Trwa ładowanie...
05-12-2006 19:42

Dante Ferretti, scenograf Black Dahli, w wywiadzie dla WP

Dante Ferretti, scenograf Black Dahli, w wywiadzie dla WPŹródło: AFP
d5tvs6w
d5tvs6w

Dante Ferretti jest autorem scenografii do filmu Briana de Palmy „Black Dahlia”, laureatem Nagrody Specjalnej Camerimage 2006 dla Scenografa za Szczególną Wrażliwość Wizualną. Dorobek tego scenografa może przywrócić o zawrót głowy – dość wspomnieć, że współpracował on z takimi reżyserami jak Martin Scorsese, Federico Fellini, Pier Paolo Pasolini, czy Terry Gilliam. Akcja filmu „Black Dahlia” ma miejsce w Los Angeles, w latach 40-tych, zaś większość zdjęć kręcona była w…Bułgarii.

O kilka szczegółów dotyczących realizacji zapytałam samego mistrza – tego, który pierwszy zjawia się na planie i ostatni z niego schodzi…

Ola Nowakowska: Czy trudno było zamienić pejzaż Bułgarii w Los Angeles lat 40-tych?

Dante Ferretti: Nie, niespecjalnie. Kiedy są z tobą właściwi ludzie, którzy znają się na rzeczy, to nie jest to żaden problem. Pracowałem z ekipą z Włoch (18 osób). Zresztą, to było tak dawno temu, że już prawie zapomniałem.(śmiech)

O.N.: Czy cały film kręcony był w Bułgarii?

Dante Ferretti: Nie, osiem dni kręciliśmy w Los Angeles, tylko osiem. A potem wyjechaliśmy do Bułgarii i całą resztę zrobiliśmy właśnie tam.

d5tvs6w

O.N.: Jak długo trwały przygotowania?

Dante Ferretti: Sześć miesięcy. Najpierw film miał być kręcony we Włoszech, potem wybór – ze względu na tańsze koszty - padł na Sofię. Zbudowaliśmy tam 20 wnętrz, 3 ulice. Wiele rzeczy przywiezionych było z Ameryki, ale nie tylko. Na przykład liście palmowe przywieziono z Turcji i Izraela.

O.N.: Film jest pastiszem filmu czarnego, popularnego w nurcie kina amerykańskiego lat 40-tych. Czy oglądał Pan wiele filmów z tego okresu?

Dante Ferretti: O, tak. Oglądałem bardzo wiele filmów tego typu. Lubię ten okres w historii kina, zwłaszcza kina amerykańskiego – okres czarno – białych filmów noir, z ich rozbudowanymi w głąb planami, dzięki którym możemy dociekać prawdy… o przedstawianej rzeczywistości. Zmieszałem różne elementy pochodzące z filmów z tamtego okresu, to była podstawa przy tworzeniu scenografii do filmu „Black Dahlia”.

O.N.: Czy wykorzystał Pan jakiś konkretny pomysł, rozwiązanie?

Dante Ferretti: Raczej starałem się stworzyć, przenieść do tego filmu –ogólnie –atmosferę tamtego czasu. Tak, żeby czuło się, że to jest tamten świat. To było moje zadanie. Niektórzy ludzie mówią, że widać, co kręciliśmy w L.A., co w Bułgarii, ale myślę, że wiedzą to raczej z gazet, w których pisano o tym, co gdzie kręciliśmy.

O.N.: Zmieniając temat, chciałam zapytać o Pańską współpracę z wielkimi mistrzami włoskiego kina: Fellinim, Pasolinim… Czy może mi Pan coś bliżej o tym opowiedzieć?

Dante Ferretti: Oj, to było tak dawno temu…Byli moimi mentorami, wiele się od nich nauczyłem. Dali mi wsparcie, możliwość zaistnienia w tym, czym się zajmuję.

O.N.: Przyjaźniliście się?

Dante Ferretti: Tak, byliśmy przyjaciółmi.

O.N.: Dziękuję bardzo za rozmowę.

Dante Ferretti: Dziękuję.

d5tvs6w
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d5tvs6w

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj