Trwa ładowanie...

Smutne dane. Mniej niż co trzeci Polak chodzi do kina

Krajowy Instytut Mediów zbadał częstotliwość uczestnictwa Polaków w kulturze w minionym roku. Dane pokazują, że w ciągu 12 miesięcy do kina wybrało się zaledwie 27,9 proc. Polaków (ogół w wieku 16 lat i więcej). Jeszcze mniej osób było w teatrze lub filharmonii czy operze.

"Top Gun" bije rekordy, ale ogólna frekwencja w kinach nie napawa optymizmem"Top Gun" bije rekordy, ale ogólna frekwencja w kinach nie napawa optymizmemŹródło: Materiały prasowe
d1n5dj8
d1n5dj8

Najwięcej chodzących do kina jest w przedziale wiekowym 16-24 lata. Przynajmniej raz oglądało film w kinie ponad połowa, bo 58,8 proc. z nich. Odsetek ten zmniejsza się jednak wraz z wiekiem badanych. I tak w przedziale wiekowym 65+ wynosi zaledwie 5,4 proc.

Kto zatem chodzi do kin? Widownia to przede wszystkim osoby z wykształceniem wyższym. 45,3 proc. z tej grupy odwiedziło kino co najmniej raz. Najmniejszy odsetek widzów odnotowano wśród badanych z wykształceniem zawodowym – tylko 15 proc. z nich wybrało się do kina co najmniej raz w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Ponadto rzecz jasna w związku ze znacznie ułatwionym dostępem, zdecydowana większość widzów pochodzi z miast liczących ponad 500 tys. mieszkańców. W przypadku wsi w minionym roku przynajmniej raz w kinie był jedynie co piąty mieszkaniec.

Zobacz wideo: Gorące premiery 2022. Na te produkcje czekamy

Zdecydowanie gorzej ma się obcowanie ze sztuką na żywo. Spektakle teatralne w ciągu 12 miesięcy oglądało 4,8 proc. badanych, w tym 3,4 proc. jeden raz, a 1,1 proc. dwa albo trzy razy. Cztery razy i więcej w ciągu roku było w teatrze zaledwie 0,2 proc. Polaków.

d1n5dj8

Z kolei w filharmonii lub operze w ciągu roku z kultury wyższej korzystało 1,9 proc. Polaków. Odsetek osób, które odwiedziły te miejsca, najwyższy jest w grupie wiekowej 25-34 lata i wynosi 2,3 proc. Najczęściej z tej formy rozrywki korzystają osoby z wyższym wykształceniem (5,3 proc.).

KIM zbadał, jak Polacy uczestniczą w kulturze Materiały prasowe
KIM zbadał, jak Polacy uczestniczą w kulturze Źródło: Materiały prasowe

Natomiast w koncertach szeroko pojętej muzyki popularnej w ciągu ostatniego roku uczestniczyło 11,3 proc. Polaków. Jeden raz na koncercie było 7,6 proc. badanych, 2-3 razy – 3,1 proc., a cztery razy i więcej – 0,6 proc. Najwięcej chodzących na koncerty przynajmniej raz w roku to ludzie młodzi z grup wiekowych 16-24 i 25-34 lata, odpowiednio – 25 proc. i 17,5 proc.

- Dane dotyczące korzystania przez Polaków z rozrywek kulturalnych poza domem, jak kino, teatr czy koncerty pokazują krajobraz w dużym stopniu dotknięty przez pandemię. Nasze badanie objęło bowiem dwie duże fale zachorowań, jesienną z 2021 i z początku 2022 r., kiedy obiekty kulturalne funkcjonowały w warunkach ograniczeń – mówi Maja Kurzelewska, Dyrektor Departamentu Badan i Analiz

d1n5dj8

- Na to nałożyły się naturalne obawy społeczne związane z bywaniem w miejscach skupisk ludzkich. [...] Teraz szczególnie ciekawe będą wyniki kolejnych fal badania, które powiedzą nam, czy i w jakim tempie Polacy wracają do kin, teatrów, opery i na koncerty, czy może jednak zachowania, które wykształciła pandemia, będą trwalsze - dodaje Kurzelewska.

Słuchasz podcastów? Jeśli tak, spróbuj nowej produkcji WP Kultura o filmach, netfliksach, książkach i telewizji. "Clickbait. Podcast o popkulturze" dostępny jest na Spotify, w Google Podcasts oraz aplikacji Podcasty na iPhonach i iPadach. A co, jeśli nie słuchasz? Po prostu zacznij.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d1n5dj8
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1n5dj8

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj