Wajda komentuje sukces Pianisty
Andrzej Wajda, komentuj膮c przyznanie Z艂otej Palmy Piani艣cie Romana Pola艅skiego, podkre艣li艂, 偶e decyzj臋 jury mo偶na uzna膰 za nagrod臋 r贸wnie偶 dla polskiego kina.
Festiwal w Cannes sw贸j presti偶 opiera na tym, 偶e jury tego festiwalu potrafi艂o wylansowa膰, podejmuj膮c zupe艂nie zaskakuj膮ce wybory, kino japo艅skie i Kurosaw臋, zwr贸ci膰 uwag臋 na Bergmana. Je偶eli wybra艂o film Pola艅skiego, to jestem g艂臋boko przekonany, 偶e nie myli si臋, tylko wybiera to, co uwa偶a w tym momencie za wa偶ne - powiedzia艂 Andrzej Wajda.
Zdaniem re偶ysera, nagroda dla Pianisty w pewnym sensie jest nagrod膮 dla polskiego kina. Ten film by艂 w ogromnej cz臋艣ci zrealizowany w Polsce. Powie艣膰, na kt贸rej oparto scenariusz filmu jest polska. Roman Pola艅ski, przyje偶d偶aj膮c do Polski i podejmuj膮c polski temat sta艂 si臋 znowu polskim re偶yserem. Jego wsp贸艂pracownicy przy Piani艣cie - Pawe艂 Edelman i Allan Starski - to Polacy. Kostiumy, charakteryzacja i organizacja ca艂ego przedsi臋wzi臋cia by艂a dokonana si艂ami Polak贸w. Z艂ota Palma dla Pianisty to jest w jakim艣 sensie potwierdzenie, 偶e w Polsce mo偶na zrobi膰 tak trudny film na wysokim poziomie - zwr贸ci艂 uwag臋 Wajda.
Jestem g艂臋boko przekonany, 偶e jury wybra艂o ten film jako film serio, jako obraz, kt贸ry pr贸buje odpowiedzie膰 na te podstawowe pytania, na kt贸re kino powa偶ne przez d艂ugi czas odpowiada艂o. Jury festiwalu w Cannes chce zwr贸ci膰 uwag臋 widowni, 艣wiata, na to, 偶e takie filmy, kt贸re coraz rzadziej si臋 pojawiaj膮, zas艂uguj膮 na uwag臋 - doda艂 Wajda.