Trwa ładowanie...
d3tj455
12-10-2005 18:28

Warszawski Festiwal Filmowy na półmetku

d3tj455
d3tj455

Za nami połowa Warszawskiego Festiwalu Filmowego. W czterech festiwalowych kinach odbyło się już 130 seansów filmowych, wiele spotkań z gośćmi, a także warsztaty filmowe poświęcone sztuce montażu.

Wśród filmów, największym powodzeniem cieszą się te pochodzące z krajów skandynawskich, Rosji, Izraela i Niemiec. Sporą publicznością mogą się pochwalić również pełnometrażowe dokumenty pokazywane w sekcji „Pełnometrażowe Dokumenty”, przedstawiające zjawiska niszowe, które mocno wpłynęły na amerykańską kulturę i zmieniły się w „Ikony Amerykańskiej Kultury Masowej”.

Takim filmem jest na pewno „Satuday Night Live” opowiadający o pierwszych 5 latach powstawania kultowego komediowego programu telewizyjnego, istniejącego zresztą do dziś, w którym swoje pierwsze kroki stawiali Chevy Chase, John Belushi, Bill Murray i wielu innych. Z kolei dokument „Swobodni jeźdźcy, wściekłe byki” przedstawił historię przemian w Hollywood w latach 70., kiedy to reżyser i dobry scenariusz zaczęły znaczyć bardzo dużo. Wtedy to powstały takie filmy, jak „Taksówkarz”, „Ulice nędzy”, „Ojciec chrzestny”, „Easy Rider” czy „Szczęki”, które w tamtych czasach odniosły komercyjny sukces i do dziś są wzorem dla wielu współczesnych twórców filmowych.

Muzyczny dokument „Być punkiem” był pokazany przy pełnej sali, podobnie jak historia zespołu The Ramones w „End of the century” w ubiegłym roku. Muzyka punkowa jest wciąż żywa i wiele osób nie zdaje sobie sprawy z jej znaczenia dla współczesnej muzyki rockowej.

Na pewno jednym z faworytów w plebiscycie publiczności będzie norweski film „Uno” w reżyserii Aksela Hennie, który zagrał... również główną rolę. Aksel jest znany Festiwalowej publiczności z filmu „Kumple” pokazywanego na Festiwalu dwa lata temu. „Uno” opowiada o tym, jak przypadki w życiu człowieka mogą drastycznie zmienić jego przebieg. Doskonale obnaża hipokryzję i kruchość przyjaźni, która jest tak ważna we współczesnym świecie.

d3tj455

Wstrząsające „Buty nieboszczyka” Shane’a Meadowsa pokazały problem zemsty i odkupienia. Były żołnierz powraca do rodzinnego miasteczka, aby pomścić śmierć upośledzonego brata. Po kolei zabija wszystkich sprawców tej tragedii, a na koniec sam ginie. Doskonale zagrany przez Paddy’ego Considine, ze świetnymi surowymi zdjęciami Danny’ego Cohena film, tak jak poprzednie dzieła Shane’a Meadowsa nie pozostawi nikogo obojętnym.

Rosyjska „Ciuciubabka” Aleksiej Bałabanowa utrzymana w stylu znanych widzom przewrotnych komedii w stylu „Brat” Siergieja Bodrowa. Z pozoru kolejny film o korupcji i gangsterach rządzących Moskwą, ale tak naprawdę doskonale pokazuje dominację amerykańskich wzorców i schematów w życiu Europejczyków.

Przed nami jeszcze pięć Festiwalowych dni wypełnionych filmami ‘o ludziach i dla ludzi’ i wizytami gości. Wszelkie informacje na temat programu Festiwalu i przyjazdu gości znajdują się na oficjalnej stronie WFF www.wff.pl

d3tj455
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3tj455

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj