Trwa ładowanie...
d2xrc7x
22-05-2007 14:11

Życie przedśmiertne

d2xrc7x
d2xrc7x

23-letnia Ann, żona, matka dwójki dzieci, młoda wchodząca w życie dziewczyna dowiaduje się, że jest śmiertelnie chora i zostało jej zaledwie kilka miesięcy życia. Tragedia? Owszem, ale paradoksalnie doświadczenie śmierci staje się dla bohaterki szansą na „życie tylko dla siebie”.

Ponura z założenia historia, w ujęciu Isabele Coixet, niesie zadziwiająco optymistyczne przesłanie.

Paradoks? Niekoniecznie. W oglądanym prze rokiem „Życiu Ukrytym w Słowach” młoda dziewczyna oswajała traumę wojenną poprzez zainteresowanie okazane jej przez drugą osobę. Zwykłe ludzkie gesty, które ułatwiły katharsis.

Bohaterka nowego filmu (choć rocznikowo wcześniejsza produkcja, film pochodzi z 2003 r) to osoba, która mimo młodego wieku, tak naprawdę nigdy ani młodości, ani życia nie zaznała. W wieku 17 lat zaszła w ciążę ze szkolnym kolegą, szybki ślub, klepanie biedy, mieszkanie w przyczepie.

d2xrc7x

Ann się nie skarży, gdyż innego życia nie zna. Jednak w momencie gdy dowiaduje się o śmiertelnej chorobie, czuje, że „na-żyła” się zbyt mało, że skoro czasu zostało tak niewiele, trzeba zaliczyć życie „eksternistycznie”.

Jej mentalność jest wciąż mentalnością małej dziewczynki brutalnie wrzuconej w świat dorosłych (to zresztą los większości bohaterek filmów Isabele Coixet).

Gdy dowiaduje się o raku, prosi lekarza o cukierka. Gest dziecka szukającego bezpieczeństwa, a jednocześnie gest znaczący więcej, niż wszystkie słowa świata. Ann w różowym notatniku zapisuje „rzeczy do zrobienia zanim umrę”: kochać się z innym mężczyzną, zmienić fryzurę, pić i palić ile wlezie, nagrać córkom życzenia aż do 18ch urodzin, rozkochać kogoś w sobie.

Zbliżająca się tragedia staje się okazją do prawdziwej zabawy, przeżycia, po raz pierwszy czegoś tylko dla siebie, bez potrzeby dzielenia się, czy myślenia o innych. „Śmierć zwalnia nas ze… wszelkich zobowiązań” – pisał Michel de Montaigne, w jej obliczu Ann jest wreszcie wolna.

d2xrc7x

Wielką siłą filmu jest wielka kreacja Sarah Polley, gra w zasadzie samą twarzą, idealnie łączy dziewczęcą świeżość i dojrzałość doświadczonej kobiety, mimo paru scenariuszowych mielizn (mało przekonujący epizod z kochankiem), wierzymy jej w każdym kadrze.

Warto zwrócić też uwagę na Debbie(„Blondie”) Harry w roli matki Ann. Próbująca parę lat temu, bez sukcesu, powrócić jako piosenkarka, rewelacyjnie sprawdziła się jako aktorka dramatyczna. Oklaski dla tego duetu.

Film Coixet to obraz bardzo ascetyczny, nakręcony cyfrową kamerą, utrzymany w stalowo – szaro – zielonych barwach, praktycznie pozbawiony muzyki. Mimo to wielu zarzuci mu pewnie skłonność do kiczu i melodramatyzm. Może nawet sentymentalizm.

d2xrc7x

Umieranie Ann jest jak wyobrażenie o śmierci w dzieciństwie, coś złego, czego do końca nie potrafimy sobie wyobrazić, no bo jak wyobrazić sobie „moje życie beze mnie”. Ochroną przed tym jest ucieczka w to co symbolizuje bezpieczeństwo, bezpieczną krainę wyobraźni.

Umierająca bohaterka innego wielkiego filmu o umieraniu - „Wit” Mike’a Nicholsa mówi w pewnym momencie: „Pora na uprzejmość, może nawet na prostotę”. Docenienie prostej przyjemności, niespodziewanego gestu ze strony drugiego człowieka.

Czy to jest kicz? Nie wydaje mi się. A czy Ty wiesz jak zachowałbyś się w obliczu śmierci?

d2xrc7x
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2xrc7x

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj