Pięć Smaków 2022: na widzów czeka blisko 40 seansów
Pięć wyjątkowo mocnych festiwalowych sekcji: retrospektywa arcydzieł tajwańskiego mistrza Edwarda Yanga, kino hongkońskie z ostatnich 25 lat, wprawiające w dobry nastrój filmy japońskie, konkursowa sekcja Nowe Kino Azji oraz Asian Cinerama, czyli filmy mistrzów.
15.11.2022 14:12
Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków zaprasza na kolejną edycję w formule hybrydowej. Stacjonarnie filmy będzie można oglądać w warszawskich kinach Muranów i Kinoteka w dniach 16-23 listopada, natomiast edycja online na piecsmakow.pl potrwa aż do 4 grudnia.
Odbywający się od 16 lat przegląd filmów z Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej przyciąga publiczność poszukującą zarówno dobrej rozrywki, jak i intelektualnych przeżyć. Selekcjonerzy festiwalu dbają o różnorodność tematyczną i gatunkową – w programie znalazło się kino popularne, awangardowe i autorskie projekty, a także filmy zaangażowane społecznie. Dzięki temu wydarzenie staje się przestrzenią konfrontacji wyobraźni twórców i publiczności, odkrywania azjatyckiej popkultury, dyskusji o sztuce, polityce i wyzwaniach współczesnego świata.
Po gorąco przyjętej przez widzów retrospektywie Wonga Kar Waia, Pięć Smaków zaprasza na kolejną filmową ucztę. Przegląd sześciu arcydzieł Edwarda Yanga, mistrza Tajwańskiej Nowej Fali, będzie okazją do skonfrontowania się z twórczością tego niezwykłego i trudnego do zaszufladkowania artysty. Jego filmy, portretujące zmieniający się krajobraz Tajpej, wywarły wielki wpływ na współczesne kino autorskie, ale nigdy wcześniej nie były pokazywane w polskich kinach, krążąc w nieoficjalnym obiegu na złej jakości kasetach wideo. Pokazy podczas 16. Pięciu Smaków odbędą się z kopii odrestaurowanych cyfrowo. W przeglądzie znajdą się: Tego dnia na plaży, Historia z Tajpej, Terroryści, Jasny dzień lata, Konfucjańska konsternacja, I raz, i dwa.
- Nad retrospektywą Edwarda Yanga pracowaliśmy tak naprawdę od 6 lat, bo status praw autorskich większości z jego filmów jest skomplikowany. Czekaliśmy także na ukończenie procesu rekonstrukcji cyfrowej, która przywróciła filmom Yanga szlachetny blask. Był to dla nas zawsze jeden z najbardziej inspirujących i zachwycających twórców, a spotkanie z jego starannie realizowanymi filmami wpłynęło na naszą wrażliwość i poczucie estetyki. Pragnęliśmy zaprezentować twórczość Yanga w możliwie szeroki sposób, tak, by jak najpełniej wybrzmiało bogactwo jego miejskich opowieści. Jestem przekonany, że dla wielu widzów kino Yanga będzie porywającym odkryciem – mówi Jakub Królikowski, dyrektor festiwalu.
Nowe sekcje w programie
Japan Feel-Good to sekcja, która zaprasza do spowolnienia i zapomnienia o troskach. Znajdzie się w niej osiem filmów, których zadaniem jest zapewnienie widzom dobrego samopoczucia. Obejrzymy narracje kojące swoją prostotą i optymizmem, ale też przepełnione absurdalnym humorem komedie. Szczególnym wydarzeniem będą pokazy Funky Forest, kultowej komedii, której surrealistyczna otoczka zyskuje podczas kolektywnych seansów w kinie. W sekcji znajdzie się też miejsce dla uznanych reżyserek, m.in.: Satoko Yokohamy, która w swoim Ito pokazuje lokalność i siostrzeńską solidarność.
Sekcja Hongkong. Kino czasu przemian to najlepsze filmy zrealizowane w Hongkongu po roku 1997, czyli po przekazaniu miasta pod administrację chińską. To zarówno emocjonujące kino gangsterskie, jak i skromne, błyskotliwe fabuły, skupiające się na rozedrganej codzienności tego niezwykłego miejsca. Ich wspólnym mianownikiem jest zmiana i poczucie nieuchronnie uciekającego czasu. Tak jest w wybitnym PTU Johnniego To, w którym oddział stróżów prawa ma tylko jedną noc na odnalezienie służbowej broni jednego z nich, a także w Wąskiej drodze Lam Suma, której bohaterka musi znaleźć pracę i ją utrzymać, by nakarmić siebie i swoją córeczkę w mieście sparaliżowanym przez Covid-19.
Nowe, śmiałe formy czy wielkie kino?
Nowe kino Azji i Asian Cinerama to stałe punkty programu Pięciu Smaków. Z jednej strony mieszczą artystyczne poszukiwania zdolnych twórców, wciąż pracujących na międzynarodowe uznanie, z drugiej – atrakcyjne, wysokobudżetowe przeboje oraz dzieła utytułowanych już mistrzów. Te dwa bieguny azjatyckiego kina łączy jedno – wysoka jakość realizacji.
Nowe Kino Azji to doskonale znana widzom sekcja konkursowa: jedenaście filmów, które składają się na barwną i wymowną panoramę kina azjatyckiego, zrealizowanych przez rozpoczynających kariery reżyserów, chwytających tętno przemian w poszczególnych krajach. W programie znalazł się m.in.: film Arnold jest wzorowym uczniem, zgryźliwa satyra zainspirowana uczniowskimi protestami w Tajlandii, czy Przesąd, imponująco dojrzały debiut twórcy z Korei Południowej, który skutecznie wykorzystuje konwencję horroru, by zmierzyć się kondycją koreańskiego społeczeństwa.
Festiwalowi towarzyszy unikalny projekt People's Jury, w którym to nie branżowi specjaliści, ale pełni pasji i energii entuzjaści kina oceniają filmy konkursowe oraz podejmują decyzję, który z festiwalowych tytułów otrzyma Grand Prix. W tym roku organizatorzy zaprosili do Warszawy pasjonatów kina azjatyckiego z całej Europy.
- Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że w tym roku będziemy gościć dziesięciu jurorów z całej Europy, m.in.: z Rumunii, Włoch, Estonii oraz z Polski. Będziemy się z nimi spotykać codziennie, dyskutując o konkursowych filmach, ale także przekazując im praktyczną wiedzę dotyczącą organizacji festiwalu. Są to bardzo interesujący młodzi ludzie, którzy nie pracują jeszcze w branży. Dajemy im narzędzia, żeby rozpoczęli swoją zawodową drogę i to jest szalenie ekscytujące – mówi Marcin Krasnowolski, koordynator pracy Jury.
W filmach z sekcji Asian Cinerama na uwagę zasługuje wspomniany poziom realizacji. Nie tylko ze względu na wysokie budżety, ale także dzięki mistrzowskim umiejętnościom twórców. Znajdują się tu dzieła, które podbiły serca azjatyckich widzów, notując świetne wyniki w kinach, oraz prace twórców, od lat zachwycających publiczność na światowych festiwalach. Tylko w tej sekcji tuż obok siebie mogą być pokazywane takie filmy jak Uprowadzenie – wybuchowy blockbuster z Korei Południowej, opowiadający o porwaniu gwiazdy kina i krwawych konsekwencjach tego wydarzenia, oraz kontemplacyjna fabuła 24, opowiedziana w wyjątkowej urody tytułowych 24 scenach, nakręconych w miejscu pracy pewnego dźwiękowca.
Pięć sekcji w programie to nie wszystko, co proponują organizatorzy. Jak co roku publiczność może liczyć na dostępność festiwalowego magazynu i podkastów, które stanowią doskonałe uzupełnienie domowych i kinowych seansów. Tradycyjnie zostały też zaplanowane spotkania z twórcami, a pokazy będą poprzedzone prelekcjami ekspertów – zarówno w kinie, jak i online.
Daty i miejsca festiwalu, bilety
16. Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków
16 listopada – 4 grudnia 2022, online
16 – 23 listopada 2022, Warszawa, Kino Muranów, Kinoteka
Ceny pojedynczych biletów na seanse kinowe:
○ Bilet normalny – 27 zł
○ Bilet zniżkowy (seanse przed godz. 17:00 w pn, wt, śr, czw i pt) – 20 zł
Pojedynczy dostęp online: 21 zł (wypożyczenie filmu na 48 godzin).
Karnet Pięć Smaków Kino+Online, w cenie 340 zł – umożliwia wstęp na wszystkie projekcje filmowe (za wyjątkiem uroczystego otwarcia) podczas festiwalu w kinach oraz dostęp do wszystkich filmów na festiwalowej platformie wideo. Liczba dostępnych karnetów jest ograniczona. W programie znajdzie się 39 filmów pełnometrażowych.
Karnet Pięć Smaków Online, w cenie 180 zł – umożliwia dostęp do wszystkich filmów na festiwalowej platformie wideo. Liczba karnetów online jest nielimitowana i będą dostępne w sprzedaży także w trakcie trwania festiwalu. Online dostępnych jest 30 filmów z programu festiwalu (76%).
Karnety i bilety dostępne na stronie piecsmakow.pl.