Telewizja publiczna straci prawa do emisji reklam?
Socjaldemokratyczny rz膮d Hiszpanii rozwa偶a odebranie telewizji publicznej prawa do emisji reklam. Ca艂kowite zrezygnowanie z reklam albo ograniczenie ich do minimum mia艂oby by膰 sposobem na uzdrowienie sytuacji prywatnych stacji telewizyjnych, kt贸re przez kryzys straci艂y 艣rednio co trzeciego reklamodawc臋.
Hiszpa艅ska telewizja publiczna jest podw贸jnie finansowana. Dostaje pieni膮dze z bud偶etu - w tym roku miliard sto milion贸w euro, a do tego prawie drugie tyle zarabia na reklamach. Stacje prywatne, kt贸re mog膮 liczy膰 tylko na reklamodawc贸w, czuj膮 si臋 pokrzywdzone i 偶膮daj膮 wyr贸wnania szans. Zw艂aszcza teraz, podczas kryzysu, kiedy pieni臋dzy z reklam uby艂o.
Rz膮d Jose Luisa Zapatero popar艂 ich starania, cho膰 wci膮偶 nie og艂osi艂 szczeg贸艂贸w swojej decyzji. Wiadomo, 偶e cz臋艣膰 gabinetu jest za ca艂kowit膮 likwidacj膮 reklam. Inni, uwa偶aj膮, 偶e - tak jak we Francji - powinny by膰 one nadawane tylko do okre艣lonej godziny.
Hiszpa艅ska telewizja publiczna jest jednak zad艂u偶ona na ponad 3 miliardy euro i nie utrzyma si臋 tylko z pieni臋dzy z bud偶etu pa艅stwa. Dlatego do rozstrzygni臋cia pozostaje najwa偶niejsza kwestia: czy rz膮d zwi臋kszy jej finansowanie, czy wprowadzi abonament.