Trwa ładowanie...
06-02-2009 12:09

Dystrybutor tłumaczy się z plakatów "Popiełuszki"

Dystrybutor tłumaczy się z plakatów "Popiełuszki"
d3tj455
d3tj455

Ksiądz Popiełuszko to postać niejednowymiarowa. Intencją twórców filmu fabularnego „Popiełuszko” było pokazanie wielowymiarowości tej postaci, unikając tworzenia kolejnej filmowej laurki ku czci nieżyjącego bohatera.

„Popiełuszko” nie jest martyrologicznym filmem, który przedstawia, w typowy dla tego gatunku sposób, tragiczną historię bohatera - męczennika. To film, który pokazuje Księdza Jerzego takim, jaki naprawdę był i jakim mało kto współcześnie go zna. Bohatera z krwi i kości, nie zaś pomnikową postać. Osobę o dużym poczuciu humoru, zdystansowaną do siebie, zdolną do autoironii; a jednocześnie wrażliwego, ale i charyzmatycznego człowieka, który łączył cechy przywódcy potrafiącego skupiać wokół siebie tłumy oraz pokornego kapłana i sługi bożego niezwykle wrażliwego na bliźnich. Ten film to także dobre kino akcji i ciekawy obraz tamtych czasów z wiernie odtworzonymi realiami lat ‘80.

W związku z tym, kampania reklamowa tego filmu również nie może być konwencjonalna i jednowymiarowa. Ma dwa oblicza - dwa rożne kierunki promocji, których odzwierciedleniem są dwa różne layouty plakatów. Pierwszy plakat „Popiełuszki” przygotowany został w konwencji, której użyli również twórcy plakatu „Księżnej” albo „Walkirii” – i niewiele osób wie, że nasz projekt powstał zanim zostały upublicznione layouty do „Księżnej” i „Walkirii”.

d3tj455

Drugi z nich, równolegle funkcjonujący, opracowany został w konwencji filmu akcji. Poprzez plakat, chcieliśmy pokazać w niekonwencjonalny, a zarazem czytelny sposób istotne cechy filmu oraz postaci, której losy film przedstawia j. Przyczyna tego, że wiele osób skojarzyło plakat filmu “Popiełuszko” z plakatem filmu “Casino Royal”, jest prosta - zadziałało prawo konwencji. Projekty plakatów filmu “Popiełuszko” są projektami oryginalnymi. Istnieją typy konstrukcji layaut’u plakatu filmowego, które pozwalają odbiorcy takiego komunikatu szybko odczytać / ‘odszyfrować’ najistotniejsze informacje na temat filmu – najczęściej poprzez ugruntowane skojarzenia i nawiązania do innych, wcześniejszych filmów.

Dobrym przykładem na to są komedie romantyczne. Plakaty reklamujące, tego typu filmy są do siebie niezwykle podobne – wystarczy przypomnieć sobie key art’y do takich produkcji, jak: „Nie kłam kochanie”, „Testosteron”, „Dziennik Bridget Jones”, „Był sobie chłopiec”, „Dlaczego nie?”, „Tylko mnie kochaj”.

Obowiązująca i, jak pokazują wyniki sprzedażowe, sprawdzona konwencja na plakat komedii romantycznej to białe tło, dwie lub trzy wyszparowane sylwetki głównych bohaterów, jaskrawa, kolorowa typografia – jest to prosty sygnał dla potencjalnego widza, że ma do czynienia z komedią romantyczną. Podobnie jest w przypadku innych gatunków filmowych.

Każda osoba pracująca w branży jest świadoma tych mechanizmów i korzysta z nich w swojej pracy. Za konwencją można podążać stosując sprawdzone chwyty, można też się nią ‘bawić’.

d3tj455

Przykładem typowego wykorzystania konwencji jest najnowszy plakat polskiego filmu „Drzazgi” w reżyserii Macieja Pieprzycy . Wystarczy porównać go z dużo wcześniejszym, międzynarodowym visualem filmu „My Blueberry Nights” (w polskiej wersji „Jagodowa miłość”), żeby zauważyć podobieństwo – efekt przypadku, a może inspiracji?

W kampanii reklamowej filmu „Popiełuszko”, jak wielu innych przed nami, posłużyliśmy się konwencją, aby uprościć przekaz i wzbudzić zainteresowanie filmem. Szum medialny, jaki powstał wokół plakatu, najlepiej dowodzi tego, jak trafne to było posunięcie.

d3tj455
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3tj455

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj