Jia Zhang-Ke
Reżyser: | Dotyk grzechu (2013) (producent wykonawczy) |
Scenarzysta: | Dotyk grzechu (2013) (producent wykonawczy) |
Scenarzysta, reżyser, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli tzw. chińskiego „szóstego pokolenia”, czyli reżyserów wywodzących się z nieistniejącego wcześniej w Chinach kina niezależnego. Urodzony w 1970 roku w Fenyang, w prowincji Shanxi. W wieku 18 lat rozpoczął studia malarskie w Taiyuan, a jego zainteresowania literackie zaowocowały w roku 1991 powieścią The Sun Hung on the Crotch. Dwa lata później rozpoczął studia na Akademii Filmowej w Pekinie. W 1995 roku założył Młodzieżową Eksperymentalną Grupę Filmową – pierwszą niezależną organizację producencką w Chinach, która zajmowała się m.in. tworzeniem wideoklipów. Zadebiutował w 1998 roku filmem Kieszonkowiec.
Z kolei wyreżyserowany w 2004 roku Świat był pierwszym z filmów Jia Zhang-Ke, który mogła zobaczyć publiczność w Chinach, gdyż pomimo sukcesów odnoszonych przez jego poprzednie obrazy na całym świecie, władze nie zezwalały na ich dystrybucję w kraju. Jia Zhang-Ke jest znany z tego, że pokazuje i analizuje przemiany, które kształtują nowe oblicze prastarej cywilizacji chińskiej. Nie boi się sięgać po wielkie tematy i eksperymentować z formą filmową, aby zbliżyć się do istoty otaczającej go rzeczywistości. Reżyser wierzy, że dzięki radykalności można wydobyć jedną prawdę z wielowymiarowej rzeczywistości. Jia Zhang-Ke na stałe mieszka w Pekinie, ale reżyseruje w różnych rejonach Chin. Jest lauretem Złotych Lwów na 63. MFF w Wenecji za film Martwa natura.
Komentarze