Claudio Miranda
Miejsce urodzenia: | Santiago, Chile |
Filmografia: |
Pomysłowy mistrz oświetlenia planu CLAUDIO MIRANDA (operator kamery) poznał Davida Finchera w 1985 r. Rozpoczynał karierę jako kierownik planu, elektryk i asystent głównego oświetleniowca. Awansował, pomagając Fincherowi przy filmie Gra, a następnie w roku 1999 przy Podziemnym kręgu, który stał się dla niego punktem zwrotnym. Na bankiecie pożegnalnym filmu Ciekawy przypadek Benjamina Buttona Miranda otrzymał (żartobliwą) „nagrodę długowieczności” za długotrwałą współpracę z reżyserem. Współpracował ponadto z Tonym Scottem przy Karmazynowym przypływie, Fanie i Wrogu publicznym.
Bezbłędność i rozległa wiedza zawodowa Mirandy zawsze były cenione. Hit na Sundance Film Festival w 2005 r., A Thousand Roads w reżyserii Chrisa Eyre, przyniósł pierwszy sukces i potwierdził jego reputację jako znakomitego operatora.
Wkrótce Miranda zaczął zbierać nagrody za filmy reklamowe i teledyski muzyczne. Trzeba przyznać, że nakręcone przez niego obrazy pozostają w pamięci na długo. Zdobył nagrody AICP i Clio za spot reklamowy dla Pocari pt. Tennis w 2002 r., nagrodę Clio za spot dla Xelebri w 2004 r., AICP za spot dla Heinekin w 2005 r., a także MVPA za wideoklip Beyoncé (z Seanem Paulem) w roku 2004.
Miranda jest synem chilijskiego architekta i projektanta wnętrz. Rozpoczął studia w college’u, ale szybko zrozumiał, że różnorodność szkolnych przedmiotów nie jest dla niego. Nie chciał pracować w biurze, poza tym praca kierownika planu wydawała się o wiele bardziej interesująca. Przełom nadszedł w roku 1994, kiedy Dariusz Wolski zaproponował mu współpracę w charakterze głównego technika oświetleniowego przy projekcie Kruk Aleksa Proyasa.
Miranda zawsze mógł liczyć na kolegów z branży, sam mówi, że wielokrotnie oferowano mu pomoc w trakcie szybko rozwijającej się kariery. Nie próbował swoich sił jako nastoletni operator ani nie marzył o byciu Stevenem Spielbergiem. Dziwi się zawrotności swojej kariery, biorąc pod uwagę, jak wielu jest utalentowanych operatorów.
To Mirandzie zawdzięczamy naturalność obrazu, jakże inną od konwencjonalnej stylizacji kinowej. Jest zafascynowany niedoskonałościami kompozycyjnymi, często postanawia oświetlić mniej oczywiste punkty ogniskowe ramy obrazu.
Mieszka w Los Angeles, wspólnie z przyjaciółką Kelli i córką Sofią, która jest jego najwspanialszym dziełem. Reprezentowany jest przez Dattner Dispoto and Associates.
Komentarze