"Fakty" doganiają "Wiadomości" - tak blisko nie były nigdy
Przewaga "Wiadomości" TVP1 nad konkurentem z TVN - "Faktami", zmalała przez rok sześciokrotnie. Walka pomiędzy tymi programami informacyjnymi toczy się nie tylko o widzów, ale też o wpływy z reklam - pisze "Puls Biznesu".
W badaniach AGB Nielsen w ujęciu miesięcznym udziały widowni głównego wydania "Faktów" były nieraz wyższy niż "Wiadomości" - podaje gazeta. Oba serwisy emitowane są w różnych godzinach.
W paśmie "Wiadomości" więcej Polaków ma włączone telewizory. Dlatego też program TVP mimo niższych od rywala udziałów ma więcej widzów. Lipcowe badania pokazują przewagę 100 tysięcy osób na korzyść serwisu "Jedynki". Przewaga "Wiadomości" zmalała jednak w ciągu 12 miesięcy aż sześciokrotnie. "Fakty" tak blisko lidera nie były nigdy - czytamy w artykule.
"Wiadomości" jako jedyne straciły widzów w tym miesiącu. Program oglądało średnio 3,1 miliona osób, o 240 tysięcy mniej niż rok temu. Tymczasem widownia "Faktów" wyniosła 3 miliony, czyli o 220 tysięcy więcej niż w lipcu 2008 roku - podaje dziennik.
Jak zauważa "Puls Biznesu" - sukces w tej rywalizacji oznacza dodatkowe miliony złotych na koncie zwycięskiej stacji telewizyjnej. Wieczorne pasma informacyjne przynoszą stacjom około 20% wszystkich przychodów z reklam.
Eksperci, do których dotarła gazeta, przyznają, że TVP w starciu z TVN przeszkadza między innymi misja publiczna. Za rosnącą popularnością "Faktów" stoi też rozwój platform cyfrowych. Wciąż kilkanaście procent Polaków nie może oglądać TVN, mając zwykłą antenę telewizyjną. Tymczasem telewizyjna Jedynka, której zasięg techniczny sięga 100%, nie korzysta z efektu cyfryzacji - pisze "Puls Biznesu".