Trwa ładowanie...
30-04-2009 13:00

Podsumowanie Off Plus Camera'09

Podsumowanie Off Plus Camera'09
d2oln1r
d2oln1r

26 kwietnia zakończył się Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego OFF PLUS CAMERA’09. Rywalizację o Krakowską Nagrodę Filmową wygrał chilijski film „La Nana” („Gosposia”), opowiedziana w znakomity, inteligentny i niezwykle zabawny sposób historia wiernej pokojówki.

Podczas Gali Zamknięcia z rąk Prezydenta Krakowa profesora Jacka Majchrowskiego reżyser filmu, Sebastian Silva otrzymał 100 000 USD oraz statuetkę CineWoman. Ponadto Polski Instytut Sztuki Filmowej przyznał zwycięzcy dofinansowanie kolejnego projektu w wysokości 1 000 000 PLN (pod warunkiem, że zostanie zrealizowany w Polsce).

Zwycięzcę wybrało międzynarodowe jury pod przewodnictwem wybitnego kompozytora Zbigniewa Preisnera, w składzie: reżyserzy Allison Anders, Max Färberböck, Fernando Trueba, Andrzej Zwiagincew oraz dyrektor programowy Sudance Film Festival Trevor Groth.

Nagrodę dziennikarzy – Polski Noble Filmowy – w wysokości 10 000 USD (fundatorem jest Noble Bank) zdobył „The Messenger” Orena Movermana. Jak podkreślił podczas Gali wybitny kryryk filmowy Jerzy Płażewski, decyzja była niemalże jednogłośna. Bezkonkurencyjnym zdobywcą Nagrody Publiczności okazała się „Wojna polsko-ruska” – adaptacja kultowej powieści Doroty Masłowskiej autorstwa Xawerego Żuławskiego. Dzięki głosom widzów producent zwycięskiego filmu – Jacek Sajmołowicz i dystrybutor – ITI Cinema otrzymali po 10 000 USD , ufundowane przez Noble Bank.

W ramach otwartego konkursu na filmy kręcone telefonem komórkowym „Bierzcie i kręćcie” laureatem Grand Prix Plus został Jan Kühn. Zwycięstwo wywalczył filmem „Bike life” – pozytywną historią nastolatka, którego życie wypełnia pasja związana z wyczynową jazdą na rowerze. Nagroda specjalna Cinemax powędrowała w ręce siedemnastolatka Michała Wieliszewskiego. Jego „5 minut” z życia zagubionej młodej dziewczyny podejmującej próbę samobójczą, zostało najwyżej ocenione przez internautów. W kategorii „Fakty RMF FM” radio RMF FM wyróżniło „GrinPiss” Adama Walendy – film, w którym autor mówi zdecydowane „nie” bezmyślnemu zarzucaniu społeczeństwa tonami ulotek. Nagroda platformy Kontakt telewizji TVN 24 powędrowała do Sławomira Danielskiego za wstrząsający film „Trąba powietrzna”, będący nagraniem uczestnika wypadku autokaru Zespołu Śląsk.

d2oln1r

Fakt, że wkroczyliśmy w erę mediów cyfrowych zgodnie podkreślali na wielu spotkaniach producenci, dystrybutorzy i eksperci kina. Przełom, jaki dokonał się w ostatnich latach, zatarł wyraźne granice pomiędzy twórcą filmowym a publicznością. Dowodem na to jest ogromna popularność wszelkich inicjatyw związanych z najnowszymi technikami zapisu, jak stało się w przypadku konkursu „Bierzcie i kręćcie”. Nakręcenie dobrego filmu (nawet jeśli trwa zaledwie kilka minut) wymaga dziś od autora wyobraźni, pomysłu, odrobiny spostrzegawczości i telefonu komórkowego.

W rywalizacji o cztery nagrody konkursu „Bierzcie i Kręćcie” wzięło udział 229 projektów z Polski, Wielkiej Brytanii, Serbii i Węgier. Konkursowe forum huczało od opinii i komentarzy. Internauci oddali ponad 12 000 głosów.

W ciągu 10 dni festiwalowych na 340 seansach pokazano ponad 100 filmów z całego świata. Wśród najczęściej oglądanych filmów, poza „Wojną polsko-ruską” znalazł się także niezwykle mocny „Johnny Mad Dog” Jean-Stephane Sauvaire’a oraz trzy inne filmy konkursowe - „La Nana” Sebastiana Silvy, „Medicine for Melancholy” Barry’ego Jenkinsa i „Sois sage” Juliette Garcias. W repertuarze OFF PLUS CAMERA nie zabrakło spotkań ze znakomitymi gośćmi, którzy zachwyceni tak niecodziennym wydarzeniem i niepowtarzalną atmosferą Krakowa obiecali zjawić się tu ponownie. Prawie 100 twórców światowego kina- reżyserzy, operatorzy, aktorzy, producenci, dystrybutorzy, wymieniało się swoimi doświadczeniami z festiwalową publicznością podczas seansów specjalnych, paneli dyskusyjnych, spotkań branżowych. Wielbiciele Anny Kariny, Seymoura Cassela, Christophera McDonalda, Lei Thompson, Andrieja Zwiagincewa czy Toma Kalina, po raz pierwszy mieli szansę posłuchać i podyskutować ze swoimi ulubionym twórcami.

Podczas dyskusji toczących się w ramach paneli OFF PLUS CAMERA można było przekonać się, jak wszechstronna i uniwersalna jest sztuka filmowa. O jej sile, która może stać się skutecznym narzędziem w dialogu między kulturami, mówili m.in. dyrektor telewizji Al Jazeera w USA Riz Khan, filmowcy Ketan Mehta, Sima Urale, Marco Pontercovo, Anthony Fabian oraz założyciel i dyrektor najważniejszego w Azji festiwalu filmowego PUSAN Kim Dong-Ho. Amerykańscy twórcy nurtu New Queer Cinema Tom Kalin, Allan Mindel i James Bolton pokazywali, jak istotną rolę pełni kino w przełamywaniu stereotypów i uprzedzeń społecznych.

d2oln1r

Dni pełne projekcji i spotkań kończyły się gorącymi afterparty w Klubie Festiwalowym, gdzie imprezy rozkręcali polscy i zagraniczni didżeje, zaproszeni na OFF PLUS CAMERA dzięki współpracy z mysłowickim OFF FESTIVALEM. Ponadto w klubie Cocon wystąpiła elektryzująca berlińska drag queen Gloria Viagra oraz rewelacyjny czeski zespół travesti Kralovni Noci.

Trzecia edycja festiwalu OFF PLUS CAMERA już za rok: od 16 do 25 kwietnia 2010.

d2oln1r
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2oln1r

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj