Trwa ładowanie...
d5tvs6w
09-05-2003 14:39

Kogo w tym roku dofinansuje ministerstwo?

d5tvs6w
d5tvs6w

Krytykowany od dawna pakietowy system finansowania produkcji filmowej przez państwo został zmodyfikowany. W tym roku projekty oceniają eksperci, wybierając najlepsze, które Ministerstwo Kultury powinno dotować.

Na pierwszej sesji spośród siedemnastu zgłoszonych propozycji pozytywnie zarekomendowali jednak tylko siedem - czytamy w dzisiejszej Rzeczpospolitej.

W 2003 roku Departament Filmu, który utworzono po likwidacji Komitetu Kinematografii, ma do dyspozycji 14 mln 30 tys. zł. Część pieniędzy zostanie przeznaczona na spłatę starych długów, część na nowe obrazy. Decyzję o przyznaniu dotacji (maksymalnie w wysokości 500 tys. zł) podejmuje już nie szef Komitetu Kinematografii, lecz minister kultury.

W Agencji Produkcji Filmowej powstały dwa zespoły doradcze: jeden ocenia pakiety fabularne, drugi - dokument i animację. Dotychczas w fabule poszczególne projekty opiniowało dziewięciu ekspertów losowo wybranych spośród 90 specjalistów nominowanych przez byłego szefa Komitetu Kinematografii. Teraz powołano stałą grupę siedmioosobową. W jej skład wchodzą: reżyserzy Tadeusz Chmielewski, Stanisław Różewicz i Robert Gliński, producenci Michał Kwieciński i Henryk Romanowski, krytyk filmowy Andrzej Kołodyński oraz przedstawiciel kin i dystrybutorów Zbigniew Żmigrodzki.

d5tvs6w

Eksperci, po przeczytaniu wszystkich scenariuszy, nie składają opinii na piśmie, lecz zbierają się raz na kwartał i w czasie dyskusji wyłaniają najlepsze propozycje. Podczas pierwszej sesji, która odbyła się 7 maja, omówili siedemnaście scenariuszy. Były wśród nich projekty z uzbieraną już częścią pieniędzy, ale również teksty, których producenci liczą na razie na państwową promesę i z nią będą stukać do drzwi innych inwestorów.

Jeden z ekspertów, reżyser Stanisław Różewicz, przyznaje, że nie był zachwycony poziomem zgłoszonych prac. - Scenariusz to ciągle pięta achillesowa polskiego kina - mówi krótko. - Miałem wrażenie, że zaledwie kilka tekstów było godnych uwagi.

Spośród siedemnastu projektów eksperci rekomendują ministrowi tylko siedem. Pięciu z nich proponują przyznać po 500tys. zł, dwóm - po 250 tys. zł.

PROJEKTY FABULARNE REKOMENDOWANE PRZEZ EKSPERTÓW

    1. Cud w Krakowie reż. Diana Groo (producent: Tor, koprodukcja polsko-węgierska)
    1. Drzazgi reż. Maciej Pieprzyca (producent: Studio Irzykowskiego)
    1. Ekstasy reż. Jacek Gąsiorowski (producent: Farat Film)
    1. Jestem reż. Dorota Kędzierzawska (producent: Kid Film)
    1. Sanatorium Gorkiego reż. Robert Gliński (producent: Bow & Axe Entertainment)
    1. Ubu król reż. Piotr Szulkin (producent: Euro Film)
    1. Wesele reż. Wojciech Smarzowski (producent: Grupa Filmowa)

PROJEKTY, KTÓRE NIE UZYSKAŁY REKOMENDACJI:

    1. Adolf reż. Witold Świętnicki (Fajgel)
    1. Dobry człowiek z prosektorium reż. Łukasz Barczyk (Film Street)
    1. Festiwal reż. Konrad Szołajski (KPS)
    1. Meir Ezofowicz reż. Zbigniew Kuźmiński (Fenix-Film)
    1. Motór reż. Wiesław Paluch (Motór-Film)
    1. Potwór reż. Tomasz Dettloff (KPS)
    1. Przerwana lekcja historii reż. Sławomir Kryński (Studio Filmowe Indeks)
    1. Romans wszech czasów reż. Olaf Lubaszenko (MT Art)
    1. Trzy historie reż. Daniel Strehlau (Studio Filmowe Okna)
    1. Tulipany reż. Jacek Borcuch (Tor)
d5tvs6w
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d5tvs6w

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj