Saffron Burrows
Miejsce urodzenia: | Londyn, Wielka Brytania |
Filmografia: | Piekielna głębia (1999) (dr Susan McCallister) Nevada (1997) (Quinn) Namiętność Panny Julity (1999) (Miss Julie) Enigma (2001) (Claire) W imię ojca (1993) (Girl in Commune) Frida (2002) (Gracie) Loss of Sexual Innocence, The (1999) (Angielski/włoski bliźniak) Troja (2004) (Andromacha) Finder, The () (Ike Latulippe) Angielska robota (2008) (Martine) Istota doskonała (2006) (Lilly) Zabić wspomnienia (2007) (Donna Remar) Mój śmiertelny wróg () (dr Skinner) Orły z Bostonu () (Lorraine Weller) Klimt (2006) (Lea de Castro) Tajemnica Galindeza (2003) (Muriel Colbert) |
Aktorka pochodzenia brytyjskiego, jedna z wielu kobiet, które do przemysłu filmowego trafiły prosto z wybiegu dla modelek. Odznacza się ciekawą urodą i bardzo wysokim wzrostem (183 cm), jednak jej aktorstwo nigdy nie bazowało tylko i wyłącznie na fizycznych atutach. Ma na swoim koncie wieloletnią współpracę z Mik’iem Figgisem oraz występy w tak głośnych produkcjach, jak „Troja”, „Frida”, czy „Piekielna głębia”.
Urodziła się 22 października 1972 roku w Londynie, w rodzinie lewicowych polityków. Jako dziecko rozprowadzała nawet gazetkę Socialist Worker, by „zarobić” na kieszonkowe. W wieku 15 lat została odkryta przez przedstawiciela znanej agencji modelek i rozpoczęła owocną karierę w zawodzie, pracując w Paryżu i Londynie dla Chanel, Yves Saint-Laurenta i Vivienne Westwood. Od zawsze marzyła jednak o aktorstwie i wkrótce porzuciła wybieg, by poświęcić się grze w filmie.
Zadebiutowała w epizodycznej roli w głośnym dramacie „W imię ojca” z Danielem Day-Lewisem (1993). Już dwa lata później zagrała większą rolę u boku Chrisa O’Donnella , Alana Cumminga i Minnie Driver w romansie „W kręgu przyjaciół” (1995), a w 1996 została gwiazdą australijskiej komedii romantycznej „Hotel miłości” oraz wzięła udział w znanych produkcjach telewizji brytyjskiej – „Cold Lazarus” i „Karakoke”.
Przełomem w jej karierze było spotkanie z Mike’iem Figgisem, o którym głośno było wówczas z uwagi na świeży sukces „Zostawić Las Vegas”. Począwszy od roli w dramacie „Ta jedna noc” (1997), wystąpiła u niego w sumie pięciokrotnie („Utracona niewinność” 1999, „Namiętność panny Julii” 1999, „Timecode” 2000, „Hotel” 2001), na pewien czas wiążąc się z reżyserem również w życiu prywatnym.
W międzyczasie zasłynęła z udziału w komediach romantycznych „Swaty” i „Lovelife” (obie 1997) oraz w thrillerach: „Piekielna głębia” z Samuelem L. Jacksonem (1999, nominacja do Blockbuster Entertainment Award), „Pokusa” z Burtem Reynoldsem (2001) i „Enigma” z Kate Winslet i Dougrayem Scottem (2001).
Wystąpiła jeszcze w mniejszej roli w głośnej, biograficznej produkcji „Frida” z Salmą Hayek (2002) i dała znaczący występ u boku Harveya Keitela w „Tajemnicy Galindeza” (2003), zanim pojawiła się jako Andromacha w superprodukcji „Troja” Wolfganga Petersena (2004).
Po dwóch latach przerwy powróciła dzięki występom: w horrorze „Istota doskonała” z Dougrayem Scottem, u boku Parker Posey w niezależnej produkcji Hala Hartleya „Fay Grim” i obok Johna Malkovicha w biograficznym filmie „Klimt” (wszystkie 2006).
W ostatnim czasie zaczęła udzielać się intensywniej również na małym ekranie, występując w serialu akcji „My Own Worst Enemy” z Christianem Slaterem (2008) oraz dołączając do obsady „Boston Legal” z Jamesem Spaderem (2007-2008, zespołowa nominacja do Screen Actors Guild Award). Ponadto, zagrała główną rolę w muzycznym dramacie Amy Redford „The Guitar” oraz pojawiła się w duecie z Jasonem Stathamem na planie „Angielskiej roboty” (oba z 2008 roku).
Komentarze