search
Nagrody
tape

Oscary

1 nagroda

4 nominacje

Orły

2 nagrody

1 nominacja

Złote Lwy - Gdynia

3 nagrody

5 nominacji

Europejskie Nagrody Filmowe

1 nagroda

BAFTA

1 nagroda


kamienie milowe
tape

2009 stworzył "Tatarak" z Krystyną Jandą.

2007 reżyseria filmu „Katyń”

2006 Honorowy Złoty Niedźwiedź na Berlinale za całokształt twórczości


Andrzej Wajda

BIOGRAFIA TWÓRCY

Jest jednym z najwybitniejszych polskich reżyserów filmowych, teatralnych i telewizyjnych. Jest współtwórcą tzw. szkoły polskiej - ważnego nurtu w rodzimej sztuce filmowej, dzięki któremu na przełomie lat '50 i '60 polska kinematografia stała się sławna w świecie. W ten nurt wpisują się m.in. takie filmy Wajdy jak: "Kanał" (1957), "Popiół i diament" (1958), "Lotna" (1959), jego pierwszy film barwny.

Wajda urodził się 6 marca 1926 roku w Suwałkach. Jego ojciec, Jakub, oficer Wojska Polskiego, zginął w Katyniu. Chciał, by syn służył w armii. W 1939 roku przyszły reżyser pojechał więc do Lwowa, by wstąpić do Korpusu Kadetów. Nie dostał się tam jednak i większą część wojny spędził w Radomiu. W roku 1946 rozpoczął studia malarskie na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Po trzech latach zrezygnował jednak z malarstwa i wybrał film - w 1949 r. podjął studia w łódzkiej Wyższej Szkole Filmowej. Jako reżyser debiutował w 1955 roku obrazem "Pokolenie".

Międzynarodowy sukces przyniósł Wajdzie już drugi samodzielnie zrealizowany film - "Kanał" (1956), opowieść o powstańcach warszawskich. W 1957 roku reżyser odebrał za ten film Srebrną Palmę na festiwalu filmowym w Cannes.

Szwajcarski dziennik "Tribune de Geneve" napisał wówczas: "Niektóre sekwencje filmu Wajdy są tak wzruszające, jak krótkie napisy, które piszą skazani na śmierć na ścianach swego więzienia (...) Nie znajdzie się chyba nikt, kto by nie uznał doniosłości tego filmu. Wajda jest artystą spraw ważnych, artystą jutra". Kolejnym sukcesem był "Popiół i diament" (1958) z niezapomnianą kreacją Zbigniewa Cybulskiego, wyróżniony na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji nagrodą FIPRESCI.

W kolejnych latach w dorobku artystycznym Wajdy znalazły się m.in. "Popioły" (1965) według prozy Stefana Żeromskiego oraz "Wszystko na sprzedaż" (1969), opowieść osnuta wokół życia i śmierci Zbigniewa Cybulskiego. W roku 1969 roku reżyser zrealizował "Polowanie na muchy", a w 1970 roku oparty na prozie Tadeusza Borowskiego "Krajobraz po bitwie". W 1970 roku powstała także "Brzezina", adaptacja prozy Jarosława Iwaszkiewicza.

W 1973 r. reżyser przeniósł na ekran dramat Stanisława Wyspiańskiego "Wesele", a dwa lata później "Ziemię obiecaną" Reymonta, którą krytycy uznali za najlepszy film Wajdy - obraz ten otrzymał nominację do Oscara.

W 1977 Wajda wyreżyserował "Człowieka z marmuru", na podstawie scenariusza Aleksandra Ścibora-Rylskiego. Opowieść o Mateuszu Birkucie, przodowniku pracy, przyciągnęła tłumy widzów. Jednocześnie cenzura otrzymała nakaz usuwania z mediów pozytywnych opinii o "Człowieku z marmuru", z czasem w mediach nie wolno było umieszczać już żadnych informacji na jego temat.

Pisarz Wiktor Woroszylski w 1977 roku na łamach miesięcznika "Więź" tak wspominał pojawienie się "Człowieka z marmuru" na ekranach: "Najpierw przez kilka dni usiłowałem dostać się na któryś z seansów w kinie Wars (...); w piątek wieczór ktoś zatelefonował podniecony, że podobno od jutra film wchodzi na ekrany jeszcze w trzech salach; o świcie dzwonek do drzwi - to sąsiadka: przed kasą Wisły - mówi - jacyś mili młodzieńcy zapisują na listę, niech się państwo pospieszą".

W 1978 Wajda wyreżyserował obraz "Bez znieczulenia" z niezapomnianą rolą Zbigniewa Zapasiewicza. W 1979 roku adaptacja prozy Iwaszkiewicza, "Panny z Wilka", przyniosła mu następną nominację do Oscara. W 1981 r. Wajda nakręcił "Człowieka z żelaza" - kontynuację "Człowieka z marmuru", opisującą historię strajków robotników Wybrzeża. Film ten zdobył pierwszą w historii polskiego kina Złotą Palmę w Cannes oraz kolejną nominację do Oscara. Reżyser często przypominał, w jakich okolicznościach zrodził się pomysł na "Człowieka z żelaza" (1981).

"W Stoczni imienia Lenina w Gdańsku trwały już od jakiegoś czasu rozmowy robotników z rządem, ale do Warszawy docierały początkowo tylko strzępy informacji - wspominał Wajda. - Stowarzyszenie Filmowców, którego byłem prezesem, wywalczyło w tym czasie prawo notowania ważnych wydarzeń historycznych dla celów archiwalnych i grupa filmowców była już w stoczni. Robotnicza straż przy bramie rozpoznała mnie od razu, a w drodze na salę obrad jeden ze stoczniowców powiedział: +Niech pan zrobi film o nas+. Jaki? +Człowiek z żelaza+! - odpowiedział mi bez namysłu. Nigdy nie robiłem filmu na zamówienie, ale tego wezwania nie mogłem zignorować."

Kolejne filmy Wajdy to m.in. nakręcony we Francji "Danton" (1983), na podstawie "Sprawy Dantona" Stanisławy Przybyszewskiej, w którym główne role zagrali Gerard Depardieu i Wojciech Pszoniak. W 1998 r. artysta przeniósł na ekran "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza, a w 2002 - "Zemstę" Aleksandra Fredry. W 2007 roku wyreżyserował dramat "Katyń" o zbrodni katyńskiej. W 2009 roku stworzył "Tatarak" z Krystyną Jandą.

Daniel Olbrychski, Krystyna Janda, Andrzej Seweryn i Wojciech Pszoniak - wszyscy należeli do elitarnego "klubu" ulubionych aktorów Wajdy. Kiedy w 2000 roku reżyser ten otrzymał od Amerykańskiej Akademii Filmowej Oscara za całokształt twórczości, Janda zaznaczyła: "Wajda zawdzięcza Oscara wyłącznie sobie. Oczywiście, możemy się wszyscy pod to podłączyć, ale będzie to nadużycie".

Jako reżyser teatralny Wajda debiutował w 1959 roku sztuką "Kapelusz pełen deszczu" Michaela Vincente'a Gazzo, którą wystawił na scenie Teatru Dramatycznego w Gdyni. W 1963 roku rozpoczął wieloletnią współpracę ze Starym Teatrem w Krakowie, realizując na jego deskach "Wesele" Wyspiańskiego.

Wysoko docenione przez krytykę zostały teatralne realizacje Wajdy z lat 70, m.in. "Nastasja Filipowna" na podstawie "Idioty" Dostojewskiego, wystawiona w 1977 w krakowskim Starym Teatrze. Na łamach pisma "Kultura" oceniono wówczas: "Gdyby reżyseria Wajdy ograniczać się miała w ‘Nastazji’ tylko do wyboru obsady tych dwóch ról - już byłaby to reżyseria wielka." Na deskach tego samego teatru wystawił w 1978 roku "Z biegiem lat, z biegiem dni", widowisko o Krakowie okresu Młodej Polski.

W swoich realizacjach Wajda nie stronił od śmiałych eksperymentów, "Antygonę" Sofoklesa wyreżyserował na przykład w realiach stanu wojennego, a w "Hamlecie" z 1989 roku tytułową rolę powierzył kobiecie, Teresie Budzisz-Krzyżanowskiej (obie te sztuki wystawił w krakowskim Teatrze Starym).

Współpracował często ze scenami zagranicznymi. W 1989 roku w japońskim Teatrze Benisan w Tokio wystawił spektakl "Nastasja" na motywach "Idioty" Dostojewskiego - z udziałem aktorów japońskich, a w 2004 roku "Biesy" według powieści tego samego pisarza na deskach moskiewskiego teatru "Sowriemiennik".

W latach 1972-1983 kierował Zespołem Filmowym "X". W latach 1989-1990 był dyrektorem Teatru Powszechnego w Warszawie. Od roku 1973 do 1983 pełnił funkcję prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Od roku 1989 do 1991 był senatorem RP. Od 1997 r. jest członkiem Institut de France - Academie des Beaux-Arts.

Andrzej Wajda jest doktorem honoris causa kilku uniwersytetów, m.in. w Waszyngtonie, Bolonii i Krakowie. Otrzymał wiele nagród krajowych i zagranicznych, w tym francuską Legię Honorową za trzy filmy: "Ziemia obiecana" (1974), "Panny z Wilka" (1979) i "Człowiek z żelaza" były nominowane do Oscara w kategorii "najlepszy film zagraniczny". Andrzej Wajda otrzymał Złotą Palmę na festiwalu Cannes za "Człowieka z żelaza" (1981) i Nagrodę Specjalną Jury za "Kanał" (1957).

Jest ponadto laureatem Srebrnej Muszli w San Sebastian za "Wesele" (1973), Cezara za reżyserię "Dantona" (1982), Srebrnego Niedźwiedzia w Berlinie z okazji projekcji "Wielkiego Tygodnia" (1995), a także wielu innych nagród przyznanych mu na festiwalach w Berlinie, Wenecji, Valladolid, Avellino, Belgradzie, Moskwie i Gdańsku oraz Gdynii.

Andrzej Wajda był czterokrotnie żonaty, w tym z aktorką Beatą Tyszkiewicz, z którą ma córkę Karolinę. Obecnie jest mężem Krystyny Zachwatowicz.

Zostań współautorem strony, kliknij aby dodać informacje o tym filmie

dodaj informacje o osobie

Zaloguj się, by dodać informację o osobie.
Jeśli nie masz jeszcze konta - załóż je.


OK
Imię nazwisko:
Andrzej Wajda
Nazwisko rodowe:
Andrzej Wajda
Data urodzenia:
06 marca 1926 r
Miejsce urodzenia:
Suwałki, Polska
Rodzina:
Kazimierz Wayda - Ojciec  
Gabriela Obremba - Żona    (artystka plastyczka)
Karolina - Córka    (ur. 29.03.1967, córka Beaty Tyszkiewicz)
Aniela - Matka  
Zofia Żuchowska - Żona    (rozwód)
Beata Tyszkiewicz - Żona    (córka Karolina Wajda – aktorka i asystentka reżysera)
Krystyna Zachwatowicz - Żona    ((małżeńsytwo od 1972 roku), aktorka, scenografka, kostiumgrafka)
Kamienie milowe:
Rok
Wydarzenie
2009
stworzył "Tatarak" z Krystyną Jandą.
2007
reżyseria filmu „Katyń”
2006
Honorowy Złoty Niedźwiedź na Berlinale za całokształt twórczości
2002
adaptacja „Zemsty” Aleksandra Fredry z Romanem Polańskim w roli Papkina
2000
otrzymanie honorowego Oskara za całokształt twórczości
Superwiktor’99 za Osiągnięcia Życia
nagroda Orła za całokształt twórczości
1999
adaptacja „Pana Tadeusza”
1998
Honorowy Złoty Lew na festiwalu w Wenecji za całokształt twórczości
1995
Srebrny Niedźwiedź na festiwalu w Berlinie za film „Wielki tydzień”
otrzymanie tytułu doktora honoris causa Uniwersytu w Lionie oraz Niezależnego Uniwersytetu w Brukseli
1992
realizacja „Pierścionka z orłem w koronie”
1990
reżyseria filmu „Korczak”
Felix (obecnie: Europejska Nagroda Filmowa) za całokształt twórczości
1989
reżyseria „Hamleta” z Teresą Budzisz-Krzyżanowską w roli głównej
otrzymanie tytułu doktora honoris causa Uniwersytetu Jagiellońskiego
dyrektor Teatru Powszechnego w Warszawie ( do 1990 roku)
1988
otrzymanie tytułu doktora honoris causa Uniwersytetu w Bolonii
1983
realizacja filmu „Danton” z Gerardem Depardieu i Wojciechem Pszoniakiem; nagroda Cezara za reżyserię;
1981
otrzymanie tytułu doktora honoris causa American University w Waszyngtonie
Złota Palma w Cannes oraz Nagroda Jury Ekumenicznego za obraz „Człowiek z żelaza”, nominacja do Oskara
1979
reżyseria filmu „Dyrygent” z Andrzejem Sewerynem
adaptacja „Panien z Wilka” Iwaszkiewicza, nominacja do Oskara
reżyseria filmu zaliczanego do nurtu kina moralnego niepokoju – „Bez znieczulenia” ze Zbigniewem Zapasiewiczem; Grand Prix (ex aequo) na FPFF w Gdańsku, Nagroda Jury Ekumenicznego w Cannes;
1978
prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich ( do 1983 roku)
1977
reżyseria sztuki „Nastasja Filipowna”, opartej o „Idiotę” Dostojewskiego
1976
„Człowiek z marmuru”, nagroda FIPRESCI w Cannes
Nagroda Główna na FPFF w Gdyni za film „Smuga cienia”
1975
realizacja nominowanej do Oskara „Ziemi obiecanej” z Andrzejem Sewerynem, Wojciechem Pszoniakiem i Danielem Olbrychskim w rolach głównych; Wielka Nagroda Lwy Gdańskie (ex aequo)
1973
ekranizacja „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego, Srebrna Muszla na MFF w San Sebastian
1972
kierownik Zespołu Filmowego „X” ( do 1983 roku)
1970
realizacja adaptacji opowiadań Tadeusza Borowskiego „Krajobraz po bitwie” z Danielem Olbrychskim i Stanisławą Celińską w rolach głównych
pierwsze zmierzenie się z prozą Jarosława Iwaszkiewicza – „Brzezina”
1969
reżyseria filmu „Wszystko na sprzedaż”, osnutym wokół osoby, życia i śmierci Zbyszka Cybulskiego
1965
reżyseria adaptacji „Popiołów” Stefana Żeromskiego z Danielem Olbrychskim w roli głównej
1962
współpraca z Teatrem Starym w Krakowie ( do 1998 roku)
1959
debiut w teatrze – reżyseria sztuki „Kapelusz pełen deszczu”
1958
realizacja „Popiołu i diamentu” ze Zbyszkiem Cybulskim w roli głównej; nagroda FIPRESCI na festiwalu w Wenecji
1956
reżyseria filmu „Kanał”; Srebrna Palma na festiwalu w Cannes (1957)
1955
debiut reżyserski – „Pokolenie”
1949
podjęcie studiów reżyserskich w łódzkiej Szkole Filmowej
1946
rozpoczęcie studiów na kierunku malarstwa krakowskiej ASP