ci膮. Pi臋kne zdj臋cia, scenografia, dekoracje i kostiumy rekompensuj膮 s艂abe miejscami aktorstwo i mielizny fabu艂y. Szkoda tylko, 偶e tw贸rcom nie uda艂o si臋 przywo艂a膰 atmosfery charakterystycznej dla film贸w z tamtych lat.