Filmy pomocą w obalaniu stereotypów
Filmy dokumentalne zrealizowane w ramach projektu „Rosja-Polska. Nowe spojrzenie” zaprezentuje w czerwcu w Wilnie tamtejszy Instytut Polski. Filmy te mają m.in. przyczynić się do obalenia wzajemnych negatywnych stereotypów na temat Polaków i Rosjan.
Zrealizowali je studenci szkół filmowych z obu krajów. Polacy przedstawili rzeczywistość rosyjską, a Rosjanie opowiedzieli o dzisiejszej Polsce.
Dokumenty mają być przejawem „nowego spojrzenia” na rzeczywistość Polski i Rosji – dwóch bliskich, a jednocześnie tak różnych krajów; reżyserzy starali się pokazać, jacy naprawdę są „ci Polacy” i „ci Rosjanie”.
Projekcje tych filmów na Litwie „ukażą szerszej litewskiej publiczności znaczenie przełamującego stereotypy »nowego spojrzenia«, odgrywającego coraz większą rolę we wzajemnym poznaniu Polaków i Rosjan”.
Odbędą się w Wilnie w dniach 6-7 czerwca, w ramach Festiwalu Europejskich Szkół Filmowych „Vilnius Film Shorts”. Pokazanych zostanie 10 filmów.
Będą wśród nich m.in.: „Bielińskiego 6” w reż. Karoliny Bielawskiej – o życiu mieszkańców petersburskiej kamienicy – młodych artystów, kryminalistów i starszego kompozytora, „Mój Kieślowski” Iriny Wołkowej – subiektywne spojrzenie na Polskę przez pryzmat filmów Kieślowskiego, „Nasiona” Wojciecha Kasperskiego – o syberyjskiej rodzinie odrzuconej przez lokalną społeczność oraz „Elektryczka” Macieja Cuske – obserwacja pasażerów podróżujących rosyjskim pociągiem.
Niektóre z filmów zrealizowanych w ramach projektu „Rosja-Polska. Nowe spojrzenie” zyskały już międzynarodowy rozgłos. Za „Nasiona” Kasperski zdobył w ubiegłym roku Laur – najważniejszą rosyjską nagrodę dla filmów dokumentalnych. Z kolei „Elektryczkę” Macieja Cuske uhonorowano pierwszą nagrodą na tegorocznym festiwalu filmowym Cinerail w Paryżu.
Projekt „Rosja-Polska. Nowe spojrzenie” jest realizowany od 2004 r. – pod nadzorem polskiego Instytutu Adama Mickiewicza. Wspierają go m.in. polskie Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Mistrzowska Szkoła Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy w Warszawie i Państwowy Instytut Kinematografii Federacji Rosyjskiej (WGIK).