Trwa ładowanie...
21-05-2012 18:08

Laureaci 9. festiwalu PLANETE+ DOC

Laureaci 9. festiwalu PLANETE+ DOC
d2oln1r
d2oln1r

Zakończyła się 9. edycja festiwalu PLANETE+ DOC, na którym prezentowano ponad 140 filmów dokumentalnych z całego świata. Główne trofeum - Nagrodę Millennium zdobył „5 rozbitych kamer”. „Gnarr na prezydenta” otrzymał Nagrodę Publiczności, ufundowaną przez telewizję PLANETE+, a „Wszyscy święci” Nagrodę Magicznej Godziny.

Nagrodę Millennium dla najlepszego dokumentu pełnometrażowego zdobył film „5 rozbitych kamer”, który został uhonorowany także Grand Prix Dolnego Śląska - Nagrodą Marszałka Województwa Dolnośląskiego, „Gnarr na prezydenta” otrzymał Nagrodę Publiczności, ufundowaną przez kanał PLANETE+, „Wszyscy święci” Nagrodę Magicznej Godziny, „Pałac” Canon Cinematography Award, „Powrót na Plac Wolności” Nagrodę Amnesty International, a „Prezydent nowej Atlantydy” Green Warsaw Award. „Gerhard Richter” Doc Art Award, „Cure for Pain. Historia Marka Sandmana” Nagrodę Nos Chopina, „Zurbanizowani” Nagrodę Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych, a „Ambasador” Nagrodę Bloggerów 9/9.

Międzynarodowe Jury w składzie Maria Zmarz-Koczanowicz, Sam Green i Rick Minnich główną nagrodę 9. PLANETE+ DOC FILM FESTIVAL - Nagrodę Millennium i 8 000 euro, ufundowane przez Mecenasa festiwalu Bank Millennium, przyznało filmowi „5 rozbitych kamer” Emada Burnata i Guya Davidiego. „To nie tylko fascynujący obraz, dokumentujący unikalne zdarzenia z historii żydowsko-palestyńskiego konfliktu, lecz również bardzo osobista, poruszająca filmowa wypowiedź na temat walki palestyńskiej wioski przeciwko przemocy i opresji. Jury było pod ogromnym wrażeniem ogromnego poświęcenia twórców - całkowitego oddania się projektowi realizowanemu w niebywale niesprzyjających warunkach, jak również głębokiego humanitaryzmu filmu”. Wyróżnienie specjalne przyznano obrazowi „Mistrz tańca powraca” Christiana Holtena Bonke i Andreasa Koefoeda za „wyjątkowe rzemiosło, intymność i piękno realizacji”.

"5 rozbitych kamer" otrzymał także Grand Prix Dolnego Śląska - Nagrodę Marszałka Województwa Dolnośląskiego i 3 000 euro. Trofeum jednogłośnie przyznało Jury w składzie Przemysław Wojcieszek, Magda Podsiadły i Lambros Ziotas. Nagrodę Publiczności i 2 000 euro, ufundowaną przez telewizję PLANETE+, zdobył „Gnarr na prezydenta” Gaukura Ulfarssona. PLANETE+ jest od 2005 roku głównym partnerem festiwalu i fundatorem Nagrody Publiczności. Stacja pomaga zrozumieć skomplikowany i wciąż zmieniający się świat, w którym żyjemy. PLANETE+ poszerza horyzonty, kreuje opinie i pobudza do dyskusji, poruszając kwestie bliskie człowiekowi. Najlepsze filmy pokazywane na PLANETE+ DOC można później zobaczyć na antenie stacji.

Międzynarodowe Jury w składzie Anna Wydra, Sara Garcia Villanueva i Walter Stockman Nagrodę Magicznej Godziny i 4 000 euro, ufundowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej dla najlepszego filmu średniometrażowego, przyznało „Wszystkim świętym” Briana M. Cassidy’ego i Melanie Shatzky. Jury wyróżniło także „Chłopaka stąd” Yao Hung-I - „wyjątkowy film o przyjaźni namalowanej na płótnie i sfilmowanej w rzeczywistości” oraz „900 dni” Jessiki Gorter - za „imponującą konfrontację heroicznego mitu stworzonego przez władze dla celów politycznych z intymnymi wspomnieniami ofiar”.

d2oln1r

Jury w składzie: Jacek Petrycki, Jacek Prosiński i Michał Bukojemski przyznało nagrodę dla twórcy obrazu Canon Cinematography Award i 4 000 euro, ufundowane przez firmę Canon, filmowi „Pałac" Tomasza Wolskiego za „konsekwentną i surową formę wizualną o trwaniu i degradacji symbolu”. W konkursie na najlepszy film o prawach człowieka międzynarodowe Jury w składzie Draginja Nadaždin, Tadeusz Sobolewski i Mirosław Chojecki przyznało Nagrodę Amnesty International i 3 000 euro obrazowi „Powrót na Plac Wolności” Petra Loma. „Film ten jest wnikliwym spojrzeniem na Egipt rok po rewolucji rozpoczętej na Placu Tahrir. Twórcy przejmująco pokazują tamte zdarzenia poprzez dramaty pięciu osób. Najbardziej poruszyła nas odwaga bohaterów, którzy nie zgadzają się na przemoc, brak zmian i nieszczere obietnice reform. Zaskakuje, że walka o godność i wolność dla uczestników egipskiej rewolucji nadal trwa” - uzasadniło Jury. Przyznano także dwa wyróżnienia specjalne dokumentom „5 rozbitych kamer” za „bardzo osobiste spojrzenie na
konflikt izraelsko-palestyński, w którym kamera jest świadomie wybranym narzędziem nieustającej walki z przemocą” oraz „Pokolenie Kunduz” Martina Gernera za „subtelny obraz codzienności w Afganistanie, pokazanej przez pryzmat życia mieszkańców wioski, którzy własnymi drogami szukają wiary w przyszłość”. Jury w składzie Katarzyna Guzek, Monika Walencka, Adam Wajrak i Jacek Bożek w konkursie na najlepszy film o tematyce ekologicznej przyznało Green Warsaw Award i 3 000 euro obrazowi „Prezydent nowej Atlantydy” Jona Shenka - „pięknie sfilmowanej i opowiedzianej opowieści o prezydencie Malediwów Mohamedzie Nasheedim". Film nie tylko pokazuje, jak groźne mogą być zmiany klimatyczne, ale przede wszystkim uświadamia, na czym polega polityczna gra wielkich tego świata”.

Jury przyznało także wyróżnienia specjalne obrazom „Pułapki rozwoju” Mathieu Roya i Harolda Crooksa za „niezwykle trafną i dogłębną analizę przyczyn kryzysu środowiskowego i cywilizacyjnego” oraz „Jedziemy dalej” Oscara Clemente „za znakomite artystycznie pokazanie problemów motoryzacji i tego, jak zmienia ona nasz świat”. Jury w składzie Natalia Sielewicz, Sebastian Cichocki i Jacek Tomczuk przyznało Nagrode Doc Art i 2 000 euro dla najlepszego filmu o sztuce obrazowi „Gerhard Richter” Corrine Belz. „W czasach, gdy najczęściej mówi się o pożądanym skutku sztuki, film ten mówi o metodzie.

Nagradzamy film konsekwentny, ale i zachowawczy, toczący się nieśpiesznie, nie gloryfikujący bohatera, ale pokazujący jego znużenie i dylematy. Corrina Belz prowokuje pytania o rolę sztuki w XXI wieku oraz możliwości ocalenia ekskluzywnego medium, jakim jest malarstwo, w czasach gwałtownych przemian politycznych i aktywności ruchów społecznych”.

Nagrodę Nos Chopina i 1 000 euro dla najlepszego filmu o tematyce muzycznej otrzymał „Cure for Pain. Historia Marka Sandmana” Roberta G. Bralvera i Davida Ferino. Jury w składzie Bartek Chaciński, Mikołaj Ziółkowski i Andrzej Matusiak uznało, że spośród wszystkich propozycji konkursowych film ten „w najlepszy sposób łączy muzykę z pasjonującą opowieścią o życiu. Wnosi do historii tajemniczego lidera Morphine, Marka Sandmana, nowe wątki i informacje, w niezwykle emocjonalny sposób pokazując też losy jego rodziny".

d2oln1r

Nagrodę Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych i wsparcie SKSiL dla dystrybucji filmu w Polsce, przyznawaną przez publiczność „weekendu z festiwalem PLANETE+ DOC”, otrzymali „Zurbanizowani” Gary’ego Hustwita. Reżyser bierze na warsztat projektowanie miast i dowodzi, że w dobie postępującej urbanizacji staje się ono jednym z największych wyzwań współczesnego świata. Przyznawaną w tym roku po raz pierwszy przez dziewięciu polskich czołowych blogerów Nagrodę bloggerów 9/9 i 1000 euro, ufundowane przez Against Gravity, otrzymał film „Ambasador” Madsa Brüggera - kontrowersyjny obraz autora „Idiotów w Korei”, w którym reżyser przybiera fałszywą tożsamość liberyjskiego dyplomaty, aby zdemaskować korupcję w Afryce.

Na 9. PLANETE DOC FILM FESTIVAL wręczona została także Nagroda miesięcznika „FOCUS” dla największej osobowości festiwalu. Jej laureatem został James Marsh - twórca pokazywanego na festiwalu „Projektu Nim” oraz zwycięzca Oscara za film „Człowiek na linie”. 9. PLANETE+ DOC FILM FESTIVAL odbywał w dniach 11-20 maja w warszawskich kinach Kinoteka, Luna i KINO.LAB, 14-20 maja we Wrocławiu w Dolnośląskim Centrum Filmowym (DCF), a 11-13 maja w ramach „weekendu z festiwalem PLANETE+ DOC” w kinach studyjnych w 22 miastach w Polsce.

d2oln1r
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2oln1r

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj