„Kanał” (1956)
„Kanał” jest pierwszym ważniejszym artystycznym osiągnięciem Andrzeja Wajdy i jednocześnie jednym z najwybitniejszych filmów w jego dorobku. Obraz ten zyskał światową sławę - na Festiwalu Filmowym w Cannes został uhonorowany Srebrną Palmą wraz ze słynną „Siódmą pieczęcią” Ingmara Bergmana. Dzieło to jest także pierwszym powojennym polskim tytułem poświęconym tematyce powstania warszawskiego. Pesymistyczna wymowa filmu sprawiła, że początkowo część widzów uznała „Kanał” za kontrowersyjny i nierzetelny. Bez względu jednak na interpretację obrazu, warto zwrócić uwagę na jego nowatorstwo oraz doskonałą realizację. Zdaniem krytyków premiera „Kanału” wyznacza moment, od którego należy mówić o tzw. polskiej szkole filmowej.
Film przedstawia losy powstańczego oddziału, który kanałami próbuje przedostać się z okrążonego przez Niemców Mokotowa do Śródmieścia. Oczom widzów zaprezentowana zostaje powolna i tragiczna śmierć żołnierzy.